2020-12-30, 11:04
Bannlyst
Som jag fattar det besegrade Kina Corona utan vaccin.
Eller någon här som säger emot?

analdotorn vid 6:55
https://www.youtube.com/watch?v=lrE3Ej_y3ck

"De har lyckats. C-vitamin i Shanghai, hydroxin, använder också vätgasinhalation...."
Citera
2020-12-30, 11:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut221
Okej, så med din teori borde alltså immunförsvaret bli bättre med åren och därmed dör alla gamlingar av covid för att de har ett så bra immunförsvar?

Klart som fan att desto bättre immunförsvar man har desto bättre förutsättningar har man att klara sig lindrigt undan.

Detta är ett virus som alla andra och är man ung och frisk har man oddsen på sin sida. Sen verkar ju blodgrupp spela roll. Och D-vitaminbrist finns hos stor del av de svårt sjuka, d-vitamin bidrar starkt till ett bra immunförsvar.

På sätt och vis ja. Det spekuleras i om varför äldre drabbas hårdare än barn, som knappt får några symtom. En teori är att äldre personer utsatts för mer viruset genom livet. Immunförsvaret kickar därför in kraftigare på äldre personer och då kan man drabbas av dessa cytokinstormar från ett överaktivt immunförsvar.

Covid19 är inte som alla andra sjukdomar. Spanska sjukan för 100 år sedan hade nästan motsatt bild av vilka som drabbades. Där var det främst barn och unga som dog, medan de äldre klarade sig. Det spekulerades i att äldre hade hunnit utsättas för andra liknande virus, men av mildare form och därför utvecklat antikroppar som i alla fall delvis fungerade på spanskan. Barn däremot var helt oskyddade och strök med. Immunförsvar och hur de reagerar är inget vi ordnar med någon pillerburk. Det är biologiskt. Det du pratar om är motståndskraft och fysik, men det är något helt annat.
Citera
2020-12-30, 11:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Låter lite nedlåtande mot shopping, gissar du är för fin för sådant och det är bra att pöbeln får veta hut.
Är du lika försvarande i sommar när det är 3e veckan i rad med 35 grader och du inte får åka och bada eller gå ut öht?

Då missförstod du nog mitt inlägg. Jag shoppar gärna i vanliga fall

Pandemilagen kommer inte begränsa din rörelsefrihet eftersom en sådan begränsning strider mot grundlagen. Däremot kan regeringen välja att stänga ned köpcentrum, gym etc. med syfte att minska smittspridningen. Jag tycker personligen att det är viktigare att minska sjukdom och dödsfall än att du och Stefan Löfvén ska få shoppa loss.
Citera
2020-12-30, 11:06
Medlem
ReijoHervonens avatar
Skåne idag,
1844 nya fall.
IVA 56 (+1)
avdelningsvård 522 (+11)

Dödsfall har man slutat rapportera liksom flera andra regioner.
Citera
2020-12-30, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Håller inte med. "Better safe than sorry". Den normala tiden att göra ett nytt vaccin, testa det och få det godkänt, är åtta-tio år. Så det har ändå gått otroligt fort ändå, kanske FÖR fort. Att Boris Johnson hastar igenom vaccinationsgodkännandena, har ju politiska skäl. Han vill visa sitt folk, att dom inte förlorar något på att inte längre vara med i EU - tvärtom, dom blir vaccinerade före européerna!

Jeg er helt enig i at det ikke må gå for stærkt, men hvorfor ikke aflevere ansøgningen allerede nu, hvis de har tiltro til at den kan blive godkendt i USA?
Så kan EU starte deres undersøgelser og eventuelt lave en godkendelse med forbehold for resultaterne fra forskningen i US.
Citera
2020-12-30, 11:10
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Snälla Löfvén, börja vaccinera personer i åldern 60-70, som är den vanligast förekommande kategorin på IVA, tillhör flocken, jobbar, går på gallerier. Och snälla EU, godkänn de andra vaccinen, vänta inte i hundra år på någon sista amerikansk studie.
Med det menat, det går att hindra mutationen från att få jättestort fäste i Sverige, men det är på gränsen, om man i 1-2 månader bara vaccinerar 90-åringar på boenden så kan det vara för sent.

