2020-12-29, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
I januari sa man 50 000 döda till påsken, sedan sa man 20 000 till midsommar och nu säger man mellan 9000 - 10000 vid årsskiftet.

Du har givetvis rätt, antalet är ointressant. En död är tragiskt nog.
Förutom när det gäller influensa naturligtvis. Då är inte dödsfall tragiskt nog att sätta samhället på paus. Hyckleriet kring dödsfallen är helt sinnessjuk.
Citera
2020-12-29, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viproom
Okey då måste jag ha missat det. Men dom siffrorna jag har sett har varit rätt så höga och ja oavsett antalet så är det hemska siffror. Nu ser jag att i januari - februari det är då allt kommer att hända enligt experter här inne. Hoppas vaccinet räddar oss för annars kmr vi dö ju😉

Nej, utan vaccin kommer åldringar och somalier med taskigt immunförsvar att fortsätta dö. Åldringar kommer för övrigt fortsätta dö oavsett. Naturens gång.
Men vaccinet kan rädda Somalierna så det går du hålla tummarna för.
Citera
2020-12-29, 14:40
Medlem
Någon som vet hur många under 50 har dött med covid i sverige?
Citera
2020-12-29, 14:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Viproom
Okey då måste jag ha missat det. Men dom siffrorna jag har sett har varit rätt så höga och ja oavsett antalet så är det hemska siffror. Nu ser jag att i januari - februari det är då allt kommer att hända enligt experter här inne. Hoppas vaccinet räddar oss för annars kmr vi dö ju😉

Har säkert förekommit höga siffror men min poäng är att gissningar varierar kraftigt beroende på vad man tycker. Oavsett utfallet så är jag glad att vaccineringen går planenligt
Citera
2020-12-29, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Du kan omöjligt veta att det återkommande mantrat "de skulle dött snart ändå" stämmer i verkligheten. Säkerligen löper man större risk att avlida av Covid19 om man är till åren. Men man ligger inte för döden bara för att man råkar ha fyllt 80.

Det vi får gå på är medelåldern.
Och medelåldern ligger på dryga 80.
Och de flesta som dör i covid dör för att i deras ålder är de svaga i immunförsvar och kropp.
Det är svårt att ändra på.
Citera
2020-12-29, 14:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Här är data från Kina. Mycket bygger på det stora utbrottet i våras.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/china/

death rate: 5%

Sen förstår nog många att det döljer sig ett sort mörkertal vad gäller antalet smittade.
Citera
2020-12-29, 14:42
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Du kan omöjligt veta att det återkommande mantrat "de skulle dött snart ändå" stämmer i verkligheten. Säkerligen löper man större risk att avlida av Covid19 om man är till åren. Men man ligger inte för döden bara för att man råkar ha fyllt 80.
Ge det ca 8 veckor så kommer demna åldersgruppen insjukna, men inte avlida.

Detta då man har hunnit vaccinera fler och fler i den kritiska åldersgruppen och som bor på äldreboenden. Sedan kommer det se ännu ljusare ut när nästa prioriterade grupp äldre börjar vaccineras.

(Men det sorgliga är att de allra flesta som bor på ett SÄBO kommer att avlida inom 9-18 månader från inskrivingsdagen. De är helt enkelt våra äldsta och sköraste. Både med och utan corona i samhället.)
Citera
2020-12-29, 14:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Det vi får gå på är medelåldern.
Och medelåldern ligger på dryga 80.
Och de flesta som dör i covid dör för att i deras ålder är de svaga i immunförsvar och kropp.
Det är svårt att ändra på.

Jag förstår. Ska hälsa mina 81-åriga föräldrar att de lever på belånad tid trots att de åker skidor och cyklar etc.
Citera
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Här är data från Kina. Mycket bygger på det stora utbrottet i våras.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/china/

death rate: 5%

Sen förstår nog många att det döljer sig ett sort mörkertal vad gäller antalet smittade.

10ggr var väl senaste rapporten från Wuhan.
Ca 500.000 smittade enligt undersökningar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det står inget om att någon skall tvingas.
Bara att man får stå för valet öppet inför andra
public shame, grundbulten som den svenska demokratin vilar på.
kan vi få utvärdera detta expressvaccins effekter innan vi tvingar det på alla?
Citera
2020-12-29, 14:45
Medlem
Citat:
Har säkert förekommit höga siffror men min poäng är att gissningar varierar kraftigt beroende på vad man tycker. Oavsett utfallet så är jag glad att vaccineringen går planenligt

Ja absolut jag själv kommer inte att vaccinera mig men tycker sverige sköter vaccination bra. Hoppas de som verkligen behöver vaccin hpller ut och får vaccin när det är deras tur.
Citera
2020-12-29, 14:45
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Men de flesta är åldringar som skulle dött under året oavsett.
Det är det som gör saken fel att säga att covid slaktar så många tusen.
Covid är farligt för människor som är i livets slutskede.

Nej. Inte de flesta.

Om du haft rätt så skulle vi ju inte haft en så massiv överdödlighet i år. Just nu ligger den på ca +5000. Detta trots att året började med en stor underdödlighet.

När året är slut så kommer vi att ha en överdödlighet på minst 5000-6000. Detta är personer som sannolikt hade levt vidare till nästa år, om det inte hade varit för coronaviruset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in