2020-12-29, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Japp du kommer enkom med nedlåtande epitet. Du har fortfarande inte klarat av att
bemöta varför vaccinet skulle vara bättre än vitamin d tillskott för den allmänna folkhälsan inklusive skydd mot coronaviruset.

Om vi därtill lagt till vitamin c , tiamin salu cortef för behandling av svåra fall med sepsis vart hade vi stått då?

Nej du kommer bara att komma med SKIT. Det är allt du klarar.

Du är i vetenskap och humaniora nu, det här är inte platsen för konspirationsteorier eller alternativmedicin.

Så ta fram källor eller gå med dina teorier till en annan tråd.
Citera
2020-12-29, 09:49
Medlem
selusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Sverige som vanligt.....

BA776 släpper in London-svenskar, Bonniers går all time high i att kasta skit på SAS (läs Wallenberg) för möjligheten för folk att flyga hem via Kastrup. Resten av svensk MSM hänger på i drevet. Problemet är bara att just många journalister gör samma sak själva, även med andra flygbolag just nu. Idag kan man komma "hem" till ARN från London via flera andra "hubbar" med olika flygbolag, utan problem.

Svensk MSM har inte heller nämnt att vi nu verkar ha EPIDEMILÄGE 3 = Katastrofläge...

Och S:t Göran ska ha fått en surprise visit igår då en person stövlade in på akuten oanmäld med andningssvårigheter, patienten i fråga var nyss hemkommen från utlandet med den flight som nu är på allas läppar, denne tog visst tuben in till Stadshagen då hen inte kunde fixa taxi....

Sverige i ett nötskal.

Någon som vet mer om detta?
Citera
2020-12-29, 10:02
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det beror på vad man menar med "att Sverige skulle falla". Menar du att samhället plötsligt löses upp och anarki utbryter? Eller syftar du på att sjukvården kollapsar?

Jag tror inte att det är sannolikt med plötslig anarki. Däremot håller sjukvården på att haverera. Andra patientgrupper har tryckts undan, när sjukvården har svämmats över av Covid-19-patienter. Det kan påverka medborgarnas tilltro till sjukvården, och till samhällets förmåga att hantera kriser. Det kan på längre sikt påverka medborgarnas vilja att agera lojalt mot samhället, och medborgarnas vilja att betala skatt. Det kan i sin tur ha mycket allvarliga konsekvenser för samhället.

Jag fortsätter den ekonomi-relaterade diskussionen i politik-sektionens tråd.

Skribenten som jag citerade uttryckte sig att det skulle vara "game over för vårt land" om den Sydafrikanska varianten påträffades i Sverige. Game over tolkade jag som ett fall av Sverige som vi känner det. Det är mycket starkt att uttrycka sig på ett sådant sätt under en pandemi där vi har klarat oss förhållandevis bra.

Även om skribenten menade game over av sjukvården ställer jag mig kritisk till vederbörandes påstående. Sjukvården skulle belastas men att den skulle rasera är jag kritisk till. Därav "ropat varg" alldeles för ofta för att jag ska ta skribenter som den jag citerade på allvar.
Citera
2020-12-29, 10:05
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Tiffany Dover svimmade framför kameran, det är bekräftat. Men sen ville hon ha "privacy" enligt sjukhusledningen och sen dess finns inga fler bilder eller info om hennes fysiska tillstånd, vilket fått folk att spinna loss, någon på reddit tillverkade en falsk dödsannons i hennes namn, vilket förmodligen Hagberg råkat se och gått på lögnen. Hade man låtit henne framträda vid ett senare tillfälle hade man tagit död på alla rykten direkt, istället har sköterskan gått och gömt sig där bara sjukhusledningen gör div uttalanden om hennes hälsostatus.

Tiffany Dover kommer att valsa runt i olika forum tills hon själv framträder, misstänker att hon fick en allergisk reaktion och inte mår så bra, och det är knappast bra reklam för ett vaccin. Så vi får vänta tills Tiffany Dover fysiskt framträder på nytt, om vi ska köpa att hon "bara" svimmade...

Helt fantastiskt när konspirationsteoretikerna påstår att det är en "fake Tiffany" i videon som sjukhuset postade.

Undrar vad som krävs för att få stopp på ryktena att hon är utbytt med en lookalike?
Citera
2020-12-29, 10:09
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Sluta sprid Aftonbladet propaganda - det dödar. Det är alldeles för tidigt att säga att vaccinet är säkert.

Du har noll koll hör jag. Du får leta själv. Det finns en stor studie som bevisar att även tillskott av vitamin d i tablettform hjälper.

Ivermectin har du överhuvudtaget inte studerat och likaså har du inte studerat hydroxchloroquine utan upprepar bara propaganda i MSM.
Glöm inte bort att falsk ryktesspridning på FB också dödar.
Citera
2020-12-29, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Detta är gissningsvis ett resultat av att FHM har stigmatiserat munskyddsanvändning. Den här personen som administrerar vaccinationen känner naturligtvis att hon har gjort något jättebra. Hon ser så nöjd ut.

"Endast personer med symptom och som är smittsamma använder munskydd. Men jag är ju jättefrisk" (hihihi -bimboskratt).

Fy fan säger jag bara. Och FHM bär ytterst ansvaret för dessa inkompetenta rekommendationer, som går emot det WHO har sagt.