Ja, jag tror att det är ett misstag att lägga krutet på äldreboenden. Bättre att vaccinera personalen, samt personal på sjukhus och som du säger: den grupp som hamnar på IVA. På så sätt skyddar man de gamla på boenden samtidigt som smittspridningen i samhället går ner och vårdens belastning minskar. Tycker det är helt felprioriterat nu.
Citera
2020-12-30, 11:10
Medlem
Ökning antal covid-19-dödsfall sedan 3 december (har tyvärr inte Litauens, Estlands och Lettlands siffror från 3/12):

113% Slovakien
93% Kroatien
78% Tyskland
77% Ungern, Serbien
75% Grekland
71% Österrike
67% Slovenien
64% Bulgarien
46% Polen
45% Schweiz
43% Danmark, Portugal, Bosnien
39% Ukraina
36% Ryssland
35% Finland
32% Tjeckien
30% Rumänien
27% USA
26% Italien
23% Norge
21% Sverige
19% UK
18% Frankrike
17% Holland
14% Belgien
10% Spanien

Källa: Worldometers.info
Citera
2020-12-30, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Då missförstod du nog mitt inlägg. Jag shoppar gärna i vanliga fall

Pandemilagen kommer inte begränsa din rörelsefrihet eftersom en sådan begränsning strider mot grundlagen. Däremot kan regeringen välja att stänga ned köpcentrum, gym etc. med syfte att minska smittspridningen. Jag tycker personligen att det är viktigare att minska sjukdom och dödsfall än att du och Stefan Löfvén ska få shoppa loss.
Lagen är specifikt framtagen för att begränsa grundlagsskyddad rörelsefrihet.
Torg och badplats ingår tex.
Vilken vetenskap ligger bakom denna begränsning av spridning via öppen platser utomhus?
Citera
2020-12-30, 11:11
Medlem
JeffDaviss avatar
Inte helt oväntat verkar det som om Ryssland mörkat sina höga dödstal. Mer är tre gånger så många tros ha dött jämfört med statens officiella hittepåsiffror. Skrämmande.

https://www.svd.se/manga-fler-ryska-dodsfall-i-covid-19-an-rapporterat
Citera
2020-12-30, 11:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Lagen är specifikt framtagen för att begränsa grundlagsskyddad rörelsefrihet.
Torg och badplats ingår tex.
Vilken vetenskap ligger bakom denna begränsning av spridning via öppen platser utomhus?

Att du inte kan besöka en badplats eller ett köpcentrum är inte samma sak som att din rörelsefrihet begränsas.
Citera
2020-12-30, 11:16
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Februari snarare eftersom de första vaccinerades förra veckan och spruta 2 får man 3 veckor senare om jag minns rätt. Och skyddet räknas som fullgott 2 veckor efter andra sprutan.
Troligen kommer vi inte se någon radikal förändring förrän senare delen av våren.
Sjukvården vaccineras i februari och har effekt i mars
Övriga börjar vaccineras i mars/april och full effekt ser vi knappast före juni.
Däremot kommer senare delen av våren troligen ge samma minskning som 2020.

Får vi snurr på vaccineringen och många som vill vaccineras och lite tur så kan midsommar bli något att verkligen fira.

OBS mina teorier, inte fakta.

Kanske 6:e juni kan bli en för oss "Day of independence" från Kinesiska sjukan
Citera
2020-12-30, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Ja, jag tror att det är ett misstag att lägga krutet på äldreboenden. Bättre att vaccinera personalen, samt personal på sjukhus och som du säger: den grupp som hamnar på IVA. På så sätt skyddar man de gamla på boenden samtidigt som smittspridningen i samhället går ner och vårdens belastning minskar. Tycker det är helt felprioriterat nu.
Läste i Berlingske att mer än hälften av de inlagda
med Covid-19 i Danmark är av utländsk börd.
Kanske skulle prioritera vaccination av invällare med
tanke på smittspridningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in