2020-12-29, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Om det du säger stämmer kommer det snarast födas fler barn. Födelsetalen ökar i kristider, ingen tillfällighet att åren för världskrigen var då det föddes flest barn i Sverige.
Men bacillskräcksfanatikerna vågar inte vara närmare än 2 meter till en annan människa.
Det får bli insemination då.
Citera
2020-12-29, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Jeg sammenlignede også med resten af Norden og Europa.

Nu var det ikke en nordmand/finne der kaldte vores håndtering en fiasko, derfor sammenlignede jeg tallene direkte.
Det ser jo ikke meget bedre ud, efter i fandt ud af at flokimmunitet ikke var en god vej.

Internationale medier, haha. Tænker du at tyske, engelske eller amerikanske medier skulle være dumme nok til at kritisere den danske strategi? Med deres tal?

Ikke overraskende at det er en svensker der så åbenlyst mangler selverkendelse.

Jag har aldrig sagt att flockimmunitets-strategin fungerade. Vi får se hur våren artar sig. Du påstår dock att Danmark har lyckats i sin hantering kring Covid vilket inte stämmer. Danmark har stängt ner landet x2 och har fortsatt skyhöga smittfall. Grattis, verkligen en lyckad strategi ni har över bron!
Era barn får inte ens gå till skolan framöver
Men ni testar folk iallafall. Alltid något. Danmark är i många avseenden ett föregångsland men kring Covid har ni misslyckats kapitalt.
Angående medierna så finns det ingen korrelation alls mellan antalet dödsfall/smittade etc och att utländska medier kritiserar en strategi. Varför The Guardian exempelvis kritiserar den svenska strategin när Boris Johnsons strategi har visat sig ha den sämsta hanteringen i Europa kan man ju fråga sig.
Citera
2020-12-29, 23:48
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det var nog länge sedan vi förstod att aerosoler uppstår även vid tal, sång, blåsinstrumentspelande osv. Det är nog i princip bara FoHM kvar som tror att man behöver bli hostad i ansiktet för att bli smittad.
FHM påtalar tydligt att det kan finnas högre risk för smittspridning vid sång och vid instrumentutövande, särskilt blåsinstrument.
Citera
2020-12-29, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Men bacillskräcksfanatikerna vågar inte vara närmare än 2 meter till en annan människa.
Det får bli insemination då.

De är knappast en majoritet av befolkningen. I synnerhet inte hos befolkningen i fertil ålder.
Citera
2020-12-29, 23:50
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Nej, han sade bara att kunskapsunderlaget har förändrats sedan i våras innan han ändå hänvisade till den danska studien som den mest omfattande på området, trots att den enbart avhandlade det reflexiva verbet skydda. Skulle nog säga att dagens presskonferens var en av de trixigaste hittills med Anders Tegnell. Orkar inte klistra in några ordagranna citat just nu, men titta själva om den finns tillgänglig på SVT Play, och kom ihåg att ni kommer bli bortdribblade om ni bara lyssnar hans svar en gång.

Jag håller med. Han har en magnetisk förmåga att dribbla bort svaren och förvirra frågeställaren. Det gäller att vara som en polis som genomför ett förhör, samma teknik gäller om man ska få honom att svara sanningsenligt. Han väver in sanning i lögner och har en förmåga att låta svaren bli obesvarade. En mästerlig manipulatör. Jag förstår att han fått bestämma reglerna inom regering opposition och hela FoHM.
Citera
2020-12-29, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
De är knappast en majoritet av befolkningen. I synnerhet inte hos befolkningen i fertil ålder.
Nej inte i den riktiga världen, men här på FB.
Citera
2020-12-29, 23:53
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Skulle kunna förklara den kraftiga ökningen i Skåne o VG

Eftersom många reser över julen så kommer antagligen mutationen spridas mer över landet om den inte redan gjort det .

Jag är helt övertygad att vi redan har alla varianter här. Vi har ingen kapacitet för sekvensering så vi får återigen förlita oss på våra grannländer och räkna att vi har högre antal smittade av olika mutationer än dem.
Citera
2020-12-29, 23:54
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/whos-dystra-prognos-covid-19-kommer-stanna/

Citat:
Coronaviruset är här för att stanna.

WHO förutspår att viruset kommer utvecklas till en endemi och att nya pandemier är att vänta.

– Det verkar som att SARS-CoV-2 öde är att bli en endemi, likt de andra fyra coronavirusen, säger David Heymann, ordförande för WHO:s strategiska och tekniska rådgivningsgrupp för infektionssjukdomar.
Citera
2020-12-29, 23:55
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men du påstår ju att jag har fel så då får du berätta vad jag har fel om, vad gäller immunologin.
Jag säger inte att du har fel, men jag ifrågasätter bla ditt ganska förenklade påstående att
"givet hur vaccin fungerar tillsammans med immunförsvaret så skyddar det ju mot smitta."

Om det du säger stämmer, varför ger inte Astra Zenecas vaccin ett lika fullgott skydd mot smitta som mot sjukdom?

Vad jag förstår sa du också att specifika tester för smitta egentligen inte behövs för vacciner, för att så som immunförsvaret och vacciner fungerar så kommer fullt smittskydd på köpet.

Om så är fallet, varför ser vi inte ett fullt smittskydd här?

Det kan också vara så att jag missförstår dig.
Senast redigerad av doncroce 2020-12-30 kl. 00:02.
Citera
2020-12-29, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Fast han säger åt alla andra att skärpa sig och ta ansvar...Hur jävla viktig kan den där armbandsklockan vara som han hämtade ut?

Gubbjäveln lever inte som han lär.
Tydligen gör inte Lena Hallengren det heller. Nyhetsbyrån rapporterar nu att hon har varit ute på köpcentrum måndagen den 28 december.
Citera
2020-12-30, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Tydligen gör inte Lena Hallengren det heller. Nyhetsbyrån rapporterar nu att hon har varit ute på köpcentrum måndagen den 28 december.
De är öppna och man ska undvika trängsel där.
Vad är det som du inte förstått?
Citera
2020-12-30, 00:02
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja om man får en mycket mild infektion kan det bli så att man få färre antikroppar och T-celler.

Får man däremot hög feber under några dagar så får man robusta T-celler.

Jag hoppas att det ni säger stämmer. Och att jag därigenom har massor av robusta hungriga t-celler.

Dock, kom det ju fram redan i våras att Sars-2 "äter" t-celler.

Saundras artikelfyllda tråd: (FB) Coronatillfrisknade löper ökad risk för ännu svårare symtom vid återinfektion

Dräller tyvärr av artiklar som visar på farliga/farligare återinfektioner.

Man bör ju ställa sig frågan om vaccin i själva verket kommer förvärra situationen?
På samma sätt som överdriven användning av antibiotika bara ger värre bakterier?!

Allt man gör går ju emot vedertagen kunskap!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in