2020-12-30, 10:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag håller helt med, men eftersom skolstängning nu ser ut att vara den enda något grumlade juvelen i sveriges totalsågade strategi så kommer vi nog hålla kvar skolorna öppna så länge vi kan. Jag önskar också att de stänger ner skolorna för alla utom för de med vuxna i samhällsbärande yrken, och genast ser till att barnen som har extra svårt i skolan får extra resurser genom digitalisering. Vi måste skydda barnen som nu riskerar få långtidscovid som också ökar när vi har den höga samhällsspridningen som också ökar antal barn som kommer insjukna.

För barnen skull skulle jag önska digital undervisning även förskolebarn hemma vid karantän, till slutet mars då man börjat vaccinera tillräckligt så vi inte riskerar att små barn unga barn får långtidscovid19. Jag hoppas verkligen inte det behövs - men eftersom smittspridningen ökar och folk har starka behov av att åka till fjällen och gå i köpcentrum så önskar jag att vi iallafall skyddar våra minsta.

Får vi psykisk ohälsa, dåliga skolresultat får vi ta sommaren 2021 att återstarta både oss själva och barnen skolan ekonomin och det andra. Vi kommer få igen det. Barn som inte orkar någonting för att de blir sjuka kommer tära mycket på oss psykologiskt, om än värre.

Kanoninlägg av dig! Finns inte så mycket mer att tillägga. Jag håller med till 110%, om inte 120% :-)
Tycker också det du föreslår känns som en bra balans och nästa steg att vidta om man vill ta ansvar för liv och hälsa. Tänk om man för en gångs skull kunde fatta lite förebyggande beslut och åtgärder. Att ta i lite för att undvika en katastrof. Har dock inte överdrivet stora förhoppningar. Det finns en enorm ovilja att göra så mycket mer än att hålla på och dutta med symbolåtgärder, för det känns onekligen som att det är mest sådana åtgärder vi har. Förutom den ganska hörsammade åtgärden att jobba hemma om vi kan, sker i praktiken inte så värst mycket mer än det. Övriga rekommendationer och restriktioner upplever jag som mest symboliska. Skulle väl möjligen vara besöksförbudet på sjukhus och boenden, då, men annars mest symbolik. Som hur många man får sitta runt ett bord, eller ingå i ett sällskap på en restaurang exempelvis. Dutta från 8 till 4. Som om det skulle ha någon som helst betydelse liksom...och så ser man dessa fulla kundparkeringar med folk som är ute och handlar för att de bara "måste". Skolan skulle fungera bra på distans. Det tror jag med. Och i de få fall den inte skulle göra det, kan man faktiskt läsa in under några månader. Bättre det än att tusentals personer ska dö och ytterligare 10 tusentals få långtidsskador. Samhällsekonomiskt tror jag det vore ren vinst att stänga ned. Det har redan dött 20 gånger fler personer än i Sverige än i Finland. Låt det inte bli 50 gånger fler....
Citera
2020-12-30, 10:30
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Men i Storbritannien fungerar det redan nu. Konstiga beslutsvägar.

Vi är i mycket kritiskt läge med hela sjukvården och så börjar vi vaccinera gamlingarna utan att tänka på vem som ska ta hand om alla sjuka.

Visst det är synd om alla gamla som även riskerar hamna på sjukhus och belasta sjukvården.

Hade vi varit som Storbritannien hade vi även haft mer vaccin reda nu och inte som planerna att vaccinera vårdpersonalen i februari.

Skillnad på nödgodkännande och ett riktigt godkännande.
Jag är nog ändå glad att man inväntar en korrekt process..
Citera
2020-12-30, 10:32
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Vilka äckliga ledare och politiker vi har begåvats med - tack, skall ni alla ha som röstat på dessa kretiner - är ni inte stolta? De går ut med allvarlig blick och smågråter att vi bör (inte måste, redan där ett pedagogiskt och retoriskt haveri) hålla oss ifrån ex. handeln i jul och mellandagarna och så gör de tvärtom själva - vad är detta för pajaser? Och så har de mage att försöka förminska allvarligheten i det hela genom att påstå att det inte var någon trängsel, vilket såklart är en subjektiv observation och som de flesta kan ha ett generöst förhållande till när man själv bryter mot föreslagna åtgärder.

Våra ledande politiker är ett skämt - ingen ledning, ingen styrning och absolut inget förtroende - något som är centralt i ett slikt läge vi befinner oss i!
Ja, dom är orsaken till att det går som det går för Sverige jämfört med grannländerna.
Citera
2020-12-30, 10:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det kliar i fingrarna på makthavarna att förvärra den diktatur i Sverige som redan gäller. Du kan vara lugn.

Pandemilagen är ett steg i den riktningen. Den censur som pågår på Googles Youtube, samma sak med den.

Nej, den är tänkt att minska smittspridningen. Bara för att du inte kan besöka Mall of Scandinavia innebär det inte att du befinner dig i Nordkorea.
Citera
2020-12-30, 10:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det är inte detsamma som en rekommendation för att skydda sig mot Corona är att börja montera ned sitt immunförsvar genom att börja äta näringsfattigt och att vaccinera sig om och om och om igen.

