2020-12-29, 16:33
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är många och jag känner en av dem personligen. Det finns ingen sjukvård för dem att få men om du inte begriper att livet har raserats om individen lider av extrem trötthet, huvudvärk, muskelvärk, halsont, hjärtpåverkan mm efter åtta-nio månader kan jag inte hjälpa dig att förstå.

Jag kommer att få rätt, det är en stor grupp som inte blivit tagen på allvar förrän nu vilket har gjort att de inte kommit med i studier osv. världen har haft fokus på annat håll.

Här kan du läsa en nyligen publicerad, ännu icke peer-reviewed, studie som kom i dagarna.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.12.24.20248802v2.full.pdf?fbclid=IwAR0w3xS278 QL4pRZImuyg_SF2il-G2BgudxgflvOaQ6DVsWSX_cR1D4Ug6k
Intressant studie, dock en brist att det bygger på en självskattad webenkät.
Samt att deltagarna plockades ur sociala media-grupper med fokus på just dessa symptom.

"Setting. Survey distribution via online COVID-19 support groups and social media"
Citera
2020-12-29, 16:33
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Det verkar ett antal kvinnor som riskerar att bli utförsäkrade på grund av långdragna besvär som man tror kan kopplas till att de tidigare varit sjuka i covid-19.

Rapport på SVT har haft några reportage om dessa damer.

Så det kanske är dem som man menar med långtidssjuka?
Det är inte bara damer men det verkar drabba kvinnor oftare än män.

Det studeras just nu även bland barn och 4 av 5 var flickor och ingen av dem hade kunnat återgå till skolan trots att det gått över åtta månader sedan insjuknandet.
Citera
2020-12-29, 16:34
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Sluta tjata om långtidssjuka det är inget stort problem som ni och kvällsblaskorna vill att det ska vara.
Hur många här inne känner någon som har så allvarliga problem av corona efter 2-3 månader så vederbörande behöver sjukvård?
Jag känner ingen.
Med dom siffror ni hänvisar till borde det vara massor.
Vad tycker du?
  1. Hur många långtidssjuka tycker du det får bli för att inte vara ett stort problem?
  2. Hur många av dessa kan få vara barn och ungdomar?
  3. Hur många av alla långtidssjuka kan få ha livslånga skador utan att det är ett stort problem?
  4. Hur många barn och ungdomar kan få ha livslånga skador utan att det är ett stort problem?
Vad tycker ni andra?
Citera
2020-12-29, 16:36
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Fram till slutet på februari har det gått 9 månader sedan döden slog till i Sverige. 8549 döda hittills. 25-28 eftersläpningar enligt FHM. Så just nu ligger vi mest troligt på minst 8700-8800.

Men återkom 28 februari så ska vi se vem av oss som hade rätt. 10 000 döda 9 månader in från när pandemin exploderade, då lär vi ligga på 10000. Men ja, du säger emot som vanligt. Och har fel som vanligt. Du har haft fel om praktiskt taget rubbet hittills.

Återkom 28 feb så ser vi att du hade fel. Återigen.

Tog ju ca 3 veckor att rapportera in döda innan julen så jag tror eftersläpningen är betydligt fler än 200.

Eftersläpningen har aldrig varit så lång som nu så kan ju lätt vara 1000 döda som inte räknats in ännu.

Kolla på reporting delay här..

https://adamaltmejd.se/covid/
Citera
2020-12-29, 16:36
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Intressant studie, dock en brist att det bygger på en självskattad webenkät.
Samt att deltagarna plockades ur sociala media-grupper med fokus på just dessa symptom.

"Setting. Survey distribution via online COVID-19 support groups and social media"
Nu är det ju ett problem som finns i hela världen och inget unikt för Sverige. Många av dessa är förut fullt friska individer som arbetat och varit aktiva tidigare.

Det går inte att bortse från denna fakta.
Citera
2020-12-29, 16:37
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
OnT: Regeringen vill nu få möjlighet att införa tvång på munskydd. Tydligt att Tegnell inte är en Gud enligt Regeringen längre.

Har säkert ingenting att göra med Tegnell utan är order från högre instanser. Allt är planerat in i minsta detalj. I vilket fall, sätter aldrig på mig ett munskydd.
Citera
2020-12-29, 16:38
Medlem
Citat:
Fram till slutet på februari har det gått 9 månader sedan döden slog till i Sverige. 8549 döda hittills. 25-28 eftersläpningar enligt FHM. Så just nu ligger vi mest troligt på minst 8700-8800.

