2020-12-12, 18:26
Medlem
Hej jag ska lägga upp ett sparande för framtiden med 200 000 kr och stadigt lägga in mer månad för månad.

Vad tycker ni om den här portföljen? Jag är mellan 25 och 30 år så vill ha ett långsiktigt spar och har egentligen stor riskaptit för jag är relativt ung.

Jag vill satsa på indexfonder för jag är smart nog att fatta att jag inte kommer slå index regelbundet över tid med aktier.

65% Länsförsäkringar Global Indexnära 0,22 % avgift

15 % Swedbank Robur Access Asien 0,35 % avgift

20% Spiltan Aktiefond Investmentbolag 0,28 % avgift
Citera
2020-12-14, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malagi
Hej jag ska lägga upp ett sparande för framtiden med 200 000 kr och stadigt lägga in mer månad för månad.

Vad tycker ni om den här portföljen? Jag är mellan 25 och 30 år så vill ha ett långsiktigt spar och har egentligen stor riskaptit för jag är relativt ung.

Jag vill satsa på indexfonder för jag är smart nog att fatta att jag inte kommer slå index regelbundet över tid med aktier.

65% Länsförsäkringar Global Indexnära 0,22 % avgift

15 % Swedbank Robur Access Asien 0,35 % avgift

20% Spiltan Aktiefond Investmentbolag 0,28 % avgift

Jag hade tagit en annan globalfond som presterar bättre... Öhman global growth ex.
Citera
2020-12-14, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Jag hade tagit en annan globalfond som presterar bättre... Öhman global growth ex.

Ja, det finns ingen anledning att köpa indexfonder när man kan köpa aktiva fonder som växer med 50% per år.
Citera
2020-12-22, 23:19
Medlem
Jag har följande fonder i min portfölj:

TIN Ny Teknik
LF Global Indexnära
Handelsbanken Hållbar Energi
Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Vad tycker ni om det innehållet? Kanske nån småbolagsfond också?
Citera
2020-12-23, 07:51
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martinandersson23
Hej!

Jag har en portfölj som består av 60% aktier och 40% räntor. Jag tänkte ta en högre risk då min sparhorisont här 10-12år, och därmed öka aktiedelen till 70-75% och minska till 30-25% räntor.

Min aktieportfölj ser ut som sådan:

AMF Räntefond Lång, 20%
Spiltan Räntefond Sverige, 20%
Avanza Global, 40%
Avanza Emerging Markets 10%
SEB Hållbar Sverige Indexnära 10%

Om jag minskar räntedelen, vilken högriskfond ska jag komplettera? En fond som (förhoppningsvis) kommer vara bra framöver.

Tacksam för tips,

Mvh,
Martin

Då har du redan en portfölj som förmodligen står sig bättre än mångas andra på Flashback.

Enklast är att göra dig av med den korta räntedelen då denna del av portföljen är den som under nästan alla tider avkastar sämst. De kortare räntorna ger endast en noterbar avkastning när allt går åt skogen varpå det är enklast att helt enkelt ta bort dessa om man söker mer risk.

Exempel, 80/20:

# Max risk
10% Ny Energi: Handelsbanken Hållbar Energi A1
10% Fastigheter: Länsförsäkringar Fastighetsfond A

# Högre risk
20% Småbolag: AMF Småbolag Sverige
20% Asien: Swedbank Access Asien
20% USA: Länsförsäkringar USA Indexnära

# Lägre risk
20% Medelräntor: AMF Räntefond Lång

-

Globalfonder som du har historiskt avkastat sämst i jämförelse med allt annat som existerar på hela marknaden. Detta till snarlik risk som att sitta med t ex amerikanskt index samtidigt som uppsidan varit betydligt mer begränsad. Svårt till omöjligt att se några fördelar jämfört med att helt enkelt sitta med amerikanskt index. Du bör jämföra fonder på t ex Avanza innan du gör olika val.

Notera också att du drar upp risken ganska mycket om du går från en 60/40 till en 80/20.

