Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
De har gjort en studie på just det du nämner och resultatet visar att människor pillade sig mindre i ansiktet med mask på än om de var utan mask.
Möjligt. De studierna förändrar inte vad jag ser varje dag i jobbet och utanför. Folk pillar i nyllet ändå. Tar av masken för att babbla med folk f2f eller i mobilen. Om alla pillar i nyllet 15 ggr eller 23 ggr/timme (med eller utan mask) gör ingen märkvärdig skillnad när de
ändå väljer att tomta runt på stan när de har förkylningssymtom.
Ett annat påtalat problem är att munskydd invaggar folk i en falsk säkerhet. Många slarvar med handhygienen eftersom "munskyddet skyddar". Med munskyddet tror en hel del att de kan skippa att hålla avstånd. Det är inte längre så att folk springer undan så fort det dyker upp en munskyddsbärare. De slappnar av och tar på kontaminerade ytor. Sen pillas det likförbannat i ansiktet och så sprids smittan trots att de inte blivit hostade rakt i ansiktet.
Satt på t-banan för en stund sen. I sätessektionen bredvid satt två äldre personer. Uppenbarligen vänner eller grannar. Gubben hostade rakt ut utan minsta skam, kärringen harklade sig. Gubben frågade sen "
hur är det med förkylningen?" Jag hade god lust att skälla ut dem men avstod för att inte ställa till en scen strax innan jag skulle gå av. Jag är ju en sån jobbig jävel som lägger mig i annars men orkade bara inte trots att jag höll på att gå upp i limningen. Jävla idioter!!