2020-11-23, 17:46
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
... Effekterna sitter dock inte i resten av livet och jag är fullständigt övertygad om att en mild dos inte hjälper utan att man måste få den fulla psykedeliska upplevelsen.

Det här är intressant och verkar vara nån slags skiljelinje i uppfattning om hela ämnet? Sätter ett frågetecken då jag inte förstår. Vad är den psykadeliska upplevelsen? Är det inte psilocybin i sig som ger en kemisk, ganska förträfflig respons även med lägre dos som man försöker undersöka? Jag förutsätter att studier använder lägre doser utan sikte på hallucinationer hos testdeltagarna. Eller är hallucinationer viktiga för välmåendet direkt och på längre sikt?
Citera
2020-11-24, 00:48
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Det här är intressant och verkar vara nån slags skiljelinje i uppfattning om hela ämnet? Sätter ett frågetecken då jag inte förstår. Vad är den psykadeliska upplevelsen? Är det inte psilocybin i sig som ger en kemisk, ganska förträfflig respons även med lägre dos som man försöker undersöka? Jag förutsätter att studier använder lägre doser utan sikte på hallucinationer hos testdeltagarna. Eller är hallucinationer viktiga för välmåendet direkt och på längre sikt?
På femtio- och sextiotalen skiljde man mellan psykedelisk och psykolytisk terapi, där den förra utgjordes av en högdosbehandling med avsikt på genombrott, och den senare en serie sessioner av psykoterapi faciliterat av en lägre (dock fortfarande verksam) dos för att successivt låta undermedvetet material träda fram.

Och det handlar inte om hallucinationer endast, utan om upplevelsen att gå utanför sig själv.

Studien på Karolinska handlar vad jag förstår om det grundläggande: "Fungerar pillret?" och sker då förstås med ett minimum av terapi, så jag utgår från att man doserar 'tillräckligt'.
Senast redigerad av Psilosopher 2020-11-24 kl. 01:47.
Citera
2020-11-25, 14:51
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarabouSchweizer
Är det verkligen smart att ge deprimerade personer något som kan medföra snedtrippar och ännu mer ångest?

Har för mig att snedtrippar är ganska vanliga med psilocybin, i synnerhet hos personer med svag mental inställning före bruk.

Trippen styrs av set & setting.
Det som sker är neurogenes, det är inte bara kopplat till psilocybin då i praktiken alla psykedeliska preparat är 5HT2-A agonister.

Psychedelics Promote Structural and Functional Neural Plasticity
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6082376/

Därför ketamin är så framgångsrikt mot depression då deprimerade har störd neuroplasticitet och inflammation.

Citat:

MindMed Announces the Completion of Phase 1 Study Measuring Dosing Effects of LSD
https://www.prnewswire.com/news-releases/mindmed-announces-the-completion-of-phase-1-study-measuring-dosing-effects-of-lsd-301164518.html

https://www.nature.com/articles/s41386-020-00883-6#Sec20

Den psykedeliska upplevelsen går att kvantifiera, scrolla ner till figur 2 så kommer du se att de olika parametrarna för hur man mäter en tripp på LSD är märkbart annorlunda på 100ug respektive 200ug LSD.

Det är märkbart högre ego-dissolution på 200ug än 100ug.

Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
På femtio- och sextiotalen skiljde man mellan psykedelisk och psykolytisk terapi, där den förra utgjordes av en högdosbehandling med avsikt på genombrott, och den senare en serie sessioner av psykoterapi faciliterat av en lägre (dock fortfarande verksam) dos för att successivt låta undermedvetet material träda fram.

Och det handlar inte om hallucinationer endast, utan om upplevelsen att gå utanför sig själv.

Studien på Karolinska handlar vad jag förstår om det grundläggande: "Fungerar pillret?" och sker då förstås med ett minimum av terapi, så jag utgår från att man doserar 'tillräckligt'.

Se det jag skrev för ovanstående skribent.
Idag börjar man kunna kvantifiera rätt bra doserings-protokoll och vad man kan förvänta sig för effekter av olika doseringar.

