2020-12-28, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Guds finger är en liknelse på hans kraft som han skrev med på stentavlorna. Det tror jag du förstår, men du vill alltid ifrågasätta.

Varför inte det? För att du har bestämt det?

Gud skrev endast på stentavlorna, bibeln skrevs av människor inspirerade av Gud, det är en viss skillnad.

Men all information man behöver som människa för att förstå Guds vilja finns i bibeln, det har Gud sett till att den existerar. Om man hänger upp sig på betydelselösa saker så kan man fundera var problemet ligger.

Omoraliska regler/lagar/bud enligt din åsikt.

Det har alltid existerat människor som anser sig ha dom rätta moraliska reglerna, dom första människorna ansåg att Gud inte ska bestämma över vad som är gott och ont. Dom människor som Gud tog bort, t.ex. i Sodom och Gomorra tyckte säkert dom inte var omoraliska genom att ha sex med allt och alla, inklusive barn. I vår tid är det andra moraliska värderingar, vad är det som säger att mänskligheten hittat rätt nu och kan kräva samma moralnormer från han som skapat människan, jorden och hela universum?

Vad är det som säger att människorna idag har dom korrekta goda värderingarna? Det har människor påstått i alla tider.
Ja, jag bestämmer hur jag ser på saken. Såklart.

Ja, det är enligt min åsikt, att Bibeln förespråkar omoral.
Citera
2020-12-28, 12:50
Medlem
Citat:
Bästa exemplet som omkullkastar hela ateismen är ju att inga bevis finns för hur livet uppstod av sig självt i naturen.
Om det var vad ateism var så skulle du ha en poäng, men nu är ju ateism att man inte tror på någon Gud eller gudar.
Om du visar en Gud så är det ett bra bevis mot ateism.
Citera
2020-12-28, 13:26
Medlem
Vi kanske ska definiera vad ”sann” betyder i detta sammanhang. Ttsp verkar anse att man ska hitta osanningar som omkullkastar hela Bibeln. Det blir nog omöjligt då de flesta är överens om att vissa platser och personer har existerat/existerar.
Frågan kanske ska vara ”är hela Bibeln sann”?
Citera
2020-12-28, 16:35
Medlem
returxs avatar
Citat:
Jesus är någon gud, men inte Gud. Paulus sade att kristna tillber bara en Gud, fadern.

Paulus säger att det existerar andra gudar, men att kristna ska bara tillbe fadern som Gud:

"Ty även om det finns så kallade gudar, i himlen eller på jorden – och det finns ju många gudar och många herrar –
så har vi bara en Gud, fadern från vilken allting utgår och som är vårt mål, och bara en herre, Jesus Kristus genom vilken allt är till och genom vilken vi är till.
"
(1Kor 8:5-6 Bibel2000)
Så allting utgår inte då från de gudar som enligt Första Mosebok skapade oss och hela vår värld/planet? Är det din bibeltolkning? Har Fadern då skapat dessa gudar som omtalas i Första Mosebok som våra skapare?

Jesus både ock!!!?
Citera
2020-12-28, 16:51
Medlem
returxs avatar
Citat:
Nej, Jesus säger inte att judarna ska bryta några lagar. Det du tänker på (antar jag) är det avfallna judar gjorde på Jesu tid, som han tillrättavisade.

Jesus följde lagförbundet (som Moses fick), till punkt och pricka, och han uppmanade alla som var under Mose lagförbund att göra detsamma. På den tiden var alla Guds folk under lagförbundet, det upphävdes inte under Jesus livstid. Jesus hade kommit för att uppfylla lagarna och profeterna, men han sade också att när han hade uppfyllt alla lagens krav, och dött på grund av det, så skulle lagförbundet ersättas med det nya förbundet genom hans blod/ hans död, Jesus säger:

"Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er." (Lukas 22:20 Bibel2000)

Paulus bekräftar detta:

"Det nya förbundet började gälla efter Jesu död, och det ersatte det tidigare förbundet:
Genom att tala om ett nytt förbund har han gjort det förra föråldrat. Och det som blir gammalt och föråldrat skall snart försvinna.
" (Hebr 8:13 Bibel2000)
Jag menar inget annat än det Jesus deklarerar i Bergspredikan Matteus 5:19!! Således gick det då vid den tiden enligt Jesus att synda mot lagen och ändå få tillträde till himmelriket fast betraktad som mindre värd.

