2020-12-28, 17:29
Medlem
Madagascars avatar
Nytt dagsrekord nya fall i UK: 41 000

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/uk/
Citera
2020-12-28, 17:31
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är säkert så att andra virus också smittar under inkubationstiden. Men eftersom detta är en egenskap som ofta har tagits upp i samband med Corona så antar jag att den gör det i högre grad.
Jag vet att det har stått 70%. Men det är inte så stor skillnad mellan 70 och 100. Dessutom har jag läst andra som har beräknat att det ligger närmare 100%.
Ökad dödlighet finns kanske inte belägg för. Men det finns rapporter från Sydafrika och Nigeria om att yngre personer drabbas i högre utsträckning. Stämmer detta så har det med stor sannolikhet högre dödlighet.
Bara det faktum att smittan sprids snabbare leder till högre dödlighet eftersom man inte kommer att kunna ge vård till alla.
Vi har redan den utvecklingen utan nya varianter.
Vi har gått in i den perioden när luftvägssjukdomar brukar vara vanliga.

Se grafen ett stycke ned för antal inneliggande med covid-19 på VGREGION
Den är nu ett stycke högre än i våras och det finns inget som pekar på att den trenden ska brytas.

Troligen kommer vården inte klara alla och det blir triage igen.

https://www.vgregion.se/covid-19-corona/statistik-covid-19-i-vastra-gotaland/
Citera
2020-12-28, 17:32
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Så det finns ingen bevisad nytta med att tvätta händerna vad gäller Corona, men trots detta är det den första punkten över saker man ska göra för att förhindra smittspridning. Underligt.

Ja det är underligt. Ungefär lika underligt som att WHO,s ordförande menade att viruset inte kunde åka flyg från Kina. Varför det var viktigt att alla flyg till o från smittade områden i Kina skulle fortgå som tidigare.

Om inte, så skulle "vederbörande" få stå till svars inför WHO.
Citera
2020-12-28, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Covid-19 inkluderades i Prop. 2019/20:144
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2020/04/prop.-201920144/

Covid-19 är både allmänfarlig och samhällsfarlig - såsom ebola, SARS och smittkoppor.

Samhällsfarliga sjukdomar

–covid-19
–infektion med ebolavirus (en viral hemorragisk feber)
–smittkoppor
–svår akut respiratorisk sjukdom (SARS)

Svårt att ursäkta hur smittskyddsläkaren på Arlanda därmed släppte igenom de illegalt insmugglade Londonresenärerna i så fall. Personen borde anmälas för tjänstefel, det är ju helt otroligt hur ansvariga personer i Sverige ständigt misslyckas med att fatta rätt beslut. Jag är inte särskilt förvånad över att konspirationsteorier breder ut sig kring förfarandet.
Citera
2020-12-28, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Skriv inte om vad "ni" tycker. Jag skriver bara vad jag tycker. Jag har aldrig skrivit att pengar eller ekonomi inte spelar någon roll. En bra ekonomi för Sverige med hög BNP och låg statsskuld är förstås positiva saker. Däremot blir man inte särskilt glad när man läser om att statens ekonomi ser bra ut när sjukvården är hårt belastad.

Du skulle väl inte bli gladare om sjukvården var hårt belastad OCH statens ekonomi låg i ruiner?

Man kan väl ändå glädjas åt att ngt trots alla olyckskorpar och domedagsprofeter har gått bra för Sverige?

Hädanefter hoppas och tror jag (kanske förgäves) att ALLA partier kommer att vara positiva till att satsa mer på sjukvården, äldrevården, forskningen etc.

Sen får vi också hoppas på att även högern och moderaterna inser att privatiseringen inte är lösningen.
Citera
2020-12-28, 17:34
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fantastiskt!

Svetsaren och Maggan förtjänar en eloge!

Hur vi hanterat detta efter vårat lands förutsättningar kanske inte är så illa som många vill framföra. Så mer eloge till Sverige isf , svetsaren har jag väldigt svårt för och Socialdemokraterna med.
Citera
2020-12-28, 17:37
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Notera vad det stod i länken och vad jag svarade an på.

"Endast personer med symptom och som är smittsamma använder munskydd. Men jag är ju jättefrisk" (hihihi -bimboskratt)."

Jag hade problem att komma in på twitter-länken i början. Men nu har jag kommit in på den, och jag ser att ena sköterskan står farligt nära patienten. Men det skulle kunna förklaras exempelvis av att patienten har dålig hörsel. Att sköterskorna saknar munskydd, klandrar jag inte sköterskorna själva för. Jag klandrar vårdsystemet, och dom direktiv som Folkhälsomyndigheten har gett.

Hur som helst, så svarade jag i första hand på skribenten "Varglig"s påstående att vi "nu" vet att viruset kan smitta från individer utan symtom.

Varglig skrev:
"Fast det argumentet är ju helt stenålders nu när vi vet att skiten smittar även från personer som inte ens vet att de har sjukdomen och är symptomfria, samt att det smittar under inkubationstiden också."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu glömms alla långtidssjuka bort igen.

En sökning på covid + långtidssjuka.

Nej, det är inget som glöms bort men däremot kan inte varje post i denna hundratusenposterlånga tråd innehålla allt just du önskar dig varje gång.

Allteftersom vaccinationer görs skyddas naturligtvis allmänheten allt mer och risknivån sjunker. Det är även till gagn för dem som riskerar bli långtidssjuka.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det är nog ändå en fördel att folk får veta vilka dom huvudsakliga smittvägarna för C-19 är ock det är alltså inte via kontaktsmitta.

I huvudsak överförs viruset från en persons luftvägar till en annan personens dito.

Klart intressant.
Är det bara att man plockat det från allmänna pandemireglerna och nu inte kan backa?

Men det jag sett skulle det smitta vid kontakt med inre delar av näsan eller om man gnuggar sig i ögonen med fingrar som man fått virus på. Men den risken kanske är överdriven.
Citera
2020-12-28, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Hur många % dör egentligen av influensa? Falsk positiv + influensa = covid!!!!!!

Ja, hade du någon siffra eller menar du att andra skall göra jobbet åt dig och din teori?
Citera
2020-12-28, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Hur vi hanterat detta efter vårat lands förutsättningar kanske inte är så illa som många vill framföra. Så mer eloge till Sverige isf , svetsaren har jag väldigt svårt för och Socialdemokraterna med.

Maggan har ju hållit i plånboken på ett föredömligt sätt: pumpat in pengar där det har behövts och varit ända ansvarstagande och stram med tanke på våra unga och deras framtid. Inte tal om skattehöjningar heller än så länge..

Helt otroligt vilken svår sits vår regering har hamnat i. Jag är djupt imponerad av deras arbete.

Sen när vaccineringen är färdig och vi kan börja jobba på som vanligt kommer vi ser ännu klarare hur väl detta ändå har skötts. Trots allt morrande.
Citera
2020-12-28, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nytt dagsrekord nya fall i UK: 41 000

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/uk/
Fruktansvärt oroande. Biter inte restriktionerna på den nya varianten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in