Citat:
Ursprungligen postat av
Sitkin
Nej i det här fallet är vargen att Sverige skulle falla eller att vi plötsligt inte skulle klara av det. Inte att viruset är här.
Det beror på vad man menar med "att Sverige skulle falla". Menar du att samhället plötsligt löses upp och anarki utbryter? Eller syftar du på att sjukvården kollapsar?
Jag tror inte att det är sannolikt med plötslig anarki. Däremot håller sjukvården på att haverera. Andra patientgrupper har tryckts undan, när sjukvården har svämmats över av Covid-19-patienter. Det kan påverka medborgarnas tilltro till sjukvården, och till samhällets förmåga att hantera kriser. Det kan på längre sikt påverka medborgarnas vilja att agera lojalt mot samhället, och medborgarnas vilja att betala skatt. Det kan i sin tur ha mycket allvarliga konsekvenser för samhället.
Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Jag tror alla bryr sig om ekonomin, men mer om människoliv.
Men egentligen handlar det ju inte om att ekonomin skall krascha eller inte.
Jag tror att vi skulle tjänat ekonomiskt på att stoppa smittan direkt. Jag tror till exempel Kina, Australien och Nya Zeeland kommer att vara ekonomiska vinnare i längden.
Sjukvården kostar enorma summor och vi har definitivt inte fått slutnotan för denna pandemi.
Vill det sig illa med de nya mutationerna och vaccinationerna misslyckas då kommer vi både att få många dödsfall och kraschad ekonomi. Det går inte att atoppa huvudet i sanden och tro att smittan inte existerar.
På något sätt måste problemet hanteras.
Jag
fortsätter den ekonomi-relaterade diskussionen i politik-sektionens tråd.