Citat:
Ursprungligen postat av
Pisseman
Det stora bekymret med vaccinet är inte att det är farligt, det är att det riskerar att vara overksamt mot vissa mutationer av viruset relativt snart då det bara riktar in sig mot spike-proteinet. Sker tillräckligt många/stora mutationer i spike-proteinet så kommer det inte att fungera längre. Även om vaccinbolagen har ett nytt vaccin framme rätt snart därefter så måste ju hela befolkningen vaccineras igen då.
Jag säger inte att dessa mutationer kommer att ske (eller redan har skett), jag ser bara detta som den stora risken med mRNA-vacciner, dvs att de ger ett mer begränsat skydd jämfört med klassiska vacciner där immunförsvaret kan känna igen större delar av virusets RNA och därmed kan ge ett bredare skydd.
Jag kommer dock att ta vaccinet när jag blir inkallad i februari/mars (riskgrupp), men jag har mest troligt ett bättre skydd än vad vaccinet ger redan (då jag redan haft sjukdomen och har haft antikroppar registrerade).
Har Sydafrika påvisat "brytpunkten" när viruset muterar ?
Det var visst "jullov" med div fester där en stor hög på runt 3000 ungdomar partade loss på någon beach där nere. Viruset som for runt där då behövde alltså sprida sig runt en specifik åldersgrupp, som då har bättre immunförsvar, sen skedde även spridningen under svåra förhållanden med kraftigt uv-ljus. Så när man backar bandet och kollar muteringar pekar det i riktningen på att när en större grupp individer inom ett geografisk område drabbas - verkar viruset då anpassa sig.
Vi ser samma sak med det nya B117-viruset, specifik geografisk plats är "sydöstra" England.
Uppe i Norrland ska det visst finnas en virusgrupp som Sverige är ensam om i hela världen.
Tror också att man bör satsa på ett "bredbandigt" vaccin, istället för att ta ett smalare som då kan ha högre verkansgrad, men istället ev inte funka mot mutation x.
Det mest intressanta är inte nämnt av vaccin-förespråkarna eller med-tech, den som nu är vaccinerad och utsätts för smitta kommer under en viss tidsram att ha ett aktiverat immunförsvar som kickar igång, det bör betyda att person x som får smittan då kan bli en s.k assymptomatisk bärare under ett visst tidsförlopp, innan immunförsvaret tagit död på viruset, då kvarstår risken för smittspridning till 3:e man
Kan vara läge att bena ut den detaljen innan man höjer vaccinet till skyarna, bättre då med både vaccin och mask under en längre tidsperiod för att maximera virusbekämpningen.