2020-12-28, 17:41
Medlem
.Dostoj.s avatar
Om ena föräldern vill vaccinera barnen och den andra inte, vad gäller då och hur gör man? Enas, ja vore det bästa men kanske inte det lättaste.

Tror många familjer i Sverige kommer att ställas inför detta. Risk för konflikt!
Citera
2020-12-28, 17:41
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du bör nog komma med fakta när du kommer med rent farliga påståenden.
Om folk slutar med handhygien som du menar är verkningslöst så kan ditt påstående bidra till ökad smittspridning.

Citat:
"Det finns inga uppgifter om att personer har smittats via sedlar eller mynt eller via paket och postförsändelser. Det finns heller inga uppgifter om att personer har smittats genom att ha ätit mat eller druckit vatten. Det är inte heller troligt att covid-19 sprids via bassängvatten eller annat badvatten

Har någon i ditt hushåll smittats av det nya coronaviruset räcker det att man städar så som man gör i normala fall."

FoHM

Även husguden Tegnell har i direktsändning tillståt att det inte finns några kända fall i världen där överföring skett via kontaktsmitta.
Senast redigerad av LeeVan 2020-12-28 kl. 17:47.
Citera
2020-12-28, 17:42
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koijari
Fruktansvärt oroande. Biter inte restriktionerna på den nya varianten?

Ajdå det var illa. Den nya mutationen går på ungdomar/barn. Då sprids det snabbt.
Citera
2020-12-28, 17:43
Medlem
raskenss avatar
Israel är redan uppe i 100000 doser per dag. där kan vi snacka om effektivitet och handlingskraft.
Citera
2020-12-28, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Den svenska statsbudgeten har klarat sig bra står det i länken. Däremot håller sjukvården på att kollapsa . Vad bra att statsbudgeten ser bra ut, men det har föga betydelse när sjukvården har resursbrist på grund av besparingar/otillräcklig resurstilldelning.

Plus att det inte finns särskilt många tecken på att länder med rimligare coronhantering kommer gå bankrutt eller har kraschande börser. Det finns helt enkelt inget som tyder på att Sverige gjort rätt alls om inte målet var att decimera den äldre befolkningen för att lätta på trycket i pensionssystemet.
Citera
2020-12-28, 17:48
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koijari
Fruktansvärt oroande. Biter inte restriktionerna på den nya varianten?
Jag tror det är lite tidigt att avgöra. London och Sydöst (t ex Dover) har bara varit i Tier 4 (i princip lockdown) 8 dagar. Sedan har det tillkommit ytterligare områden som bara varit i Tier 4 sedan i annandagen.

Men jo, utvecklingen i UK är oroväckande.
Senast redigerad av Madagascar 2020-12-28 kl. 17:53.
Citera
2020-12-28, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Snuttefilt för hela världen i så fall.

Handhygien är den första punkten på WHO:s lista:
https://www.who.int/health-topics/coronavirus#tab=tab_2
Att tvätta händerna ordentligt och ofta är en mycket billig åtgärd och även om effekten kanske är minimal så finns den säkert där och det får folk att tänka mer på hygien och att skydda sig. Den psykologiska effekten är viktig.
Citera
2020-12-28, 17:50
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Citat:
"Det finns inga uppgifter om att personer har smittats via sedlar eller mynt eller via paket och postförsändelser. Det finns heller inga uppgifter om att personer har smittats genom att ha ätit mat eller druckit vatten. Det är inte heller troligt att covid-19 sprids via bassängvatten eller annat badvatten

Har någon i ditt hushåll smittats av det nya coronaviruset räcker det att man städar så som man gör i normala fall."

FoHM

Även husguden Tegnell har i direktsändning tillståt att det inte finns några kända fall i världen där överföring skett via kontaktsmitta.

Ber om ursäkt om jag var lite burdus i mitt inlägg.

Klart intressant och vore ju en skräll då folk spritar händerna i tid och otid.
Däremot är ju social distans och inte vara i samma rum som en smittad viktigare.
Därmed är ju kollektivtrafiken en fara men inte genom att man tar i handtagen mm utan via den luft man delar gemensamt i området.
Citera
2020-12-28, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tror alla bryr sig om ekonomin, men mer om människoliv.
Men egentligen handlar det ju inte om att ekonomin skall krascha eller inte.
Jag tror att vi skulle tjänat ekonomiskt på att stoppa smittan direkt. Jag tror till exempel Kina, Australien och Nya Zeeland kommer att vara ekonomiska vinnare i längden....

Ja, det tror jag också. Restriktionerna drabbar ju inte varutransporter särskilt mycket, i synnerhet nu när alla anpassat sig efter situationen.

Att inte rika Västerlänningar kan åka på solsemester eller åka runt på "viktiga konferenser" och visa Powerpoints för varandra drabbar hotell och turistnäringen och i viss mån energibranschen men knappast världsekonomin i stort. Folk kommer behöva mat, kläder, bostäder och energi framgent liksom under pandemin. Sverige har inte vunnit ett dugg på sin folkmordsstrategi.
Senast redigerad av Varglig 2020-12-28 kl. 18:01.
Citera
2020-12-28, 17:55
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Har dock inget specifikt med Corona att göra. Trots detta listar WHO handtvätt på första plats och handsprit säljer som aldrig förr.
Det biter olika bra på olika virus. Corona förstörs av handsprit eller tvål och vatten, vilket inte gäller för alla virus. Det ska ha att göra med coronavirusets hölje av fettsyror. Det som biter på fett biter alltså på detta virus.
Citera
2020-12-28, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag hade problem att komma in på twitter-länken i början. Men nu har jag kommit in på den, och jag ser att ena sköterskan står farligt nära patienten. Men det skulle kunna förklaras exempelvis av att patienten har dålig hörsel. Att sköterskorna saknar munskydd, klandrar jag inte sköterskorna själva för. Jag klandrar vårdsystemet, och dom direktiv som Folkhälsomyndigheten har gett.

Hur som helst, så svarade jag i första hand på skribenten "Varglig"s påstående att vi "nu" vet att viruset kan smitta från individer utan symtom.

Varglig skrev:
"Fast det argumentet är ju helt stenålders nu när vi vet att skiten smittar även från personer som inte ens vet att de har sjukdomen och är symptomfria, samt att det smittar under inkubationstiden också."

Förvisso korrekt att vi vet det "nu" men viktig poäng du har att det varit känt sedan i princip början. FHM:s beteende borde leda till rättsliga konsekvenser. Men Tegnell kommer nog belönas av sossejökeriet, särskilt om de lyckas vinna 2022 vilket jag sannerligen inte hoppas.
Citera
2020-12-28, 18:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
"Vi lydde bara order"

"Det är någon annan som är ansvarig"

Detta är en jätteskandal som måste få rättsliga konsekvenser.

I Sverige behöver man inte ens en advokat när man tagit livet av äldre. Det räcker att man skyller på någon annan.
Ja, man lämnar till exempel sina åldriga föräldrar och far- och morföräldrar på ett äldreboende där det bor en massa coronasmittade och så skyller man på nån annan att ens förälder blev smittad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in