Det var alltså detta som han dog på korset för! Så nu är det kryphålet väck, och nu har det alltså från år ca 32 tillkommit att man måste tro att så har skett? Så minsta synd numera medför förbjudet inträde till himmelriket. Är det rätt uppfattat?
Citera
2020-12-28, 16:53
Medlem
returxs avatar
Citat:
Det krävs både tro och gärningar.

Alltså inte enbart tro, och inte enbart gärningar.
Råder det kristen konsensus om detta?
Citera
2020-12-28, 17:01
Medlem
returxs avatar
Citat:
Om du läser från vers 5 så kanske det klarnar?

Det står:
"det finns ju många gudar och många herrar"(1 Kor 8:5)

Både Gud och Jesus kallas för "herre".
Både "herre" och "gud" är titlar som även människor kan ha, därför finns det många herrar och många gudar.

Jesus är "herre" för kristna eftersom Jesus fått all makt i himlen och på jorden från Gud:

"Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden." (Matt 28:18 Bibel2000)

Det är Gud/fadern som har gett makten åt Jesus, så Gud är större än Jesus:

"Om ni älskade mig skulle ni vara glada över att jag går till Fadern, ty Fadern är större än jag." (Joh 14:28 Bibel2000)

Jesus är inte Gud, Jesus är Guds son.

Hur menar du? Du kunde ju läsa att Jesus fått all makt i himlen och på jorden, är man arvslös då?
Tja Guds son bör ju rimligen också vara en Gud, men det är ju sant Maria var ingen gudinna! Så en halvgud är vad Jesus då är och han bör då heller inte tilltalas som Herren. Är det korrekt uppfattat?
Citera
2020-12-28, 17:38
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Frånvaron av bevis är inget bevis.

Nej, men frånvaro av bevis innebär i de flesta fall att påståendet inte är sant.
Frånvaro av bevis är alltså inte positivt. Frånvaro av bevis trots att många har sökt bevis under hundratals år är ännu sämre.
Men det är fritt fram att tro. Det har jag inget att invända emot.
Att påstå att något finns utan att kunna prestera bevis är däremot enligt min personliga mening oärligt.
Citera
2020-12-28, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av returx
Så allting utgår inte då från de gudar som enligt Första Mosebok skapade oss och hela vår värld/planet? Är det din bibeltolkning?

Det står inte att gudar skapade världen, det står att Gud skapade världen tillsammans med sin son, den förstfödde i hela skapelsen:

"Herren skapade mig som det första, som begynnelsen av sitt verk, för länge sedan.
I urtiden formades jag, i begynnelsen, innan jorden fanns... när han satte en gräns för havet och vattnet stannade där han befallt, när han lade jordens grundvalar, då var jag som ett barn hos honom.
Jag var hans glädje dag efter dag och lekte ständigt inför honom, jag lekte i hela hans värld och gladde mig med människorna.
"
(Ord 8:22-23, 29-31 Bibel2000)

Världen skapades alltså med Guds kraft, men Jesus fanns med på den tiden.

Citat:
Har Fadern då skapat dessa gudar som omtalas i Första Mosebok som våra skapare?

Gud har skapat andevarelser och människor, som av människor kallas för gudar.

Satan t.ex. är "den här världens gud" enligt bibeln, eftersom många människor tillber honom direkt eller indirekt.

