2020-12-29, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Snart 8 600 döda alltså.

23-28 dec är en period som lär ha dragits med ordentliga eftersläpningar. Dagens 205 är nog i själva verket minst 150-200 ytterligare innan allt är färdigrapporterat och alla eftersläpningar är avklarade.

Vi når således drygt 9 000 döda detta året. Förnekarna som kallade oss galna som spådde att så många som 7000 - 10 000 skulle dö.
Tycker du 9000 multisjuka gamlingar är många?
Det bor 10 miljoner här i landet.
Citera
2020-12-29, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Snart 8 600 döda alltså.

23-28 dec är en period som lär ha dragits med ordentliga eftersläpningar. Dagens 205 är nog i själva verket minst 150-200 ytterligare innan allt är färdigrapporterat och alla eftersläpningar är avklarade.

Vi når således drygt 9 000 döda detta året. Förnekarna som kallade oss galna som spådde att så många som 7000 - 10 000 skulle dö.

Det fanns de som spådde 1 miljon döda i Sverige i tråden...
Citera
2020-12-29, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det visar hur oerhört farligt detta virus är.

Trots kraftfulla motåtgärder där hela samhället mobiliserar stort, fick man ändå rekord i antal döda. Den största ökningen av antal döda sedan andra världskriget.
Kolla Sverige i våras, knappt några restriktioner alls (jämfört med övriga världen) och vi landade på runt 6k dödsfall. Mäter man ens influensa-dödsfall på samma sätt? Om jag får influensan, tillfrisknar, och inom 30 dagar får en hjärtattack, vad klassas jag som? 2020 kommer i dödstal vara en parantes i historien. Värre då med alla restriktioner som slår folks livverk i spillror. Jag ger dig att trycket på sjukvården är ett bekymmer.
Citera
2020-12-29, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Tycker du 9000 multisjuka gamlingar är många?
Det bor 10 miljoner här i landet.
9000 är många. Fast bara 2020. Ett svårt flunsa-år (där en absolut majoritet inte ens blir diagnostiserade) bryr sig ingen.
Citera
2020-12-29, 16:05
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan111
Såklart att Löfven och Morgan hänger runt i stan. De har ju fått sina vaccin långt före alla andra.

Kan vara så men jag tvivlar. Kan tänka mig att svetsarn snart kommer dyka upp på TV4 under bästa sändningstid och låta sig injiceras. Kommer bli en glädjerik tillställning, ungefär som när VM-hjältarna från 1994 kom hem efter att ha grävt brons i USA. Givetvis kommer landsfadern och programledarna unisont uppmana pöbeln att göra som han, vara solidariska och ta sprutan. Om det är det riktiga vaccinet han får eller något annat det lär vi inte få veta.
Citera
2020-12-29, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Du förstår att strikta restriktioner behövs i det läget ett vaccin saknas, och smittan sprids i hög grad?

Om du vaccinerar befolkningen, så avstannar smittspridningen och restriktioner kan trappas ned.

Vill understryka att jag inte är någon antivaxxare eller vad det kallas, många kommer bevisligen ta vaccinet vilket är helt ok för mig men jag är inte en utav dem.
Citera
2020-12-29, 16:07
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Håller helt med om att ansvaret ligger på många.

Dock måste ju lite krav ställas på individen själv..
Det är så enkelt att förstå varför alla borde ta vaccinet av ren omtanke om sina medmänniskor.
Problemet är såklart att få någon att förstå detta när man levt hela livet som en egoist utan en tanke på någon annan..

Förklara för mig som tydligen inte förstår, varför måste alla inklusive barn vaccinera sig enligt dig?
Om inte barn så var går gränsen?
Citera
2020-12-29, 16:09
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Vill understryka att jag inte är någon antivaxxare eller vad det kallas, många kommer bevisligen ta vaccinet vilket är helt ok för mig men jag är inte en utav dem.
Av vilken anledning kommer du inte att vaccinera dig? Tillhör du en grupp som måste avstå av medicinska orsaker, så är det självklart att du ska avstå.
Citera
2020-12-29, 16:11
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Men de flesta är åldringar som skulle dött under året oavsett.
Det är det som gör saken fel att säga att covid slaktar så många tusen.
Covid är farligt för människor som är i livets slutskede.
Du bortser ifrån alla de som drabbats ( och kommer att drabbas ) av långtidssjukdom efter covid-19. De blir bara fler och fler och vården kommer att översvämmas av dessa stackare.

