2020-12-28, 18:02
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du skulle väl inte bli gladare om sjukvården var hårt belastad OCH statens ekonomi låg i ruiner?

Man kan väl ändå glädjas åt att ngt trots alla olyckskorpar och domedagsprofeter har gått bra för Sverige?

Hädanefter hoppas och tror jag (kanske förgäves) att ALLA partier kommer att vara positiva till att satsa mer på sjukvården, äldrevården, forskningen etc.

Sen får vi också hoppas på att även högern och moderaterna inser att privatiseringen inte är lösningen.

Jag blir inte gladare om landets sjukvård och ekonomi kollapsar. Det har jag inte heller skrivit.

Jag är glad att landets ekonomi är i bra skick. Jag har inte skrivit någonting annat.
Citera
2020-12-28, 18:02
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Klart intressant.
Är det bara att man plockat det från allmänna pandemireglerna och nu inte kan backa?

Men det jag sett skulle det smitta vid kontakt med inre delar av näsan eller om man gnuggar sig i ögonen med fingrar som man fått virus på. Men den risken kanske är överdriven.

Även Johan Giesecke intervjuades ang "tvätta händerna" vs kontaktsmitta och han menade att det kunde finnas en risk om en smittad person ex vis hostade i handen och omgående tog i ett dörrhandtag, varefter nästa person inom två minuter tog i handtaget och därefter direkt förde handen till ansiktet / slemhinnor. I annat fall menade han att risken var minimal.

Jag tror absolut att kontaktsmitta förekommit, men det är ändå viktigt med rätt perspektiv för att kunna skydda sig.
Senast redigerad av LeeVan 2020-12-28 kl. 18:12.
Citera
2020-12-28, 18:07
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Plus att det inte finns särskilt många tecken på att länder med rimligare coronhantering kommer gå bankrutt eller har kraschande börser. Det finns helt enkelt inget som tyder på att Sverige gjort rätt alls om inte målet var att decimera den äldre befolkningen för att lätta på trycket i pensionssystemet.

Tyvärr kan jag inte utesluta att orsaken till regeringens och FHMSs slappa hållning till covid 19 är att se till att de äldre dör så att staten slipper betala pension till dem.

Vad gäller ekonomin läste jag för några månader sedan att Sverige tappade mer i BNP än Danmark, Norge eller Finland trots att Sverige inte har haft lockdown. Många människor blev smittade och många dog i covid 19 i Sverige jämfört med våra grannländer. Samtidigt minskade Sveriges BNP mer än våra grannländers BNP. Dubbel katastrof, inget annat.
Citera
2020-12-28, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Även Johan Giesecke intervjuades ang "tvätta händerna" vs kontaktsmitta och han menade att det kunde finnas en risk om en smittad person ex vis hostade i handen och omgående tog i ett dörrhandtag, varefter nästa person inom två minuter tog i handtaget och därefter direkt förde handen till ansiktet / slemhinnor.

Jag tror absolut att kontaktsmitta förekommit, men det är ändå viktigt med rätt perspektiv för att kunna skydda sig.

Detta är från maj 2020.

https://www.youtube.com/watch?v=pGNx_kSJ1qU
Citera
2020-12-28, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Johan Carlson och Anders Tegnell är mycket väl insatta i regelverket men vägrar att tillämpa svensk lag.

Johan Carlson och Anders Tegnell är fullständigt inkompetenta och måste omedelbart avskedas.

Extraordinära smittskyddsåtgärder enligt Smittskyddslagen 2004:168 gällande samhällsfarlig sjukdom (ebola, SARS och smittkoppor).

8 § Om det finns skäl att misstänka att någon som anländer till Sverige har smittats av en samhällsfarlig sjukdom, får smittskyddsläkaren besluta att denne samt andra personer som anländer med samma transportmedel skall genomgå hälsokontroll på platsen för inresan.

Om det i ett visst geografiskt område skett utbrott av en samhällsfarlig sjukdom får Socialstyrelsen besluta att personer som anländer till Sverige från detta område samt andra personer som anländer med samma transportmedel skall genomgå hälsokontroll på platsen för inresan.

9 § Om det finns risk för spridning av en samhällsfarlig sjukdom får smittskyddsläkaren besluta att den som har eller kan antas ha varit utsatt för smitta av sjukdomen skall hållas i karantän i en viss byggnad, i en avgränsad del av en byggnad eller inom ett visst område. Ett sådant beslut innebär förbud att lämna byggnaden, del av byggnaden eller området samt förbud att ta emot besök där. Om det kan ske utan risk för spridning av sjukdomen får smittskyddsläkaren i det enskilda fallet medge undantag från förbudet att ta emot besök. Lag (2004:877).
Det är inte FHM som tillämpar smittskyddslagen, det är smittskyddsläkaren i respektive region.
Citera
2020-12-28, 18:12
Medlem
Varför tappar Danmark snart kontrollen på smittan...Har inte dom gjort allt rätt ?
Citera
2020-12-28, 18:17
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Israel är redan uppe i 100000 doser per dag. där kan vi snacka om effektivitet och handlingskraft.

Effektiva minst sagt.
De vaccinerar i rekordfart och inför även lockdown för att få ett snabbt slut på smittspridningen i landet

https://www.jpost.com/health-science/edelstein-millions-more-covid-19-vaccines-en-route-to-israel-653519
Citera
2020-12-28, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Varför tappar Danmark snart kontrollen på smittan...Har inte dom gjort allt rätt ?

Man har samhällspridning på låg nivå av den Engelska varianten.

https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2020/statens-serum-institut-udgiver-opdaterede-tal-for-den-engelske-covid-19-virusvariant
Citera
2020-12-28, 18:23
Bannlyst
Min vän tappa lukt och smak för 9 dagar sedan.

Positivt Corona på snabbtest

Har inte haft några andra symtom varken feber hosta förkylning eller något. Det har gått 9 dygn. Borde det vara lugnt att ses?
Citera
2020-12-28, 18:24
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Effektiva minst sagt.
De vaccinerar i rekordfart och inför även lockdown för att få ett snabbt slut på smittspridningen i landet

https://www.jpost.com/health-science/edelstein-millions-more-covid-19-vaccines-en-route-to-israel-653519

De behövde väl inte heller vänta in EUs godkännade ... man effektiva är dem
Citera
2020-12-28, 18:25
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är inte FHM som tillämpar smittskyddslagen, det är smittskyddsläkaren i respektive region.

Är det?

Hon erkänner ju själv att de gör vad FHM bestämt.

Smittskyddsläkaren i Stockholm Maria Rotzén Östlund bekräftar att passagerarna fick resa vidare utan åtgärd. Hon betonar att svenska medborgare kan resa in i Sverige från Storbritannien på andra sätt. Det som Folkhälsomyndigheten bestämt för resenärer från Storbritannien gäller också för de som kom med British Airways plan under lördagen säger hon:
– Det är ju den handläggning som man har bestämt att man ska göra. Vi har inte bestämt att man ska sätta resenärer från Storbritannien i karantän - i så fall hade man ju gjort det med alla som reser in därifrån, säger hon.
Passagerarnas uppgifter togs inte av smittskyddet, och ingen specifik information om hur de ska agera gavs på plats.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/brittiskt-plan-landade-pa-arlanda-trots-flygforbud/
Citera
2020-12-28, 18:26
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Min vän tappa lukt och smak för 9 dagar sedan.

Positivt Corona på snabbtest

Har inte haft några andra symtom varken feber hosta förkylning eller något. Det har gått 9 dygn. Borde det vara lugnt att ses?

Skulle jag aldrig göra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in