"Ty denna världens gud har förblindat förståndet hos dem som inte tror, så att de inte ser ljuset från evangeliet om härligheten hos Kristus, Guds avbild." (2Kor 4:4 Bibel2000)

Citat:
Jesus både ock!!!?

Ja, även Jesus kallas för en gud, men som bibeln säger så ska kristna bara ha en gud, fadern som heter Jehova.
Citera
2020-12-28, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, men frånvaro av bevis innebär i de flesta fall att påståendet inte är sant.
Frånvaro av bevis är alltså inte positivt. Frånvaro av bevis trots att många har sökt bevis under hundratals år är ännu sämre.
Men det är fritt fram att tro. Det har jag inget att invända emot.
Att påstå att något finns utan att kunna prestera bevis är däremot enligt min personliga mening oärligt.

Då är det även oärligt att påstå att livet uppstod spontant i en ursoppa.
Citera
2020-12-28, 17:47
Medlem
returxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Inte så ensam. Det finns också dem som säger att Jesus uppfanns av Titus Flavius anhängare för att pacificera judarna. Anhängarna av denna hypotes påpekar att Jesus resor med lärljungarna följer samma väg som Titus Flavius tog när han besegrade judarnas sista uppror och beskriver de strider som utkämpades, och att det till exempel i stället för grisar som strörtades i sjön och drunknade efter en Jesus utdrivning av demoner var Titus Flavius som tvingade ut samma mängd upprorsmakare i sjön, där de drunknade och liknande även med Jesus fisketur, som beskriver en strid på vattnet, där judarna till slut fick alla sina skeppsänkta och hoppade överbord ("försökte gå på vattnet").
Evangelierna beskriver samma städer och i samma ordningsföljd som de anges i Titus Flavius egen berättelse om sitt fälttåg. (Det påstår i alla fall anhängarna av denna hypotes). Det finns gott om videor och artiklar som förklarar detta utförligt för den som är intresserad.
Ja och det där är nära det jag här har beskrivit som teori att Jesus är en bastard mellan Octavius sedermera som kejsare benämnd som Augustus. Därav det att han är en son av Gud som ju kejsarna, av senaten, blev upphöjda till.

Efter att han for till Rom till sin Faders dödsbädd år 14 eft.kr. Återvände han till judarna ca 28-30 eft.kr., utsänd av sin Fader Gud. Han fick sen aldrig ärva riket utan offrades på korset men fick behålla livhanken och dog i Rom i glömska då han misslyckades trots stor uppbackning med sitt uppdrag att manipulera judarna, å bli deras Konung precis som det också blev skrivet av romarna på hans kors.

Gamla testamentet beskriver hur senaten, dvs de allsmäktiga, gudarna som skapar världen dvs Medelhavsområdet, ca 450 f.kr. beslutar sig för att göra folken i lydrikena runt medelhavet till sina avbilder. Det gick ju sisådär med ständiga uppror och därför behövdes Jesus och de utvalde judarna att placera honom i för att få till en sk Quisling. Såsom i himmelriket dvs Rom så och på jorden dvs Medelhavsområdet. Jesus var dörren och ingen fick romerskt medborgarskap annat än genom att tro på honom. Då hade man fått evigt liv (Helig Ande) dvs var skyddad mot att få det berövat.

Ja det är hela historien som så många av oss européer så sorgligt gått på som nåt överjordiskt tack vare prästjävlarna i Rom år 324 eft.kr.

Ser ni inte? Stoppa vansinnestron!
Citera
2020-12-28, 17:48
Medlem
Citat:
Citat:
Det krävs både tro och gärningar.

Alltså inte enbart tro, och inte enbart gärningar.

Citat:
Råder det kristen konsensus om detta?

Det spelar ingen roll om det finns konsensus, det viktiga är vad som står i bibeln, och det står att både tro och gärningar behövs:

"Så är det också med tron: i sig själv, utan gärningar, är den död." (Jakob 2:17 Bibel2000)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in