Jag är övertygad om att det kommer att bli ett enormt problem för både individen och samhället inom en snar framtid. Sanna mina ord.
Citera
2020-12-29, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det fanns de som spådde 1 miljon döda i Sverige i tråden...

Nu pratar jag om seriösa forumskribenter.

Ser att du förkastade folks inlägg som sa att vi skulle ha 7000-10000 döda innan året var slut. Du kallade dessa "galna" och "alarmister". Jag ser även att du så sent som i början på December sa att dödskurvan började gå nedåt. Prognoser och analyser är inte din starka sida.

Skåne sällan sig nu till regionerna med krislägesavtal. Läget är enligt regionen "värre än någonsin".
Gävleborg står på randen till kollaps.
Citera
2020-12-29, 16:15
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
AstraZeneca verkar har ändrat doserna och fått 95% verkningsgrad enligt en del nyheter. Det verkar inte ha slagits på stort än
https://www.youtube.com/watch?v=SQWWrVLMX4g

Men det är nog dom som verkligen kommer att stoppa pandemin då dom har industriella muskler till volymproduktion och kan distribuera i kylskåpstemperatur.

Tack för en bra länk!

Det är intressant att ett nytt vaccin är på väg, åtminstone för britterna. När kan Europeiska Unionen tänkas godkänna Oxford-vaccinet?

Det skulle vara välkommet med ett alternativ som bygger på mer traditionell teknik, till skillnad från Pfizer's vaccin. Det skulle också öka mängden vaccindoser som finns tillgängliga, och därmed vaccinerings-takten.

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Överdödligheten fram till 30 november kommer att vara runt +5000 (efter revidering).

Lägger man sedan till överdödligheten under december, som vi får veta i mitten av januari, så pekar allt på att vi kommer hamna på en överdödlighet på ca 5000-6000. För hela året.

Det är ganska mycket.

Tänk på att året började med en stor underdödlighet:

https://www.svt.se/datajournalistik/overdodlighet-under-corona/

Detta byttes mot en stor överdödlighet för resten av året.

Utan coronaviruset så hade nog 2020 blivit ett ganska bra år, sett till antal döda.
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
På årsbasis ja. Så ta det lite lugnt nu, herr alarmist. För min del hoppas jag att du vaccinerar dig.

Jag avstår.

Och i juli - september rådde underdödlighet.

Det är inte så konstigt att det rådde underdödlighet under hösten, med tanke på att en del av samhällets sköraste medborgare redan hade avlägsnats från befolkningen under våren. Under våren rådde rejäl överdödlighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Och som sagt. Med massinvandringen har Sverige en stor befolkningsökning, i synnerhet från tjugofemton. Klart fler dör nu i snitt jämfört med tidigare år.

Är invandrarna i en ålder där dom kan tänkas avlida av ålderdom? Dom "ensamkommande flyktingbarnen" är förvisso inte barn. Men är dom såpass gamla att dom befinner sig i livets slutskede?
Citera
2020-12-29, 16:15
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Förklara för mig som tydligen inte förstår, varför måste alla inklusive barn vaccinera sig enligt dig?
Om inte barn så var går gränsen?

För att ”förhoppningsvis” skydda de äldre sköra samt att skydda vården från inflöde av svårt sjuka individer.
Tycker det räcker bra som argument...För mig iaf..

Jag har isolerat mig själv och familjen så långt det överhuvudtaget går under året. Inte för att vi själva är speciellt rädda för viruset, utan för att bidra till minskad smittspridning.
På samma sätt resonerar jag i fallet med vaccinationen.
Anledningen till att man inte vet i vilken utsträckning vaccinet skydda mot att sprida viruset vidare, är för att man helt enkelt inte fokuserat på att undersöka detta.
Primärt skall man skydda folk från allvarlig sjukdom, precis som med alla andra vaccinationer.
En trevlig bieffekt är att man i alla de fall jag känner till, också skyddar ”flocken” mot spridning.

Hur man kan vara emot detta för att man är rädd för att en megaovanlig biverkning skulle uppstå hos just en själv är bara ren egoism..

Känns lite socialdemokratisk på något vis.. Alla andra skall bidra, men man själv behöver inte göra det.
Likt Löfven, Morgan mfl.
Alla andra skall betala hög skatt. Alla andra skall undvika shopping osv osv..

Skönt att bli försörjd och få ett socialt skyddsnät samt att bli skyddad av alla andras vaccination utan att behöva bidra ett jävla skit..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in