Citat:
Ursprungligen postat av
Museo12
Min son som r 9 r har ftt Concerta pga adhd. Han har ocks trottshetssyndrom.
I tv veckor krde han p 18 mg, utan biverkningar. Lite smre aptit kanske. P 18 mg upplevde jag honom som ngot mindre lttretlig och arg. Dock fortfarande hyperaktiv och arg och trotsande. Idag hjde han till 28 mg. Fortfarande hyper, men hur funkar Concerta? Kommer effekten direkt eller tar det ngra dagar efter tex doshjning? Borde s klart frga BUP, men vr kontakt dr r ledig nu.
Det kan ta flera veckor innan stabil effekt ses, srskilt vid dosjusteringar. Sjlv hade jag dock ifrgasatt om centralstimulerande mediciner verkligen behvs i detta skedet. Mjligen tittat p t.ex. medicinen Guanfacin istllet som fungerar p ett annat stt.
Att ett barn presterar bra i skolan (som en anvndare tog upp) r inte synonymt med att den medicinska behandlingen i det lngre loppet r hlsosam. Centralstimulerande medicinering till unga barn som inte ens genomgtt puberteten kan ha negativa hlsoeffekter, och kan modulera om hjrnans belningssystem negativt. Jag frstr att det r en svr situation ni befinner er i. Jag hade tittat p andra skolor eller specialklasser dr ditt barn kan fungera bttre, men detta r lttare sagt n gjort d ditt barn inte r frstndshandikappat utan har en neuropsykiatrisk funktionsnedsttning med en troligtvis normal IQ-niv.
Anvndaren "VillJalentine" lskar mig just nu, och jag vill inte lta som en scientolog, men t.o.m. jag, som fresprkar psykofarmaka, anser att centralstimulerande mediciner i en sdan ung lder r negativt.
Om medicinering mste ske s titta hellre p t.ex. Guanfacin eller Strattera i ett frsta skede. Sedan bort med triggers som TV-spel, mobiler, surfplattor som pverkar signalsubstansniver negativt. Men detta har ni sklart redan gjort, samt aktiverat ungen ordentligt fysiskt...