2020-12-29, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Enligt den rätta och svenska vetenskapen så ökar risken för smittspridning vid användande av munskydd.

Bäst är att ej bära munskydd, hålla avstånd samt tvätta händerna så ofta det bara går.

Då så, hoppas de har rätt, och nästan alla andra fel.
Citera
2020-12-29, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Danmark stänger ner, bl a stängs alla grundskolor, även 0-4 som tidigare fått vara öppna.

källa DR1 Mette F PK just nu.

Alltid intressant med länder som reagerar i realtid. Kan ju vara rätt smart.
Sverige med FHM i spetsen är lite som ett TV-spel där varje knapptryckning förmedlas via Postnord.
När händelsen redan inträffat och är över kommer reaktionen. I bästa fall.
Citera
2020-12-29, 19:27
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Gå ut och titta på stan så får du se att jag har rätt. Även patienter och vårdpersonal håller på och pillar. Varför skulle jag ljuga om det? Jag ser det ju varje dag i jobbet och på väg till och från arbetsplatsen.

Du ska inte peta på munskyddet överhuvudtaget. Är det svårt att begripa?

Dessutom, Covid 19 sprids med raketfart i länder där det råder stränga munskyddskrav. Hur förklarar du det?
Kan det bero på att folk som är sjuka springer runt med munskydd på stan, fipplar med det, hostar el nyser rätt ut, tar på munskyddet, drar ned det på hakan för att babbla, drar upp det igen, sen hem o ned med munskyddet i fickan för att ÅTERANVÄNDA det dagen därpå?

De har gjort en studie på just det du nämner och resultatet visar att människor pillade sig mindre i ansiktet med mask på än om de var utan mask.
Citera
2020-12-29, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
TT ställde en bra fråga som Tegnell svamlade bort. Det är uppenbart att hans tandlösa "åtgärder" inte har någon effekt.

"Österrike har vänt upp igen"

Anders Tegnell ljuger skamlöst för svenska folket.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-08-01..latest&country=SWE~AUT&region=World&casesMetri c=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoothing= 7&pickerMetric=new_cases_per_million&pickerSort=de sc

19:30 in i sändningen
https://www.svtplay.se/video/29459600/nyheter-direkt/senaste-nytt-om-coronapandemin-3

Frågeställaren syftar på smittfallen, och Tegnell verkar syfta på antal döda.
Jag ser också att antalet tester går ner ungefär korrelerat med antalet smittfall för Österrike. Testkapacitet nått taket? Det skulle man kunna tänka sig eftersom det sammanfaller med en brant uppåtkurva döda.
Senast redigerad av pjabas 2020-12-29 kl. 19:42.
Citera
2020-12-29, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Enligt den rätta och svenska vetenskapen så ökar risken för smittspridning vid användande av munskydd.

Bäst är att ej bära munskydd, hålla avstånd samt tvätta händerna så ofta det bara går.

Nix, till och med Tegnell medgav på dagens pressträff att munskydd kan vara bra inom vården. Funkar det inom vården funkar det naturligtvis i andra sammanhang också.

Förutsatt att myten om att man behöver gå i flerårig yrkesskola för att sätta på sig ett munskydd är avlivad, vilket jag förutsätter att den är eftersom den är så uppenbart löjeväckande.
Citera
2020-12-29, 19:37
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User30
En vecka blir det ändå inte. Några röda dagar.
6 dagar, första rapporten sedan i onsdags.
Citera
2020-12-29, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Exakt. Den stora smittspridningen är orsaken till de många långtidssjuka, svårt sjuka samt döda.

Ja.

Det underlag vi redan nu har visar på en hög sannolikhet för ett
samband mellan smittspridningen i samhället i stort och smittsprid-
ning och dödsfall i äldreboenden.
(Ur coronakommissionens delrapport).

De skriver också om att de åtgärder som gjordes från centralt håll var "too little too late", enkelt sammanfattat.

