• 1
  • 2
2020-12-28, 10:41
Medlem
Min son som r 9 r har ftt Concerta pga adhd. Han har ocks trottshetssyndrom.

I tv veckor krde han p 18 mg, utan biverkningar. Lite smre aptit kanske. P 18 mg upplevde jag honom som ngot mindre lttretlig och arg. Dock fortfarande hyperaktiv och arg och trotsande. Idag hjde han till 28 mg. Fortfarande hyper, men hur funkar Concerta? Kommer effekten direkt eller tar det ngra dagar efter tex doshjning? Borde s klart frga BUP, men vr kontakt dr r ledig nu.
Citera
2020-12-28, 11:32
Medlem
Barn med diagnoser r som en Big Mac p McDonalds, fast med + meny. S ven om du kapar plus-menyn kommer det vara en Big Mac i grunden och drmed kommer exempelvis trots o humr finnas kvar.

Concerta r vl till fr att kapa dalarna och p s stt minska topparna. Drmed gra livet lite enklare fr personen med diagnos.
Tnk dig sjlv att du arbetar stenhrt en dag p jobbet och kommer hem slut krd. De med diagnoser gr det mnga gnger om dagen.

Oavsett kommer inte Concerta ta bort behovet av vgledning. Barn med diagnoser r ocks vanliga barn i grunden och sina olika ldersfaser. (s de slipper du inte)

Concerta kommer inte trolla fram mirakel p kort tid. Den r ingen snabbfix som lser allt.. Det tar sin tid.

Aptit-rubbning r ganska vanligt.. En del ter mindre o andra mer. Drfr man ska gra regelbundna viktkontroller hos BUP.

Men ett gott rd, vnd dig till BUP med frgor. Hr blir det oftast personliga sikter och inte sllan kommer dessa personliga sikter mynna ut i kaos och personangrepp.

Lycka till med din grabb, ven om det r tufft s glm inte att han r en guldklimp som kommer frgylla ditt liv och bjuda p mnga hrliga skratt.
Citera
2020-12-28, 11:37
Medlem
Min son brjade ocks med Concerta men vi fick byta fr han fick lite biverkningar samt att effekten som ska gra att koncentrationen kas uteblev.

Han fick mycket ont i magen av Concerta bla..

Medikenet kr vi nu , funkar betydligt bttre och hans har presterat mycket bra i skolan.
Citera
2020-12-28, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Museo12

I tv veckor krde han p 18 mg, utan biverkningar. Lite smre aptit kanske. P 18 mg upplevde jag honom som ngot mindre lttretlig och arg. Dock fortfarande hyperaktiv och arg och trotsande. Idag hjde han till 28 mg. Fortfarande hyper, men hur funkar Concerta? Kommer effekten direkt eller tar det ngra dagar efter tex doshjning? Borde s klart frga BUP, men vr kontakt dr r ledig nu.
Har han alltid varit sdan?
Citera
2020-12-28, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Har han alltid varit sdan?

Ja, han har alltid haft de problemen.
Senast redigerad av Museo12 2020-12-28 kl. 12:12.
Citera
2020-12-28, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Argon55
Barn med diagnoser r som en Big Mac p McDonalds, fast med + meny. S ven om du kapar plus-menyn kommer det vara en Big Mac i grunden och drmed kommer exempelvis trots o humr finnas kvar.

Concerta r vl till fr att kapa dalarna och p s stt minska topparna. Drmed gra livet lite enklare fr personen med diagnos.
Tnk dig sjlv att du arbetar stenhrt en dag p jobbet och kommer hem slut krd. De med diagnoser gr det mnga gnger om dagen.

Oavsett kommer inte Concerta ta bort behovet av vgledning. Barn med diagnoser r ocks vanliga barn i grunden och sina olika ldersfaser. (s de slipper du inte)

Concerta kommer inte trolla fram mirakel p kort tid. Den r ingen snabbfix som lser allt.. Det tar sin tid.

Aptit-rubbning r ganska vanligt.. En del ter mindre o andra mer. Drfr man ska gra regelbundna viktkontroller hos BUP.

Men ett gott rd, vnd dig till BUP med frgor. Hr blir det oftast personliga sikter och inte sllan kommer dessa personliga sikter mynna ut i kaos och personangrepp.

Lycka till med din grabb, ven om det r tufft s glm inte att han r en guldklimp som kommer frgylla ditt liv och bjuda p mnga hrliga skratt.
Tack fr fint svar!

Jag r vl medveten om det du skriver, men det r ocks viktigt att bli pmind. Srskilt om att han r en guldklimp. Fr det r han.