Men återkom 28 februari så ska vi se vem av oss som hade rätt. 10 000 döda 9 månader in från när pandemin exploderade, då lär vi ligga på 10000. Men ja, du säger emot som vanligt. Och har fel som vanligt. Du har haft fel om praktiskt taget rubbet hittills.

Återkom 28 feb så ser vi att du hade fel. Återigen.

Det är väl snarare ''ni'' som har haft fel? Ni sa 50 000 vid påsk, 20 000 vid midsommar och 10 000 vid årsskiftet. Ska det avlida ytterligare 1500 personer fram till årsskiftet eller blir det ännu en miss?

När kommer Sverige ha 50 000 döda?
Citera
2020-12-29, 16:38
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Det verkar ett antal kvinnor som riskerar att bli utförsäkrade på grund av långdragna besvär som man tror kan kopplas till att de tidigare varit sjuka i covid-19.

Rapport på SVT har haft några reportage om dessa damer.

Så det kanske är dem som man menar med långtidssjuka?

Mmm jag gissar att en stor andel av dessa är samma människor som har elallergi, fibromyalgi och kronisk migrän. Gärna med egendiagnostiserat borderlinesyndrom.

Nu svär jag i kyrkan kanske men det finns en rätt stor klick människor som tar alla chanser dom får att slippa jobba.

Långtidsympton finns säkert men jag tror det är sällsynt.
Citera
2020-12-29, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tog ju ca 3 veckor att rapportera in döda innan julen så jag tror eftersläpningen är betydligt fler än 200.

Eftersläpningen har aldrig varit så lång som nu så kan ju lätt vara 1000 döda som inte räknats in ännu.

Kolla på reporting delay här..

https://adamaltmejd.se/covid/

Jag håller med dig.

40% av dödsfallen i November tog i snitt 10-14 dagar att få inrapporterade.
Siffran är givetvis betydligt högre nu i jul och med den belastning vi nu ser.
Jag tror vi kan ligga på minst 9500-10000 döda redan nu om vi räknar med de som ligger och väntar på att bli inrapporterade. Ser tredje veckan i November som exempel; där antalet döda blivit över 155% fler än vad som rapporterades initialt den veckan.
Citera
2020-12-29, 16:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Om man vaccinerar alla riskgrupperna och alla som vill så bör det räcka bra för att öppna upp samhället igen.
Vi var väl dessutom nere på en 40-50% som räckte för flockimmunitet enligt FHM när vi hade den strategin?

Nope, i nuläget krävs det att minst 70% av befolkningen vaccinerar sig vad jag kan läsa mig till från de uttalanden som gjorts från offentligt håll. Restriktionerna lär ligga kvar om inte tillräckligt många vaccinerar sig.
Citera
2020-12-29, 16:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vad tycker du?
  1. Hur många långtidssjuka tycker du det får bli för att inte vara ett stort problem?
  2. Hur många av dessa kan få vara barn och ungdomar?
  3. Hur många av alla långtidssjuka kan få ha livslånga skador utan att det är ett stort problem?
  4. Hur många barn och ungdomar kan få ha livslånga skador utan att det är ett stort problem?
Vad tycker ni andra?

Det här är en stor grupp som samhället kommer att få hantera under lång tid. Ett direkt resultat av vår usla strategi att låta smittan bränna igenom befolkningen. Det är Gisecke/Tegnell och FHM:s eftermäle till Sveriges befolkning. Ett oetiskt beslut som direkt strider mot beprövad vetenskap och mänskliga rättigheter.
Citera
2020-12-29, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Det är väl snarare ''ni'' som har haft fel? Ni sa 50 000 vid påsk, 20 000 vid midsommar och 10 000 vid årsskiftet. Ska det avlida ytterligare 1500 personer fram till årsskiftet eller blir det ännu en miss?

När kommer Sverige ha 50 000 döda?

Jag har hela tiden hävdat mellan 7-13k döda mars till mars. Men mig har man kallat alarmist.

Ser att du har skrivit att "sannolikheten för 10 000 döda är liten." Gick sådär med den prognosen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in