Ser ju riktigt j-la illa ut att vara så närgången och skrika gamlingarna i örat utan munskydd. Trodde faktiskt munskydd var obligatorisk inom vården vid det här laget.

Det tar ytterligare en injektion och totalt 30 dagar innan immunförsvaret är redo för COVID-19 efter vaccineringen. Det är väl bara att hoppas att gubben inte fick COVID på kuppen och stryker med innan dess...Det hade varit aningen tragiskt ironiskt.
Citera
2020-12-29, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Folk fixar inte hanteringen av munskydden. De placerar dem på hakan, pillar på dem, drar ned dem när de pratar, stoppar ned i fickan, tar upp igen och återanvänder. Helt kontaminerade och värdelösa med STORT V. Bättre då att sköta hygienen och hålla avstånd samt ge fan i att gå ut på stan när de har förkylningssymtom.

Den stora poängen med munskydd är inte att skydda dig, utan att skydda omgivningen från dig. Utifrån detta så är då flesta saker du nämner inte relevanta. Däremot så skall ju munskyddet sitta över mun och näsa.

Västra Götaland har sedan den 15e december redan en rekommendation om att använda munskydd när det inte går att undvika att komma för nära andra (exempelvis i kollektivtrafiken).
Citera
2020-12-29, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Helt fantastiskt när konspirationsteoretikerna påstår att det är en "fake Tiffany" i videon som sjukhuset postade.

Undrar vad som krävs för att få stopp på ryktena att hon är utbytt med en lookalike?

Är ju det som är hela problemet. Nötterna hittar fanemig på allt möjligt för att försöka styrka sin konspiration. Med en gång man motbevisar dom, så menar dom att det är våra källor som är lögnen. Är ju så lönlöst att diskutera. Samma som som med nyfrälsta. Går ju fan inte.
Synd att viruset taggade äldre. Finns en annan målgrupp jag kunde tänkt mig
Citera
2020-12-29, 10:16
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Viruset är farligt och vaccinet verkar inte ofarligt.

Enda lösningen är en lockdown.

Vad är det för farligt med vaccinet?
Dryga 2 miljoner är vaccinerade nu. Ingen har dött.

Berätta gärna de stora risker du insinuerar!
Citera
2020-12-29, 10:37
Medlem
Det stora bekymret med vaccinet är inte att det är farligt, det är att det riskerar att vara overksamt mot vissa mutationer av viruset relativt snart då det bara riktar in sig mot spike-proteinet. Sker tillräckligt många/stora mutationer i spike-proteinet så kommer det inte att fungera längre. Även om vaccinbolagen har ett nytt vaccin framme rätt snart därefter så måste ju hela befolkningen vaccineras igen då.

Jag säger inte att dessa mutationer kommer att ske (eller redan har skett), jag ser bara detta som den stora risken med mRNA-vacciner, dvs att de ger ett mer begränsat skydd jämfört med klassiska vacciner där immunförsvaret kan känna igen större delar av virusets RNA och därmed kan ge ett bredare skydd.

Jag kommer dock att ta vaccinet när jag blir inkallad i februari/mars (riskgrupp), men jag har mest troligt ett bättre skydd än vad vaccinet ger redan (då jag redan haft sjukdomen och har haft antikroppar registrerade).
Citera
2020-12-29, 10:44
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Kanske för att de avslutade locldown 3 december. Det enda lockdown gör är att skapa artificiella "vågor" då det inte mer än tillfälligt trycker ner smittan.

Avsluta lockdown och smittan ökar. Nu är Tjeckien i hård lockdown igen sen den 18 december.
Det var synd att Tjeckien släppte sin lockdown 3e dec. Den funkade uppenbarligen. De skulle ha hållit i längre. Hammaren och dansen!

Dessutom är ett vaccin nära.
Citera
2020-12-29, 10:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Öppnar vi upp skolorna i januari så är det game over för oss.

Enligt FHM:s rapport har du haft rätt hela tiden.

Och Tegnell har ljugit hela tiden.

FHM gömmer faktan i en graf och kort kommentar.

Figur 7B. Sidan 21.

75% av alla utbrott i miljöer för allmänheten härleds till skolmiljö.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/veckorapport-covid-19-v50-final.pdf

Jo, tack. Är väl inte den som brukar slå mig för bröstet, men nog känns det som jag har haft rätt i det mesta i den här pandemin. FHM som "expertmyndighet" har haft fel i det mesta. Nu däremot när vi står inför att börja vaccinera känns det som man börjar vakna. Man inser nu:

1) Skolans betydelse för smittspridningen
2) Presymtomatisk och asymptomatisk smittspridning
3) Munskyddens preventiva inverkan

Hade man haft en annan approach på dessa tre punkter tror jag vi hade kunnat undvika en betydande samhällsspridning och därigenom faktiskt förhindrat många dödsfall och svåra vårdfall. Det märkliga är ju också att det här var och är inga hemligheter. Allt detta har varit känt sedan början av pandemin, men ändå har man inte agerat utan snarare som enda nation argumenterat mot. Vet inte vad som drivit FHM och regeringen. Prestige, okunskap, vägran att lyssna, samt bevarande av samhällsfunktioner kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in