2020-12-30, 11:17
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Visar han bara att det är så?
Är det inte också så i praktiken?
UK kan både skydda sin befolkning tidigare och starta igång sin ekonomi fortare än med en EU boja runt ankeln.

Jo, jag tycker också att Brexit är en bra grej, och hoppas även på en Svexit. Men just när det gäller den här frågan, så tror jag att det är bra att inte stressa igenom godkännandet. Så väldigt mycket står ju på spel. Om det skulle bli en massiv våg av biverkningar i Storbritannien, medan vi slipper dem för att EU väntade litet - så står Johnson verkligen där med byxorna nere!

Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Jeg er helt enig i at det ikke må gå for stærkt, men hvorfor ikke aflevere ansøgningen allerede nu, hvis de har tiltro til at den kan blive godkendt i USA?
Så kan EU starte deres undersøgelser og eventuelt lave en godkendelse med forbehold for resultaterne fra forskningen i US.

Jag misstänker att ansökan måste vara komplett med alla bilagor, innan den kan lämnas in och stämplas som ankommen. Det brukar vara så. Men visst skulle man kunna släppa lite på formaliteterna nu! Det är för övrigt möjligt att undersökningarna redan har påbörjats, i hemlighet.
Citera
2020-12-30, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Ja precis

Jag menar att det kommer vara ansträngt och svart hela januari ut för att i början på februari se ljusare ut och sen bättre och bättre.

Vi får inte glömma bort att snart 500.000 svenskar haft Covd-19 det motsvarar nästan 10% av den vuxna befolkningen. 99.99% av dessa har skydd ett tag åtminstone.
Med tanke på att dödligheten bland Covid-smittade i Danmark (demokratin som testar mest i världen) ligger på 0,4% sedan 1 juli då testkapaciteten var ordentligt utbyggd, kan man nog anta att mer än 2 miljoner svenskar haft en släng av coronan. Baserat på 9000 dödsfall (antar att det finns minst 500 eftersläpare) och en dödlighet på 0,4%.
Citera
2020-12-30, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Med tanke på att dödligheten bland Covid-smittade i Danmark (demokratin som testar mest i världen) ligger på 0,4% sedan 1 juli då testkapaciteten var ordentligt utbyggd, kan man nog anta att mer än 2 miljoner svenskar haft en släng av coronan. Baserat på 9000 dödsfall (antar att det finns minst 500 eftersläpare) och en dödlighet på 0,4%.

Det skulle jag nog säga är en ganka rimlig uppskattning. Give or take 100.000.

I våras när det härjade så testade vi ju knappt exemplevis. Då föll nog många under stolarna.
Citera
2020-12-30, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Att du inte kan besöka en badplats eller ett köpcentrum är inte samma sak som att din rörelsefrihet begränsas.
Va?
Detta är väl definitionen på begränsad rörelsefrihet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Som jag fattar det besegrade Kina Corona utan vaccin.
Eller någon här som säger emot?

analdotorn vid 6:55
https://www.youtube.com/watch?v=lrE3Ej_y3ck

"De har lyckats. C-vitamin i Shanghai, hydroxin, använder också vätgasinhalation...."
Utegångsförbud och soldater i varje gathörn med order att skjuta skarpt om någon lämnar sin bostad samt en mycket aktiv hemlig polis med angivare i varje trappuppgång som rapporterar de som gått över till grannlägenheten brukar ha en preventiv effekt. Hade säkert fått Målgan att avstå från mellandagsrean.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec

Frågan är då hur många av dessa 2 miljoner som är immuna och hur länge. Har talas om flera som hade coronan både i våras och nu under hösten.
Citera
2020-12-30, 11:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Ja, jag tror att det är ett misstag att lägga krutet på äldreboenden. Bättre att vaccinera personalen, samt personal på sjukhus och som du säger: den grupp som hamnar på IVA. På så sätt skyddar man de gamla på boenden samtidigt som smittspridningen i samhället går ner och vårdens belastning minskar. Tycker det är helt felprioriterat nu.

Just personal på sjukhus och vårdboenden borde ju vara högprioriterat. På så vis skyddas ju de allra sköraste också, även om de inte får vaccinet i första vändan. Det är inte de äldre som smittat varandra på äldreboenden, utan det är personalen tyvärr.
Citera
2020-12-30, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Nej det tror jag inte han gör, men den han hämtade ut sin lagade klocka hos gör nog det.

OK, så det var det att statsministern har koll på vad klockan är som betyder att han hjälper till att "hålla hjulen rullande" i Sverige? Blev han tvungen att fråga livvakterna om tiden under julhelgen alltså? Ja, det låter som ett allvarligt problem i så fall. Skönt att han har löst problemet.
Citera
2020-12-30, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Frågan är då hur många av dessa 2 miljoner som är immuna och hur länge. Har talas om flera som hade coronan både i våras och nu under hösten.
Det är en frågeställning som ingen har svaret på, ännu.
Citera
2020-12-30, 11:30
Medlem
qwerty-66s avatar
Skåne fortsätter öka. Dagens siffror

Nya konstaterade covid-19-fall: 1844
Totalt antal konstaterade covid-19-fall: 66632
Inlagda på IVA med konstaterad covid-19: 56
Inlagda på vårdavdelning med konstaterad covid-19: 522
Citera
2020-12-30, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Inte helt oväntat verkar det som om Ryssland mörkat sina höga dödstal. Mer är tre gånger så många tros ha dött jämfört med statens officiella hittepåsiffror. Skrämmande.

https://www.svd.se/manga-fler-ryska-dodsfall-i-covid-19-an-rapporterat
Sanningen är förmodligen ännu värre, kanske fem eller sex gånger fler döda än den officiella siffran. Annars måste man ställa sig frågan varför just Ryssland skulle ha högre överdödlighet än antal döda med covid. I vanliga länder är det ju tvärtom.
Citera
2020-12-30, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Som jag fattar det besegrade Kina Corona utan vaccin.
Eller någon här som säger emot?

analdotorn vid 6:55
https://www.youtube.com/watch?v=lrE3Ej_y3ck

"De har lyckats. C-vitamin i Shanghai, hydroxin, använder också vätgasinhalation...."

Tja, det beror ju lite på vilken tilltro man sätter till Kinas siffror.
Att de lyckats bättre än Sverige stämmer säkert men noll döda och noll fall sedan april, hmmm....

Om de inte vill fortsätta ha sitt land nedstängt lär de ju behöva vaccinera i vart fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in