2020-12-29, 06:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag hittade inget om Biontechs vaccin men däremot finns Pfizers vaccin med i FASS.

De spädningsinstruktioner som angavs där var de enklaste möjliga; Man späder varje ampull med 1,8 ml isoton natriumklorid, blandar och drar upp 0,3 ml per dos av lösningen.

Det är det. Biontech och Pfizer samarbetade.

Ja, hen måste ha missat att läsa bipacksedeln helt och hållet...
Citera
2020-12-29, 06:50
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Jag hittade inget om Biontechs vaccin men däremot finns Pfizers vaccin med i FASS.

De spädningsinstruktioner som angavs där var de enklaste möjliga; Man späder varje ampull med 1,8 ml isoton natriumklorid, blandar och drar upp 0,3 ml per dos av lösningen.

Tack för din information då fick vi klarhet i detta.
Man blandar alltså till groggen i själva ampullen
Citera
2020-12-29, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är det. Biontech och Pfizer samarbetade.

Ja, hen måste ha missat att läsa bipacksedeln helt och hållet...
Ja, det har du rätti!

Nej det där var ju inte ens läkemedelsräkning.
Citera
2020-12-29, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tack för din information då fick vi klarhet i detta.
Man blandar alltså till groggen i själva ampullen
Ja. Och sadan drar man upp 0 3 ml. Inte 1,5 ml som denna stjärna lyckades med, tydligen.
Citera
2020-12-29, 06:58
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ja. Och sadan drar man upp 0 3 ml. Inte 1,5 ml som denna stjärna lyckades med, tydligen.

Jag är med men blir lite nyfiken varför detta måste göras på plats, kan det vara så att den som utspädd inte klarar att frysas till -70
Citera
2020-12-29, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag är med men blir lite nyfiken varför detta måste göras på plats, kan det vara så att den som utspädd inte klarar att frysas till -70
Ja antagligen.
Citera
2020-12-29, 07:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Då vill jag inte höra dig gnälla på människor som skiter i restriktionerna och festar och lever livet.

Varför ska unga människor bry sig om restriktioner när alarmisterna som sitter och gråtrunkar på internet gnäller över vaccinet.

Läs tillbaka så får du se, om misstaget som gjordes med vaccinet på ett äldreboende i Stralsund. Det är alltså inte förfyllda sprutor, utan varje sjuksköterska måste själv spä preparatet och dra upp det i sprutan. Det kan alltså bli både spädningsfel och doseringsfel. Väldigt onödigt, med tanke på att folk är rädda för att vaccinera sig ändå. När de får höra det här, blir de ÄNNU räddare...

Men det kanske inte finns förfyllda sprutor för intramuskulärt, Nurse Ratched?

Eller så kan man inte frysa den färdiga lösningen till -70 grader, det är också en möjlighet. (Fast salt SÄNKER, inte höjer, vattnets fryspunkt - så jag ser inte varför.)

Citat:
...
Senast redigerad av Merwinna 2020-12-29 kl. 07:05.
Citera
2020-12-29, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Läs tillbaka så får du se, om misstaget som gjordes med vaccinet på ett äldreboende i Stralsund. Det är alltså inte förfyllda sprutor, utan varje sjuksköterska måste själv spä preparatet och dra upp det i sprutan. Det kan alltså bli både spädningsfel och doseringsfel. Väldigt onödigt, med tanke på att folk är rädda för att vaccinera sig ändå. När de får höra det här, blir de ÄNNU räddare...

Men det kanske inte finns förfyllda sprutor för intramuskulärt, Nurse Ratched?

Eller så kan man inte frysa den färdiga lösningen till -70 grader, det är också en möjlighet.
Alltså andra preparat och faktiskt influensavaccin finns i förfyllda sprutor för intramuskulär inj.

Möjlien är det så att man inte kan få samma hållbarhet (eftersom man inte kan frysa det färdigspädda vaccinet) om man distribuerar det i förfyllda sprutor.
Citera
2020-12-29, 07:13
Medlem
Citat:
Alltså andra preparat och faktiskt influensavaccin finns i förfyllda sprutor för intramuskulär inj.

Möjlien är det så att man inte kan få samma hållbarhet (eftersom man inte kan frysa det färdigspädda vaccinet) om man distribuerar det i förfyllda sprutor.

EDIT: Och som jag skrivit tidigare: Det är en bedrift att göra fel med så klar beredningsanvisning. En enögd schimpans borde klara det med litet övning.
Citera
2020-12-29, 07:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Tack.

Ja, det måste vara så. Det här vaccinet är ju väldigt instabilt också. Man ska inte hålla på och flytta runt det, har jag läst.
Citera
2020-12-29, 07:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
EDIT: Och som jag skrivit tidigare: Det är en bedrift att göra fel med så klar beredningsanvisning. En enögd schimpans borde klara det med litet övning.

Hon kanske tog för givet att det skulle vara packat i färdiga engångsdoser. Och så läste hon inte på bipacksedeln. Företaget kanske borde sätta en stor varningstext utanpå förpackningarna?
Citera
2020-12-29, 07:18
Medlem
gato12s avatar
Förlåt om min fråga är en aning korkad men kan man inte vaccinera bara de äldre och folk i riskgrupperna? Barn och unga skulle man ju kunna skippa helt.

Eller måste en viss procent av befolkningen vaccineras för att det ska vara nån vits?

Hur många procent isf?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in