Citat:
Ursprungligen postat av
Trumpetflugan
Detta är nog en fråga för liffen att svara på.
Hur många kvadratmeter garageuppfart behöver vitmålas för att kompensera för detta?
Av någon anledning så tror jag att han kommer att lämna walkover på den. Om nu inte det numer ökända "sunda förnuftet" kommer fram till att lite vit färg är allt som behövs...
För säkerhets skull, om det blir walkover, så räknar jag lite.
Instrålningstiden är ungefär samma som t.ex. vid ekvatorn. Stora skillnaden är att på Nordpolen är det 182,5 dygn dag följt av 182,5 dygn natt. Solhöjden är lägre vid polerna än längre söderut, så det påverkar en del.
Norra Ishavet är 14,06 miljoner km².
Jag vet inte om mina garageuppfarter är större eller mindre än snittet, men säg att 2,5 x 8 meter är typiskt. Alla har ju inte egen garageuppfart, men i Sverige finns det kanske 2 miljoner hus med garageinfart. Det är nog högt räknat att tro att den tätheten gäller för resten av världen, men det har varit jul och är snart nyår och vi kan väl vara lite snälla mot Liffen?
Det finns ungefär 800 gånger så många människor på planeten som i Sverige.
Vi räknar, trots att det är alldeles för högt räknat, med att det finns 1,6 miljarder garageuppfarter. Med 20 m² vardera. Det blir 32 miljarder m² eller 32 000 km².
32000/14060000 ≈ 0,0022759.
All världens garageuppfarter, och då har vi räknat extremt högt på hur många globalt som har en garageuppfart, utgör ca 2‰ (två promille) av ytan på Norra ishavet.
Något säger mig att den miljöskada som färgframställning, transport och målning orsakar, många gånger om överträffar den minimala klimatpåverkan som det får om alla garageuppfarterna målas vita.
Är det inte detta ett av många exempel på sammanhang då man måste tänka så här?
Om det är förbränning av fossila bränslen som orsakar huvuddelen av utsläppen av den koldioxid som orsakar den globala uppvärmningen, då är det i första hand orsaken man måste angripa. Sluta förbränna fossila bränslen och se till att all energi produceras förnybart!
Jag ser det som tufft, men det verkar som att mål nu tar form som går ut på att vi ska halvera utsläppen av växthusgaser till 2030 och sedan vara nära koldioxidneutrala till 2050.
Om vi (globalt) minskar utsläppen med 6,7% per år, varje år, så blir återstående utsläpp dessa.
2020: 100%
2030: 50%
2040: 25%
2050: 12,5%
Dom senaste 60 åren har i stort sett utsläppen av koldioxid ökat med mer och mer för varje år. Det som krävs om vi ska minska utsläppen med 6,7% varje år är en ganska dramatisk kursomläggning och förändrad syn på utsläpp och på användning av fossila bränslen. Nationellt och globalt. Kanske stora handelshinder mot länder som inte lever upp till minskningskraven? Tullar som gör att det inte lönar sig att fortsätta med utsläpp. Skatter på fossila bränslen som tvingar fram en övergång till användning av förnybar energi.
–