2020-12-26, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martinandersson23
Hejsan,

Tack för ditt svar.

Jag funderar på att byta ut min korta räntefond mot Handelsbanken Hållbar Energi A1.

Jag jämförde även olika globalfonder på Avanza. De jag jämförde var Avanza Global, Länsförsäkringar Global Indexnära, SPP Aktiefond global samt SPP Global Plus. I år var det ganska tydligt att SPP Global Plus hade presterat bäst. Jag funderar på att byta ut min Avanza Globalfond mot SPP Global Plus. Men tror du verkligen det gör så stor skillnad i det långa loppet?

Jag har kollat en del på Jan Bolmesson, (Rikatillsammans-bloggen). Han sa i ett poddavsnitt att man kan se globalfonden som en kombibil. Om man väljer en Volvo V70(SPP Global) eller en Volkswagen Passat(Avanza Global), och kör på motorvägen, så spelar det inte så stor roll. Volkswagen kommer kanske gå i 92km/h och Passaten i 89km/h. Men i långa loppet, så kommer bägge komma i mål.

3 av globalfonderna följer samma index och SPP Aktiefondens index har lagt till lite Kina. Så om valet står mellan dessa 4 så kan du köra ole dole doff, det spelar ingen större roll.
Citera
2020-12-26, 19:37
Medlem
Jag har

15 % BNP Paribas china
20% Handelsbanken hållbar energi
30 % Länsförsökringar global indexera
15% MS INVF Global opportunity
20% Swedbank robur ny teknik

Nån som har några tankar om det? Långsiktigt sparande men kan så klart gå in och peta ibland. Funderar på om hållbar energi som jag haft några månader kan vara en bubbla som brister snart.
Citera
2020-12-27, 00:05
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martinandersson23
Hejsan,

Tack för ditt svar.

Jag funderar på att byta ut min korta räntefond mot Handelsbanken Hållbar Energi A1.

Jag jämförde även olika globalfonder på Avanza. De jag jämförde var Avanza Global, Länsförsäkringar Global Indexnära, SPP Aktiefond global samt SPP Global Plus. I år var det ganska tydligt att SPP Global Plus hade presterat bäst. Jag funderar på att byta ut min Avanza Globalfond mot SPP Global Plus. Men tror du verkligen det gör så stor skillnad i det långa loppet?

Jag har kollat en del på Jan Bolmesson, (Rikatillsammans-bloggen). Han sa i ett poddavsnitt att man kan se globalfonden som en kombibil. Om man väljer en Volvo V70(SPP Global) eller en Volkswagen Passat(Avanza Global), och kör på motorvägen, så spelar det inte så stor roll. Volkswagen kommer kanske gå i 92km/h och Passaten i 89km/h. Men i långa loppet, så kommer bägge komma i mål.

Ja, förutsatt att du går 100% globalfond. Du har trots allt redan spridit ut det väldigt mycket och skulle också i exemplet få en global placering. Du kan inte se varje fond som en enskild del utan måste titta på hela sammansättningen.
Citera
2020-12-27, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ja, förutsatt att du går 100% globalfond. Du har trots allt redan spridit ut det väldigt mycket och skulle också i exemplet få en global placering. Du kan inte se varje fond som en enskild del utan måste titta på hela sammansättningen.

Ok. Jag funderar på att byta ut Avanza Global till Öhman Global Growth och SPP Global Plus. Dvs. 30% Öhman Global och 30% SPP Global Plus istället för 60% Avanza Global. Vad tror du om detta?
Citera
2020-12-27, 11:24
Medlem
Tjena och god fortsättning alla!
Började med fondsparande i år och har bara lagt klumpsummor månadsvis, utan någon specifik fördelning i följande fonder:
Länsförsäkringar Global Indexnära
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Swedbank Robur Ny Teknik A

Det jag undrar är vilka fonder man bör komplettera med, samt hur jag ska fördela investeringarna framöver på fonderna. Hade tänkt komplettera med 1-2 fonder till. Målet är långsiktigt sparande, minimum 10-15 år. Lägger även sporadiskt in på LYSA utan större fokus och räknar inte med det i mitt ordinarie fondsparande.