Jag tror inte på träningsnarkomaner, exempelvis. De tycker säkert de är superstarka men frågan är, vad har de för reserver att ta till? antagligen inte mycket reservkraft alls.

Mycket av vårt immunförsvar är biologiskt och går inte att påverka. Sprids ju dessvärre en massa rykten om att vi ska ta en massa kosttillskott etc etc, för att skydda oss, men faktum är jag tror inte det har någon som helst betydelse. Om immunförsvaret överreagerar eller inte beror inte på hur mycket C eller D vitamin vi satt i oss. Det är andra faktorer som styr.
Citera
2020-12-30, 10:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nej, den är tänkt att minska smittspridningen. Bara för att du inte kan besöka Mall of Scandinavia innebär det inte att du befinner dig i Nordkorea.

Pandemilagen har jag nämnt.
Medlöparna som du är en, är ett annat exempel. Halleluja för regeringen då folket inte vet sitt eget bästa, typ.

Den där attityden...

Lär dig istället att ifrågasätta istället för att bara vara en följare.

Och svara vad du vill. Jag läser det inte.
Citera
2020-12-30, 10:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Undrar när Janssens kommer att bli godkänt? Det ser jag som det säkraste.

Varför ser du det som det säkraste? Bygger det mer på traditionell teknik med avdödat virus?
Citera
2020-12-30, 10:43
Medlem
På onsdagen lämnade Västra Götalandsregionen årets sista siffror över antalet patienter som behöver ligga inne med covid-19.

I måndags var det 521 och på onsdagen 506.

Siffran har gått ner på samtliga sjukhus i regionen bortsett från Sahlgrenska där siffran är samma, 246 patienter.

Även Stockholm har nått platå/börjat vända nedåt.

Skåne kvar nu!

Vaccineringen går enligt planerna och bättre än förväntat. Utmärkta nyheter. Som jag har sagt hela tiden så behöver vården kämpa sig igenom januari också bara sen kommer 500.000 svenskar haft Covid och vara mer eller mindre immuna om ej tillfälligt + vi kommer att ha vaccinerat 250.000 riskpersoner.

Vändningen är otrolgit nära nu! En månad till!
Citera
2020-12-30, 10:45
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Skillnad på nödgodkännande och ett riktigt godkännande.
Jag är nog ändå glad att man inväntar en korrekt process..
Du behöver inte föreläs om skillnaderna men vi är i en kris även om vissa här förnekar det.
Sjukvården riskerar att kollapsa innan de hinner få skydd av vaccin.
Med ett nödgodkännande för sjukvårdspersonal kunde vi varit igång nu med vaccinering av dem.
Citera
2020-12-30, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Låter lite nedlåtande mot shopping, gissar du är för fin för sådant och det är bra att pöbeln får veta hut.
Är du lika försvarande i sommar när det är 3e veckan i rad med 35 grader och du inte får åka och bada eller gå ut öht?
Citera
2020-12-30, 10:47
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Varför ser du det som det säkraste? Bygger det mer på traditionell teknik med avdödat virus?

Japp! Jag vägrar att vara labbråtta för en helt ny teknik, frampressad på bara några månader och utan långtidsstudier av biverkningar (av naturliga skäl).
Citera
2020-12-30, 10:50
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
På onsdagen lämnade Västra Götalandsregionen årets sista siffror över antalet patienter som behöver ligga inne med covid-19.

I måndags var det 521 och på onsdagen 506.

Siffran har gått ner på samtliga sjukhus i regionen bortsett från Sahlgrenska där siffran är samma, 246 patienter.

Även Stockholm har nått platå/börjat vända nedåt.

Skåne kvar nu!

Vaccineringen går enligt planerna och bättre än förväntat. Utmärkta nyheter. Som jag har sagt hela tiden så behöver vården kämpa sig igenom januari också bara sen kommer 500.000 svenskar haft Covid och vara mer eller mindre immuna om ej tillfälligt + vi kommer att ha vaccinerat 250.000 riskpersoner.

Vändningen är otrolgit nära nu! En månad till!

Ja, men detta gäller endast om vaccinet tar på mutationerna. Annars förlängs förloppet med c:a tre månader (eftersom vaccinet måste modifieras - det tar sex veckor enligt forskarna - och sedan godkännande, tillverkning, transport, logistik, vaccinera alla som redan fått sina doser från början igen...)

EDIT: för övrigt är jag inte säker på, att det minskade antalet patienter på sjukhusen säger så mycket. Det KAN även vara så, att de börjat med hårdare triage, för att de helt enkelt inte har personal så att de klarar så många patienter längre. Morfinsprutan hemma på äldreboendet, demensboendet eller gruppboendet för utvecklingsstörda eller psykiskt sjuka, du vet...
Senast redigerad av Merwinna 2020-12-30 kl. 10:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in