Vi ska till BUP efter nyr p andra kontrollen och d kan jag frga mer om hur Concerta verkar. Det r s olika med mediciner om de ger omedelbar effekt eller behver en lite lngre tid p sig fr att verka fullt ut.
Citera
2020-12-28, 20:47
Medlem
Kajahs avatar
Kort svarat s verkar concerta genom att stimulera det centrala nervsystemet. Det fristter mer dopamin och gr personen mer fokuserad, pigg och alert. Metylfenidat, som r det verksamma mnet r mer eller mindre amfetamin.
Citera
2020-12-29, 00:48
Medlem
Uteslut, jrnbrist, smnapn och snt innan ni medicinerar med knark. Finns mngder med underliggande problem som kan ge trtthet och adhd-problematik. Adhd verdiagnostiseras s in i helvete idag och frstr inte den stackars pojkens kropp under utveckling i ondan.

Ett veraktivt barn behver inte alltid heller vara ngot fel utan vissa pojkar i den ldern kan hela enkelt vara crazy.
Citera
2020-12-29, 01:17
Medlem
stockcocks avatar
Citat:

Det kan ta flera veckor innan stabil effekt ses, srskilt vid dosjusteringar. Sjlv hade jag dock ifrgasatt om centralstimulerande mediciner verkligen behvs i detta skedet. Mjligen tittat p t.ex. medicinen Guanfacin istllet som fungerar p ett annat stt.

Att ett barn presterar bra i skolan (som en anvndare tog upp) r inte synonymt med att den medicinska behandlingen i det lngre loppet r hlsosam. Centralstimulerande medicinering till unga barn som inte ens genomgtt puberteten kan ha negativa hlsoeffekter, och kan modulera om hjrnans belningssystem negativt. Jag frstr att det r en svr situation ni befinner er i. Jag hade tittat p andra skolor eller specialklasser dr ditt barn kan fungera bttre, men detta r lttare sagt n gjort d ditt barn inte r frstndshandikappat utan har en neuropsykiatrisk funktionsnedsttning med en troligtvis normal IQ-niv.

Anvndaren "VillJalentine" lskar mig just nu, och jag vill inte lta som en scientolog, men t.o.m. jag, som fresprkar psykofarmaka, anser att centralstimulerande mediciner i en sdan ung lder r negativt.

Om medicinering mste ske s titta hellre p t.ex. Guanfacin eller Strattera i ett frsta skede. Sedan bort med triggers som TV-spel, mobiler, surfplattor som pverkar signalsubstansniver negativt. Men detta har ni sklart redan gjort, samt aktiverat ungen ordentligt fysiskt...
Citera
2020-12-29, 13:57
Medlem
mfmxs avatar
Citat:

Har han haft trotssyndrom lnge s r det ett socialt invant beteende som mste vas bort oavsett om medicineringen fungerar bra mot den underliggande ADHDn.

Om medicin ska bota trotssyndrom s mste man medicinera nr barnet r yngre n s.

Angende Concerta s flj lkarens rekommendationer och dra inga frhastade slutsatser. Allt kommer inte bli bra frsta dagen.

Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Anvndaren "VillJalentine" lskar mig just nu, och jag vill inte lta som en scientolog, men t.o.m. jag, som fresprkar psykofarmaka, anser att centralstimulerande mediciner i en sdan ung lder r negativt.
Det r fr att du inte har ngon evidens utan kommer med knsloargument.

Du tycker en massa men evidensen sger ngot annat. Brukar du ha en massa sikter om vilken behandling barn med epilepsi eller narkolepsi inte ska ha ocks? Om inte, varfr?

Varfr r det fritt fram att tycka en massa strunt om just ADHD?
Citera
2020-12-29, 20:16
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Har han haft trotssyndrom lnge s r det ett socialt invant beteende som mste vas bort oavsett om medicineringen fungerar bra mot den underliggande ADHDn.

Om medicin ska bota trotssyndrom s mste man medicinera nr barnet r yngre n s.

Angende Concerta s flj lkarens rekommendationer och dra inga frhastade slutsatser. Allt kommer inte bli bra frsta dagen.

Det r fr att du inte har ngon evidens utan kommer med knsloargument.

Du tycker en massa men evidensen sger ngot annat. Brukar du ha en massa sikter om vilken behandling barn med epilepsi eller narkolepsi inte ska ha ocks? Om inte, varfr?

Varfr r det fritt fram att tycka en massa strunt om just ADHD?

Ska du killgissa och skmma ut dig nu igen?
Citera
2020-12-29, 21:17
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Ska du killgissa och skmma ut dig nu igen?
Du har aldrig lyckats svara p ngot som har med mnet att gra utan det r 100% personangrepp utom i de fall dr din autism-hjrna spunnit loss totalt p ngot stavfel eller liknande "fel" som r irrelevant fr diskussionen.

Lnka bevis fr allt strunt du skrivit istllet (eftersom det gr emot all vetenskap och beprvad erfarenhet lr det bli svrt).
Senast redigerad av mfmx 2020-12-29 kl. 21:23.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in