2020-12-29, 16:59
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Jo jag vet det men det spelar ju ingen roll vad syftet är när hanteringen är fullständigt felaktig. Folk pillar på munskydden, petar sig i ansiktet, tar på saker = kontaminerade händer och kontaminerat munskydd.
Klart det spelar roll. Det finns ingen forskning som säger att man skulle gå och pilla sig mera i ansiktet för man bär munnskydd. Snarare blir man mera medveten och försiktig då.

Det som finns är forskning som säger att vi petar oss i ansiktet 23 gånger i timmen under vår vakna tid, utan munskydd. Det är hursomhelst bättre att peta på munskyddet än att peta sig direkt i ansiktet. Mindre risk att man för viruset vidare.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/13/vi-petar-oss-i-ansiktet-23-ganger-i-timmen-att-lata-bli-kan-skydda-mot
Citera
2020-12-29, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Dessa är personer som insjuknade i våras och de flesta fick då inte testa sig. Om du läser vidare bör du upptäcka att deras långtidssymptom är dessamma som gruppen som fick testa sig.

Och antikroppar? Det borde vara enkelt att testa.
Citera
2020-12-29, 17:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag har två som avlidit av covid. Båda multisjuka. Inget snack om att viruset är farligt för personer i riskgrupper. Jag är ingen förnekare, jag bara säger att jag känner många som haft viruset som idag känner sig friskare och mer vid liv (pga antivirus) än vad de gjorde innan viruset.

Jag känner bara tre som haft det förutom släktingen, dom verkar ok men har inget lukt och smaksinne. Har iofs bara gått en månad.
Citera
2020-12-29, 17:01
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vad tycker du?
  1. Hur många långtidssjuka tycker du det får bli för att inte vara ett stort problem?
  2. Hur många av dessa kan få vara barn och ungdomar?
  3. Hur många av alla långtidssjuka kan få ha livslånga skador utan att det är ett stort problem?
  4. Hur många barn och ungdomar kan få ha livslånga skador utan att det är ett stort problem?
Vad tycker ni andra?

1. Så få som möjligt.
Det finns 270 000 sjukpensionärer i sverige redan, det är ett större problem. Världekonomisk depression, arbetslöshet, ökat domestiskt våld, ökat alkohol och drogmissbruk, ökande själmordstatistik, fler skilsmässor, konkurser, svält i tredje världen till följd av pandemin och restriktioner det är större saker att oroa sig över.

2.så få som möjligt. Psykisk ohälsa, barnfetma, sociala fobier, självmord, sämre utbildning mm till följd av pandemi och restriktioner bland unga är större saker att oroa sig för.

3. Se ovan.

4. Se ovan.
Citera
2020-12-29, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Mmm jag gissar att en stor andel av dessa är samma människor som har elallergi, fibromyalgi och kronisk migrän. Gärna med egendiagnostiserat borderlinesyndrom.

Nu svär jag i kyrkan kanske men det finns en rätt stor klick människor som tar alla chanser dom får att slippa jobba.

Långtidsympton finns säkert men jag tror det är sällsynt.
Såklart att det är samma typer.
Perfekt läge för dem nu.
Synd om det är nån som är sjuk på riktigt, de kommer inte bli trodda.
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Kallar du Britton för apa? Han hävdade 6 till 14k....i Maj..

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/matematikern-tom-britton-sanker-sitt-forvantade-antal-doda/

Dock hade han helt fel angående flock-immuniteten vilket kanske en apa inte hade haft?
Han hävdade ännu i oktober att ungefär hundra till skulle dö innan nyår vill jag minnas.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Och antikroppar? Det borde vara enkelt att testa.
Många som blev sjuka i mars fick inte tillgång till antikroppstest förrän det gått mer än 6 månader och då kan man inte säkert säga något. En hel del har dock testat positivt för antikroppar och det är ju tur för dem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Har jag påstått sedan utbrottet i våras. Ganska klockren prognos om jag får säga det själv.

Karlkula däremot, han kallade oss som trodde på 10 000 döda för alarmister. Jobbigt att se hur fel du hade?

OnT: Pandemilagen sågas av flera remissinstanser. Och ja, pandemilagen kommer varken göra från eller till nu. Den skulle varit på plats redan för 9 månader sen. Nu är det för sent. Lite som att köpa en brandsläckare när hela huset redan brunnit ned till grunden.

I vanlig jävla ordning så misskrediterar du min användare utan någon som helst bevisbörda.
Citera
2020-12-29, 17:03
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Det fungerar inte så, personer som du som skiter i restriktionerna bidrar till en hög smittspridning i samhället och till slut letar den sig in till stackarna som isolerat sig.

När har jag påstått att jag skiter i restriktioner? Jag följer restriktionerna, jag har jobbat hemma sedan i mars, jag handlar på nätet, går inte i gallerior osv.

Men jag kan fortfarande förstå att folk totalt skiter i restriktionerna när man läser om människor som dig. Vare sig det är på
Flashback, facebook eller twitter.

Varför ska folk som inte är i riskgrupper bry sig när ni som dagligen sitter och kräver ändring och hårdare tag inte ens ska vaccinera sig?

Om vi ändå inte når upp till taket för att vaccin ska fungera och vi kan börja leva något sådär normalt liv igen varför ens vänta? Bara ut och kör, dejta, knulla, sup och ha kul.
Citera
2020-12-29, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Många som blev sjuka i mars fick inte tillgång till antikroppstest förrän det gått mer än 6 månader och då kan man inte säkert säga något. En hel del har dock testat positivt för antikroppar och det är ju tur för dem.

Det går alldeles utmärkt att säga något om det är ett bra test även efter 6 månader, så de borde erbjudas ett sådant om de vill stärka studien.
Citera
2020-12-29, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Kallar du Britton för apa? Han hävdade 6 till 14k....i Maj..

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/matematikern-tom-britton-sanker-sitt-forvantade-antal-doda/

Dock hade han helt fel angående flock-immuniteten vilket kanske en apa inte hade haft?

Tom Brittons beräkningar, har trots hans felaktiga uppskattning kring flockimmunitet. stämt rätt väl. Men okej, en apa är att ta i, en down-syndromare hade dock troligen kunnat pricka rätt. Tänk Ica-Jerry eller random deltagare i "En annan del av Köping".
Citera
2020-12-29, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
När har jag påstått att jag skiter i restriktioner? Jag följer restriktionerna, jag har jobbat hemma sedan i mars, jag handlar på nätet, går inte i gallerior osv.

Men jag kan fortfarande förstå att folk totalt skiter i restriktionerna när man läser om människor som dig. Vare sig det är på
Flashback, facebook eller twitter.

Varför ska folk som inte är i riskgrupper bry sig när ni som dagligen sitter och kräver ändring och hårdare tag inte ens ska vaccinera sig?

Om vi ändå inte når upp till taket för att vaccin ska fungera och vi kan börja leva något sådär normalt liv igen varför ens vänta? Bara ut och kör, dejta, knulla, sup och ha kul.

Folk som inte är i riskgrupp men har svårt att följa världens mest liberala restriktioner borde också vaccinera sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in