För att begränsa långa drawdowns (dvs att det går mer ned än upp under något år eller två) kan du applicera ett MA10 (SMA, enkelt glidande medelvärde, på 10 månader) på alla tillgångar och helt enkelt gå ur de tillgångar som ligger under detta MA10 och sedan kliva in i dem igen när så inte är fallet. Då har du dock ökat komplexiteten ett snäpp och sysslar istället med en fondstrategi, i detta fall en typ av "TAA" (Tactical Assiet Allocation).

I regel är det så att om man kan undvika långdragna nedgångar har man en del att vinna på sikt. Detta vet dock de flesta som sitter med en 60/40 kan man tänka sig.

Om man backtestar ovan tillgångsklasser för man annars ut detta:
https://jsitor.com/preview/mduw77KB0j

Om man applicerar MA10 och ett UNRATE (med MA12) som ett överordnat filter för att sätta på/stänga av detta MA10 så får man detta:
https://jsitor.com/preview/9jrZQ_IW-
Senast redigerad av sinewave 2020-12-23 kl. 08:07.
Citera
2020-12-24, 20:40
Medlem
PeanutButterJellys avatar
Hej, tänkte börja spara ca 1000kr i fonder per månad.

Öhman global growth 30%
Swedbank Robur Ny Teknik A 30%
Handelsbanken Hållbar Energi A1 15%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 15%
SPP Sverige Småbolog Plus A 10%

Är detta bra?

God jul på er!
Citera
2020-12-25, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeanutButterJelly
Hej, tänkte börja spara ca 1000kr i fonder per månad.

Öhman global growth 30%
Swedbank Robur Ny Teknik A 30%
Handelsbanken Hållbar Energi A1 15%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 15%
SPP Sverige Småbolog Plus A 10%

Är detta bra?

God jul på er!

Kanon fonder, vet inte hur spp småbolag är men är nog inte sämre än många andra, ser bra ut!

Citat:
Ursprungligen postat av Bongoloid
Jag har följande fonder i min portfölj:

TIN Ny Teknik
LF Global Indexnära
Handelsbanken Hållbar Energi
Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Vad tycker ni om det innehållet? Kanske nån småbolagsfond också?
Hade bytt ut LF global till ex. Öhman global growth, LF presterar inte speciellt bra men annars ser det bra ut!
Citera
2020-12-25, 17:09
Medlem
Mina nuvarande innehav:

Auag Precious Green 20%
Auag Silver Bullet 10%
Swedbank Robur Ny Teknik 15%
PriorNilsson Realinvest 15%
Proethos 10%

Amf Räntefond Kort 15%
Amf Räntefond Mix 15%

Mycket av inspirationen till fördelningen kommer självklart från sinewave. Bara Precious och Proethos ser ut att korrelera men jag kan inte avstå från nån av dom.
Citera
2020-12-25, 19:13
Medlem
trillians avatar
15% Korta räntor
Ex. Spiltan Räntefond Sverige

15% Långa räntor
iShares $ Treasury Bd 20+yr UCITS ETF USD Dist
Xtrackers II Eurozone Gov Bond 25+ UCITS ETF 1C

15% Guld
Xetra-Gold ETC

20% Breda index
Sverige:
Spiltan Aktiefond Investmentbolag (VIKTA NED SÅ FORT INDEX GÅR OM PÅ MOM 3+6+12 MÅN)
SEB Hållbar Sverige Indexnära

Globalt:
MS INVF Global Opportunity A (VIKTA NED SÅ FORT INDEX GÅR OM PÅ MOM 3+6+12 MÅN)
Länsförsäkringar Global Indexnära

USA:
MS INVF US Growth A (VIKTA NED SÅ FORT INDEX GÅR OM PÅ MOM 3+6+12 MÅN)
Öhman Etisk Index USA A

15% Småbolag (LIGG PÅ DEN ELLER DE MED BÄST MOMENTUM)
Enter Småbolagsfond A
SEB Nordamerikafond Småbolag
SEB Sverigefond Småbolag C/R
SPDR MSCI World Small Cap UCITS ETF

15% Topp 5 Momentum-fonder (Bäst presterande fonder 3+6+12 mån sammansatt momentum)
BNP Paribas Energy Transition C USD C
Thematica – Future Mobility Retl SEK Acc
Handelsbanken Hållbar Energi A1 SEK
BGF Next Generation Technology A2 USD
MS INVF US Growth A

5% Topp 10 Momentumaktier (Eftersom detta är fond-delen av forumet så går jag inte in på djupet här)
Citera
2020-12-25, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Kanon fonder, vet inte hur spp småbolag är men är nog inte sämre än många andra, ser bra ut!