Något som många av oss härinne förstod och såg, redan under våren.
Citera
2020-12-29, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Nu var min poäng det logiska felslutet att använda pandemin som förevändning till att säga att överdödligheten är chimär men du har fel i vilket fall. Enbart i Sverige är dödstalet 9 ggr högre än Falklandskriget så ett bättre krig att jämföra med i och med över 1,5 miljoner döda är Vietnamkriget.

Ja för det var det som var poängen, att jämföra med ett krig rätt av... Pandemin 2020, för svensk del åtminstone, går mer eller mindre att jämföra med en svår flunsa-säsong likt vi såg enskilda månader under exempelvis 1993. Landar Sverige på runt 95-96k avlidna under 2020 så är det inte direkt skrämmande siffror. Framförallt med tanke på att vi under 2019 registrerade en kraftig underdödlighet. Under 2020 så strök dem som hade strukit med i influensan med i Covid-19 istället. Poängen är, att med tanke på att vi är mitt uppe i en global pandemi, så är överdödligheten knappt ens noterbar eller anmärkningsvärd i Sverige. Detta trots att vi hade Europas mildaste restriktioner under våren.
Citera
2020-12-29, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Sverige's kapacitet att hitta mutationer är också patetisk.

"Tegnell: För låg kapacitet att hitta mutationer
Sveriges förmåga att upptäcka muterade varianter av coronaviruset är för låg och måste byggas ut, enligt statsepidemiolog Anders Tegnell."
Ja, om det finns inte kapaciteten att hitta det då finns inte så mycket av nya viruset i Sverige.
Väldigt övertygande resonemang!
Citera
2020-12-29, 19:46
Medlem
Vad har egentligen gått fel i Danmark? Hyllade som ett flaggskepp i våras, nu får inte ens småbarn gå till skolan.
Citera
2020-12-29, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Klart det spelar roll. Det finns ingen forskning som säger att man skulle gå och pilla sig mera i ansiktet för man bär munnskydd. Snarare blir man mera medveten och försiktig då.

Det som finns är forskning som säger att vi petar oss i ansiktet 23 gånger i timmen under vår vakna tid, utan munskydd. Det är hursomhelst bättre att peta på munskyddet än att peta sig direkt i ansiktet. Mindre risk att man för viruset vidare.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/13/vi-petar-oss-i-ansiktet-23-ganger-i-timmen-att-lata-bli-kan-skydda-mot

Exakt.

Jag tror t.o.m. FHM tvingades erkänna vid en presskonferens way back, att de inte hade tillgång till sådan forskning. Dock gav ju Tegnell anekdotiskt bevis i form av att han såg hur en journalist hade rört vid sitt munskydd eller ansikte eller vad det var, under en presskonferens.... 🙄

I så fall är väl mitt anekdotiska bevis lika mkt värt, tänker jag: Jag har noterat att när jag väl har munskyddet på, så petar jag mig aldrig i ansiktet. Av den enkla anledningen att jag påminns hela tiden om att jag har munskyddet på mig, iom att jag känner min varma andedräkt på ett helt annat sätt. Så jag anser helt klart att munskydd bör skydda i åtminstone någon mån mot viruset, samt att det bör avhålla en än mer från att peta sig i ansiktet, vilket alltså är en ytterligare bonus för att minska smittrisken.
Citera
2020-12-29, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Så när World Health Organization chief scientist Soumya Swaminathan säger:

"I don't believe we have the evidence on any of the vaccines to be confident that it's going to prevent people from actually getting the infection and therefore being able to pass it on"

"people who've been vaccinated for COVID-19 need to take the same precautions as those who haven't until there's a certain level of herd immunity."

Ska vi inte lyssna på henne utan bara tycka hon ältar något helt onödigt enligt dig?
Vilka kvalifikationer har du som tydligen förstår det här bättre än Swaminathan?
Eller är det jag som missförstår något fundamentalt här?

https://www.axios.com/who-covid-19-vaccines-travel-quarantine-429bfd14-0439-4a08-aecd-fc89dc70c568.html
Om man förstår hur immunförsvaret och vacciner fungerar så förstår man också att det hindrar den vaccinerade från att smitta vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in