Citat:
Ursprungligen postat av
rotebro-conny
Jo jag vet men nu var ju frågan varför inte alla blir ingenjörer om dom kan.
Jag kan svara för mig själv i alla fall.
En del av mig hade velat bli ingenjör, jag hade ganska lätt för, och var intresserad av, fysik och kemi i skolan, MVG i fysik A, VG I fysik B, VG I kemi A. Matematiken gick betydligt tyngre VG I A, G i BCD.
Hade jag gett mig fan på det hade det säkert gått till slut, men det som saknades var slutligen motivation, grit, sittfläsk, förmågan till långsiktigt tänkande osv.
Sedan trivs jag helt ärligt bäst med praktiskt arbete, jag har ett så barnsligt ego att jag lever länge på att komma till en kund som har panik på morgonen och när jag har utfört min magi tackar han mig för ett väl utfört arbete. Från katastrof till succé på 8 timmar, det är roligast.
Med det sagt: Jag skäms inte för att säga att jag beundrar och ser upp till ingenjörer, jag önskar delvis att jag var som dem.
Däremot fattar jag inte hur man kan läsa 4,5 år till civilingenjör i maskinteknik för att sedan sitta som säljchef, förvisso på en produktkategori som säkert kräver en
viss teknisk skolning för att kunna sälja, men ändå, vilket en nära anhörig gjort.