Det är en tidsfråga innan liknande studier kommer för psilocybin och andra psykedeliska preparat.
Citera
2020-12-05, 21:41
Medlem
Om detta kommer få användas i sjukvården i Sverige kommer det förmodligen förändra vår svenska mentalitet totalt. Ska bli intressant att se hur detta landar och om/när det kan börja skrivas ut i sjukvården.
Citera
2020-12-06, 10:20
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Vilka är de som kommer att få de här som recpt av läkarna? Räcker det med att man har ångest? Borde bli de som annars måste äta benso som medicin.
Citera
2020-12-08, 02:37
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe44
Om detta kommer få användas i sjukvården i Sverige kommer det förmodligen förändra vår svenska mentalitet totalt. Ska bli intressant att se hur detta landar och om/när det kan börja skrivas ut i sjukvården.
Man släpper helt klart en katt ur säcken här.
Citera
2020-12-08, 17:22
Bannlyst
Depression? Bättre att testa grejer mot trauma och liknande problematik.
Citera
2020-12-29, 06:15
Avslutad
Fick, utan att fråga om det, lite information om dessa försök med psilocybin nu under hösten då jag var hos en läkare som själv forskar i psykiatri. Utifrån den information jag fick tolkar jag det absolut inte som att man inom en snar framtid kommer kunna få recept på psilocybin att hämta ut på apoteket. För mig blev det lite besvikelse då det varit bra med alternativ till SSRI och SNRI som jag aldrig gillat för egen del.

Som jag tolkade det så kommer behandlingen inte bestå i att ta piller hemma varje dag. Patienten får små ”mikrotrippar” på plats hos sjukvården vid ett antal tillfällen. Förutom ansvarig läkare så ska psykolog också vara inblandad i behandlingen.

Även om läkaren inte sa det till mig så misstänker jag själv att metoden, om den funkar och blir godkänd, tyvärr kan bli rätt kostsam om man ser till tiden som krävs på plats i sjukvården och till behovet av kvalificerad personal jämfört med t.ex SSRI-behandling. Så min spontana tanke blir att det här i så fall lär bli något de tar till inom slutenvården när inget annat hjälpt.

Min läkare lät positiv när h*n berättade om forskningsläget kring psilocybin. Det man får hoppas på är att om det här nu faktiskt visar sig vara en lyckad behandlingsmetod så ska inte politik, byråkrati och diverse fördomar (föreställningar som lever kvar sen Bejerots tid osv) sätta käppar i hjulet för att läkare ska kunna ge patienter med depressionssjukdomar adekvat vård.
Senast redigerad av HuldumeyStone 2020-12-29 kl. 06:23.
Citera
2020-12-29, 06:26
Medlem
F.Hansens avatar
Jag är helt övertygad om att denna studie kommer ge mycket positiva resultat.

Har sedan 20 år varit helt övertygad till psilocybins terapeutiska egenskaper och önskat att deprimerade bland annat ska få tillgång till behandling under vägledning.
Citera
2020-12-29, 16:59
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:

Jag föreställer mig att jag förstår saken ganska i närheten där man tror sig vara påläst och förstå utan egen erfarenhet. Och jag kan både längta med egen nyfikenhet och ibland mer för det allmänna välbefinnandets skull.

Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Trippen styrs av set & setting.
Det som sker är neurogenes, det är inte bara kopplat till psilocybin då i praktiken alla psykedeliska preparat är 5HT2-A agonister.
...
Det är märkbart högre ego-dissolution på 200ug än 100ug...

Det är en tidsfråga innan liknande studier kommer för psilocybin och andra psykedeliska preparat.

Intressant. Mätbart är en förutsättning. Men vad är vinsten med ego-dissolution? (Stavar vi rätt?)
Senast redigerad av FedupFlorence 2020-12-29 kl. 17:01.
Citera
2020-12-29, 17:51
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Man släpper helt klart en katt ur säcken här.

Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Jag är helt övertygad om att denna studie kommer ge mycket positiva resultat.

Har sedan 20 år varit helt övertygad till psilocybins terapeutiska egenskaper och önskat att deprimerade bland annat ska få tillgång till behandling under vägledning.

De fantastiska skev-drogerna ketamin och lustgas används redan inom den evidensbaserade vården. Folk är lika uptight kring det ändå. Kanske blir svamp "något man får ta hos doktorn mot depression" precis som lustgas är "något man ger till gravida på sjukhuset".

Det är bara en tanke. Jag är överlag ganska hoppfull till att människor börjar ta mer eget ansvar för kunskap om hälsa, och att vården förlorar sin auktoritära ställning.
Citera
2020-12-29, 17:53
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Jag föreställer mig att jag förstår saken ganska i närheten där man tror sig vara påläst och förstå utan egen erfarenhet. Och jag kan både längta med egen nyfikenhet och ibland mer för det allmänna välbefinnandets skull.

Intressant. Mätbart är en förutsättning. Men vad är vinsten med ego-dissolution? (Stavar vi rätt?)

En högre dosering penetrerar djupare och förändrar hjärnan mer ur ett neuroplasticitetsperspektiv.
Det är viktigt för bland annat djupare trauman etc.

Det sker en mer dramatisk genes helt enkelt på högre doseringar.

Rätt många känner ej till att en medel-dos ibland ökar risken för att snea, även om man har ideella omständigheter än en medel-hög då man på den medel-högre släpper kontrollen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in