2020-12-30, 14:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vad sjutton menar du? Det sägs ju att man kan bli både smittad och smittsam även om man vaccinerats, men förhoppningsvis blir folk inte riktigt lika sjuka och döda. Så det gör just ingen skillnad alls för de utanför riskgrupperna. Vad är det för naivt önsketänkande du ger uttryck för? Vaccinet förändrar ingenting, du blir bara lite mindre sjuk, förhoppningsvis, och lite mindre död. Vilket leder till avlastning inom sjukvården och mer lättsmälta dödsiffror.

Nej, där har du fel. Visst kan man bli både smittsam och sjuk även om man vaccinerats, men det är ju inte så att alla blir det. Exempelvis ger ju Modernas vaccin 95% skydd och Astras 70%. Det finns alltså fortfarande en risk att man blir sjuk även om man vaccinerats, men av allt att döma blir den risken betydligt mindre.
Citera
2020-12-30, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Vaccinet kommer vara gratis.

Du har fel. Det är staten som köper in vaccinet, för dom pengarna som vi medborgare betalt in i skatt.
Citera
2020-12-30, 14:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Du verkar har lite problem med matte. USA:s dödstal är 1,24 ggr Sveriges vilket kan skrivas 124%. Man kan som du även skriva att USA:s dödstal är 24% mer än Sveriges, det betyder samma sak. Att jag valde det förra berodde på att jämförelsen med Finland blev tydligare uttryckt som förhållande, d.v.s. att dödstalet är drygt 8 ggr högre i Sverige än i Finland, d.v.s. över 800%.

Var fick du 20 ggr högre dödstal i Finland från?

Här är källan som jag glömde:
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Nej, det berodde på att du antingen skev eller räknade fel. Jag hade för övrigt högst betyg i matte och det här med procenträkning behärskar jag väl.
Citera
2020-12-30, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Härligt att vi snart klubbar igenom beslut att ge dessa komplett omdömeslösa människor makt att hindra oss från att gå utanför dörren.

En ganska kvalificerad gissning är att immigranter är de sista som det kommer att ta i med hårdhanskarna mot. Av två skäl. Ett, insatser i förorter kan resultera i kravaller. Två, massmedierna kommer vara som hökar på de som gör smittskyddsinsatser mot immigranter. Allt kan tolkas som fascism och långa debriefingar i TV-soffor och tyckar-Skypesessioner.
Citera
2020-12-30, 14:12
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Eller, så hjälper inte munskydd helt enkelt.

Jag har sagt det tidigare, tyskarna tar av sig munskyddet så snart de lämnar butiken. De använder även munskyddet som en anledning till att inte hålla avstånd.

Jag vet detta då jag har varit i Tyskland under året.

Allt du skriver är bara exempel på att munskydd fungerar när man använder det i kombination med att man håller avstånd.
Citera
2020-12-30, 14:12
Medlem
Av de 243 dödsfall som rapporterats in sedan uppdateringen i går, tisdag, var 221 över 70 år.

Hur gamla var resterande 22 personer?
Citera
2020-12-30, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Eftersom det är nästan tre gånger fler män på IVA så kan man börja med hälften

500000 män mellan 60-70.

Sen kan man smalna av ännu mer o börja med de som har invandrarbakgrund
Att inte vaccinera i ordning av den som har mest nytta av vaccinet själv, implicerar ju att man har en annan avsikt, som att bilda flockimmunitet eller minska förekomsten i samhället. Det är nog way för tidigt att ens tänka i banorna att vaccinet ska fungera för det, eftersom det inte ännu finns stöd för det i vaccinstudierna. Till en början får man se om minskad förekomst blir den faktiska effekten i mindre, isolerade, populationer. Typ mikroländer. Vi lär få veta det rätt så snart.

De äldsta har haft ett tufft år, isolerade från varandra och släktingar, med ett dödligt virus utanför dörren. Givetvis börjar man där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Sant! Världshistoriens mest patetiska styre? Handla reservdel till rakapparat? Snälla nån, han kunde väl skicka vem som helst som inte har ett känt politikrransikte att köpa enNyrakapparat. Tror Stefan har råd med det. Är de kvar i trotsåldern eller är de helt enkelt bara osmarta?

Man förundras ju över att Stefan verkar sakna rådgivare helt och hållet. Var är de där smarta välklädda personerna man tror omger ett lands ledare? De som sitter i viktiga samtal, checkar läget, gör bedömningar och ger väl avvägda råd.

Det är då iaf bevisat, politikerna har inte alls fattat hur allvarligt läget är, och kommer väl inte fatta det förrän de själva ligger i en sjuksäng med svår covid-19.

Själva handlingarna i sig är väl inte egentligen någon orsak till ramaskri. Det är ju snarare den totala bristen på insikt man förfasas över.

Jag utesluter inte att köprundan var ett PR-trick i och för sig. Lite oklart syfte, men det verkar nästan lite för klantigt för att vara ett misstag. Kanske att trigga folk att vara bättre än Löfvén, eller för att visa att lite får man göra så inte momsintäkterna från handeln dyker för mycket.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om man ska vara lite diplomatisk. Man får ju ge ryssarna att det inte direkt varit någon hemlighet, och att det är myndigheterna som går ut med information.

Lite skillnad från Kina, som antagligen aldrig skulle offentliggöra tillförlitliga siffror för överdödlighet.

Så är det naturligtvis. Det är ju också så att de absolut flesta i västvärlden tar meddelanden från Kreml med en jävligt stor näve salt. Bra att det kommer fram iaf. Mörkande av fakta är det sista man behöver mitt i en kris.
Citera
2020-12-30, 14:14
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Allt du skriver är bara exempel på att munskydd fungerar när man använder det i kombination med att man håller avstånd.
Frågan gällde Tyskland. Och där fungerar det inte - av de orsaker som jag nämner.

Du får självklart bära munskydd 24/7 och var du vill.
Citera
2020-12-30, 14:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Har inte hängt med så mycket på slutet men var det inte en studie från Tyskland om hur de vände smittan med munskydd? För jag tycker det verkar som att Tyskland sätter dödsrekord mest hela tiden just nu.

Ja, jag är av samma uppfattning.

Finns det något land som har infört total lockdown och munskyddskrav överallt alltid för att stoppa spridningen?

Om inte, varför gör ingen det om det är effektivt, eller är det bara i Sverige som det kommer att fungera?
Citera
2020-12-30, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 243
Nya fall: 8853

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Eftersom det är svårt att jämföra rapportsiffror från föregående veckorna skippar jag det tills vidare.

Nya fall ska man nog ta med en stor skopa salt eftersom testningen har slagit i taket för länge sedan i många regioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in