2020-12-29, 14:32
Medlem
ReijoHervonens avatar
Av 205 dödsfall så är 117st (57%) tio dagar eller äldre. Vecka 50 tycks vara veckan som uppdateras hårt nu med 56 nya dödsfall.

Det som kommer in nu är riktigt gammalt, ingen kan veta hur det ser ut just nu när statistiken släpar så oerhört mycket. När ska media börja pressa på och fråga varför man medvetet fördröjer att rapportera in nya dödsfall?

Edit: Orsaken att jag nämner tio dagar eller äldre är för att det var ungefär tio dagar som det tog att rapportera in över 90% av dödsfallen i våras. Nu har man alltså hunnit med endast 43% på samma tid.
Senast redigerad av ReijoHervonen 2020-12-29 kl. 14:35.
Citera
2020-12-29, 14:32
Medlem
kazangass avatar
Hur kommer det sig att folk kallar andra för lögnare om och om igen, detta är en extremt svag form av debatteknik? Heder åt er som inte ger igen med samma mynt.
Citera
2020-12-29, 14:33
Medlem
Begravningstämning på dagens PT.
Citera
2020-12-29, 14:33
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Spännande att en tidpunkt kan vara obskyr. Har jag aldrig hört förut, men jätteintressant. Eller inte. För övrigt närmast en bedrift att ha mer fel än vad FHM haft under denna pandemi. De har ju haft fel i precis allt. Inte något av de scenarior de spånade på tidigt under hösten visade sig ju stämma. De trodde inte ens smittan skulle leta sig till Sverige. De trodde inte på någon samhällsspridning. De trodde på flockimmunitet. Våra grannländer skulle hinna ikapp. De trodde inte på någon andra våg. De trodde inte på något vaccin på flera år. De trodde man skulle kunna skydda de äldre.
Den är obskyr då du inte preciserar denna tidpunkten eller vad som sades vid tillfället.
Citera
2020-12-29, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nja, jag har snarare sett gissningar på 9000 vilket ju var hyfsat korrekt gissning. Oavsett antalet så är det tråkiga siffror.

Men de flesta är åldringar som skulle dött under året oavsett.
Det är det som gör saken fel att säga att covid slaktar så många tusen.
Covid är farligt för människor som är i livets slutskede.
Citera
2020-12-29, 14:34
Medlem
Citat:
Nja, jag har snarare sett gissningar på 9000 vilket ju var hyfsat korrekt gissning. Oavsett antalet så är det tråkiga siffror.

I januari sa man 50 000 döda till påsken, sedan sa man 20 000 till midsommar och nu säger man mellan 9000 - 10000 vid årsskiftet.

Du har givetvis rätt, antalet är ointressant. En död är tragiskt nog.
Citera
2020-12-29, 14:37
Medlem
Citat:

Okey då måste jag ha missat det. Men dom siffrorna jag har sett har varit rätt så höga och ja oavsett antalet så är det hemska siffror. Nu ser jag att i januari - februari det är då allt kommer att hända enligt experter här inne. Hoppas vaccinet räddar oss för annars kmr vi dö ju😉
Citera
2020-12-29, 14:38
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Att vaccinera sig innebär alltid en risk för individen som var och en har rätt att ta ställning till i ett demokratiskt samhälle. Tvångsvaccinering leder tankarna till 30-talet eller Vipeholms-experimenten i Sverige.

Kan vi inte testa vaccinet på efterblivna flashbackare-först?

Det står inget om att någon skall tvingas.
Bara att man får stå för valet öppet inför andra
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Men de flesta är åldringar som skulle dött under året oavsett.
Det är det som gör saken fel att säga att covid slaktar så många tusen.
Covid är farligt för människor som är i livets slutskede.

Du kan omöjligt veta att det återkommande mantrat "de skulle dött snart ändå" stämmer i verkligheten. Säkerligen löper man större risk att avlida av Covid19 om man är till åren. Men man ligger inte för döden bara för att man råkar ha fyllt 80.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det funkar inte så din imbecill!

Så många som möjligt måste ta det om det någonsin skall bli hyfsat normalt..

Ta du din spruta så behöver du inte oroa dig för att bli smittad av de som inte ta sin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Ifall Sverige inte lyckas få ner kurvan kommer taket nås i sjukvården januari februari.

Mm ellerhur i höst sa man att taket nås i december
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Den är obskyr då du inte preciserar denna tidpunkten eller vad som sades vid tillfället.

Jo, jag skrev precis det. Obskyrt att du inte förstått det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in