Hade uppskattat lite feedback, har sparat aggressivt i år men då mitt fokus är långsiktigt vill jag gärna få ihop lite mer struktur på sparandet, oavsett antalet tusenlappar man sätter in månadsvis.
Citera
2020-12-27, 20:30
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemulen100
Började med fondsparande i år och har bara lagt klumpsummor månadsvis, utan någon specifik fördelning i följande fonder:

Det jag undrar är vilka fonder man bör komplettera med, samt hur jag ska fördela investeringarna framöver på fonderna. Hade tänkt komplettera med 1-2 fonder till. Målet är långsiktigt sparande, minimum 10-15 år. Lägger även sporadiskt in på LYSA utan större fokus och räknar inte med det i mitt ordinarie fondsparande.

Hade uppskattat lite feedback, har sparat aggressivt i år men då mitt fokus är långsiktigt vill jag gärna få ihop lite mer struktur på sparandet, oavsett antalet tusenlappar man sätter in månadsvis.

Något intressant land som du tror på? USA/Japan/Ryssland etc?

Jag har samma som dig(utom LF global index) samt en USA aktiefond o en annan globalfond. Ska göra mig av med en asienfond jag har och sprida ut den på de andra fonderna jag har. Jag kör allt på aktiefonder för tillfället, mer risk men under de 15-20 åren jag har som horisont tänker jag att det är större chans till en ökning än crash, men vem vet..
Citera
2020-12-28, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemulen100

Du saknar en asienfond. Alternativt Emerging Markets. Eller både och. Sen kan du byta globalfonden till en bra USA-fond.
Citera
2020-12-29, 13:50
Medlem
Tjena ligan, fick hjälp av Er och i synnerhet Sinewave för ett par år sedan med en portfölj och blev mycket nöjd så tänkte därmed se vad ni har att säga om min idé för framtida fonder.

Swedbank Robur Ny Teknik A - 50%
MS INVF Global Opportunity A - 25%
Allianz Global Artfcl Intlgc AT EUR - 25%
PriorNilsson Realinvest A - 20%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 30%
SPP Global Solutions A - 30%

Någonting i den stilen. Är inte speciellt riskavers och kan tänka mig spara på längre sikt. Tror mycket på teknik som artificiell intelligens och liknande, tankar?
Citera
2020-12-29, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eqquilibrium
Tjena ligan, fick hjälp av Er och i synnerhet Sinewave för ett par år sedan med en portfölj och blev mycket nöjd så tänkte därmed se vad ni har att säga om min idé för framtida fonder.

Swedbank Robur Ny Teknik A - 50%
MS INVF Global Opportunity A - 25%
Allianz Global Artfcl Intlgc AT EUR - 25%
PriorNilsson Realinvest A - 20%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 30%
SPP Global Solutions A - 30%

Någonting i den stilen. Är inte speciellt riskavers och kan tänka mig spara på längre sikt. Tror mycket på teknik som artificiell intelligens och liknande, tankar?

Min tanke är att det är lite för många procent i portföljen...
Citera
2020-12-29, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riggragg
Min tanke är att det är lite för många procent i portföljen...

Hahah ojj jaaa tabbe stryk procenten xD vet att det är en högriskportfölj och kanske borde minska från 6 till 5 fonder?
Citera
2020-12-29, 16:55
Medlem
60% Avanza Global

30% Avanza Emerging Markets

Lite mer gamblingfond

10% ICLN EFT

Sparar runt 10k i månaden. Jag kommer inte bli miljonär på 2 år. Men jag slipper stressa över mitt innehav.
Senast redigerad av KavatPojke 2020-12-29 kl. 17:17.
Citera
2020-12-29, 18:02
Medlem
unknownxs avatar
Råd om första fondportföljen? Tänkte lägga in 50K direkt och sedan varje månad mindre summa, kanske 2K lr nått.
Bör jag lägga till någon kategori till? Eller rekommenderar ni att byta ut någon av dessa?

30% - Länsförsäkringar Global Indexnära
20% - Spiltan Aktiefond Investmentbolag
20% - TIN Ny Teknik A
15% - Handelsbanken Hållbar Energi A1
15% - Proethos
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in