Citat:
Jag håller helt med, men eftersom skolstängning nu ser ut att vara den enda något grumlade juvelen i sveriges totalsågade strategi så kommer vi nog hålla kvar skolorna öppna så länge vi kan. Jag önskar också att de stänger ner skolorna för alla utom för de med vuxna i samhällsbärande yrken, och genast ser till att barnen som har extra svårt i skolan får extra resurser genom digitalisering. Vi måste skydda barnen som nu riskerar få långtidscovid som också ökar när vi har den höga samhällsspridningen som också ökar antal barn som kommer insjukna.
För barnen skull skulle jag önska digital undervisning även förskolebarn hemma vid karantän, till slutet mars då man börjat vaccinera tillräckligt så vi inte riskerar att små barn unga barn får långtidscovid19. Jag hoppas verkligen inte det behövs - men eftersom smittspridningen ökar och folk har starka behov av att åka till fjällen och gå i köpcentrum så önskar jag att vi iallafall skyddar våra minsta.
Får vi psykisk ohälsa, dåliga skolresultat får vi ta sommaren 2021 att återstarta både oss själva och barnen skolan ekonomin och det andra. Vi kommer få igen det. Barn som inte orkar någonting för att de blir sjuka kommer tära mycket på oss psykologiskt, om än värre.
För barnen skull skulle jag önska digital undervisning även förskolebarn hemma vid karantän, till slutet mars då man börjat vaccinera tillräckligt så vi inte riskerar att små barn unga barn får långtidscovid19. Jag hoppas verkligen inte det behövs - men eftersom smittspridningen ökar och folk har starka behov av att åka till fjällen och gå i köpcentrum så önskar jag att vi iallafall skyddar våra minsta.
Får vi psykisk ohälsa, dåliga skolresultat får vi ta sommaren 2021 att återstarta både oss själva och barnen skolan ekonomin och det andra. Vi kommer få igen det. Barn som inte orkar någonting för att de blir sjuka kommer tära mycket på oss psykologiskt, om än värre.
Kanoninlägg av dig! Finns inte så mycket mer att tillägga. Jag håller med till 110%, om inte 120% :-)
Tycker också det du föreslår känns som en bra balans och nästa steg att vidta om man vill ta ansvar för liv och hälsa. Tänk om man för en gångs skull kunde fatta lite förebyggande beslut och åtgärder. Att ta i lite för att undvika en katastrof. Har dock inte överdrivet stora förhoppningar. Det finns en enorm ovilja att göra så mycket mer än att hålla på och dutta med symbolåtgärder, för det känns onekligen som att det är mest sådana åtgärder vi har. Förutom den ganska hörsammade åtgärden att jobba hemma om vi kan, sker i praktiken inte så värst mycket mer än det. Övriga rekommendationer och restriktioner upplever jag som mest symboliska. Skulle väl möjligen vara besöksförbudet på sjukhus och boenden, då, men annars mest symbolik. Som hur många man får sitta runt ett bord, eller ingå i ett sällskap på en restaurang exempelvis. Dutta från 8 till 4. Som om det skulle ha någon som helst betydelse liksom...och så ser man dessa fulla kundparkeringar med folk som är ute och handlar för att de bara "måste". Skolan skulle fungera bra på distans. Det tror jag med. Och i de få fall den inte skulle göra det, kan man faktiskt läsa in under några månader. Bättre det än att tusentals personer ska dö och ytterligare 10 tusentals få långtidsskador. Samhällsekonomiskt tror jag det vore ren vinst att stänga ned. Det har redan dött 20 gånger fler personer än i Sverige än i Finland. Låt det inte bli 50 gånger fler....