Hade bytt ut LF global till ex. Öhman global growth, LF presterar inte speciellt bra men annars ser det bra ut!
Funderar på att byta ut den mot AMF Aktiefond småbolag. Tycker den fonder ser intressant ut.
Citera
2020-12-26, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Då har du redan en portfölj som förmodligen står sig bättre än mångas andra på Flashback.

Enklast är att göra dig av med den korta räntedelen då denna del av portföljen är den som under nästan alla tider avkastar sämst. De kortare räntorna ger endast en noterbar avkastning när allt går åt skogen varpå det är enklast att helt enkelt ta bort dessa om man söker mer risk.

Exempel, 80/20:

# Max risk
10% Ny Energi: Handelsbanken Hållbar Energi A1
10% Fastigheter: Länsförsäkringar Fastighetsfond A

# Högre risk
20% Småbolag: AMF Småbolag Sverige
20% Asien: Swedbank Access Asien
20% USA: Länsförsäkringar USA Indexnära

# Lägre risk
20% Medelräntor: AMF Räntefond Lång

-

Globalfonder som du har historiskt avkastat sämst i jämförelse med allt annat som existerar på hela marknaden. Detta till snarlik risk som att sitta med t ex amerikanskt index samtidigt som uppsidan varit betydligt mer begränsad. Svårt till omöjligt att se några fördelar jämfört med att helt enkelt sitta med amerikanskt index. Du bör jämföra fonder på t ex Avanza innan du gör olika val.

Notera också att du drar upp risken ganska mycket om du går från en 60/40 till en 80/20.

För att begränsa långa drawdowns (dvs att det går mer ned än upp under något år eller två) kan du applicera ett MA10 (SMA, enkelt glidande medelvärde, på 10 månader) på alla tillgångar och helt enkelt gå ur de tillgångar som ligger under detta MA10 och sedan kliva in i dem igen när så inte är fallet. Då har du dock ökat komplexiteten ett snäpp och sysslar istället med en fondstrategi, i detta fall en typ av "TAA" (Tactical Assiet Allocation).

I regel är det så att om man kan undvika långdragna nedgångar har man en del att vinna på sikt. Detta vet dock de flesta som sitter med en 60/40 kan man tänka sig.

Om man backtestar ovan tillgångsklasser för man annars ut detta:
https://jsitor.com/preview/mduw77KB0j

Om man applicerar MA10 och ett UNRATE (med MA12) som ett överordnat filter för att sätta på/stänga av detta MA10 så får man detta:
https://jsitor.com/preview/9jrZQ_IW-

Hejsan,

Tack för ditt svar.

Jag funderar på att byta ut min korta räntefond mot Handelsbanken Hållbar Energi A1.

Jag jämförde även olika globalfonder på Avanza. De jag jämförde var Avanza Global, Länsförsäkringar Global Indexnära, SPP Aktiefond global samt SPP Global Plus. I år var det ganska tydligt att SPP Global Plus hade presterat bäst. Jag funderar på att byta ut min Avanza Globalfond mot SPP Global Plus. Men tror du verkligen det gör så stor skillnad i det långa loppet?

Jag har kollat en del på Jan Bolmesson, (Rikatillsammans-bloggen). Han sa i ett poddavsnitt att man kan se globalfonden som en kombibil. Om man väljer en Volvo V70(SPP Global) eller en Volkswagen Passat(Avanza Global), och kör på motorvägen, så spelar det inte så stor roll. Volkswagen kommer kanske gå i 92km/h och Passaten i 89km/h. Men i långa loppet, så kommer bägge komma i mål.
Citera
2020-12-26, 13:10
Medlem
Har precis kommit igång med fondsparandet och tänkte lägga mellan 5-10k/månad på fonder.

Den fond jag har idag är Swedbank Robur Ny Teknik som har gått upp dryga 5% under de 2-3 veckor jag har haft den vilket ser lovande ut.
Men frågan är om man skall sprida ut riskerna eller satsa allt på en enda fond och frågan då är vilka är värds att satsa på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in