Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Jo, tack. Är väl inte den som brukar slå mig för bröstet, men nog känns det som jag har haft rätt i det mesta i den här pandemin. FHM som "expertmyndighet" har haft fel i det mesta. Nu däremot när vi står inför att börja vaccinera känns det som man börjar vakna. Man inser nu:
1) Skolans betydelse för smittspridningen
2) Presymtomatisk och asymptomatisk smittspridning
3) Munskyddens preventiva inverkan
Hade man haft en annan approach på dessa tre punkter tror jag vi hade kunnat undvika en betydande samhällsspridning och därigenom faktiskt förhindrat många dödsfall och svåra vårdfall. Det märkliga är ju också att det här var och är inga hemligheter. Allt detta har varit känt sedan början av pandemin, men ändå har man inte agerat utan snarare som enda nation argumenterat mot. Vet inte vad som drivit FHM och regeringen. Prestige, okunskap, vägran att lyssna, samt bevarande av samhällsfunktioner kanske?
Det värsta är att de rimligtvis har vetat hur det ligger till, men att det är annat som har fått de ansvariga på FHM att driva sin linje trots att de är överbevisade. Sverige har blivit ett oerhört otäckt land där ansvariga inte får ifrågasätta en misslyckad politik eller katastrofala myndighetsbeslut med följden att man inte heller kan ändra sig. Det blir lite som Nazityskland våren 1945 där man vägrar erkänna kriget förlorat och där propagandaministeriet fortsätter hävda att det snart vänder och att segern är nära. Naturligtvis ska inte en demokrati som Sverige funka så, men Sverige har blivit ett gravt dysfunktionellt land. Tyvärr är inte pandemihanteringen det enda problemet där Sverige istället för att agera har valt självförnekelse som metod för att lösa problemet (dvs man sopar problemen under mattan).
Jag tycker att FHM:s och regeringens agerande har varit fullständigt skandalöst. I praktiken kriminellt, eftersom tusentals har dött i onödan och tiotusentals blivit svårt skadade. Vi hade aldrig kunnat stoppa pandemin, men man gör vad man kan för att begränsa smittspridningen och rädda så många man kan. Allt annat är direkt hänsynslöst.
Idag så kom slutligen FHM:s rekommendation att all vårdpersonal ska bära munskydd. Sist på bollen igen?