2020-12-27, 16:44
Medlem
returxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det var många faktafel, bland annat att Jesus inte är Gud:

"vi har bara en Gud, fadern... och bara en herre, Jesus Kristus" (1 Kor 8:6 Bibel2000)
Ja Just ja du tror ju inte på treenigheten...eller? Fast vad säger du egentligen? Är det ett faktafel att Jesus inte är någon Gud?

Hur som så är väl det ändå en ändring att från att i Första Mosebok 1:26 Gud sade: ”Låt oss göra människor till vår avbild, lika oss." Eller "Vi ska göra människor som är vår avbild, lika oss."

Nå finns det nu många gudar som i Moseboken eller plötsligt bara en som i NT 1 Kor 8:6 och flertalet andra exempel? Har en gud mördat alla de andra och därför tvingats sända sin son till jorden med en värvningskampanj för å fylla på hos sig efter att det blivit lite väl ensamt för honom?

Vad med att Jesus fastslår att man kan bryta mot Guds lag, given till Moses, och ändå få tillträde till himmelen? Det om något är väl en ändring?! Se Bergspredikan Matteus 5:19! "Den som bryter ett enda bud, och lär andra att göra likadant, kommer att vara den minste i himmelriket."

5 Mosebok 27:26
Förbannad vare den som icke håller denna lags ord och icke gör efter dem. Och allt folket skall säga: »Amen.»

Jakobsbrevet 2:10,11
Ty om någon håller hela lagen i övrigt, men felar i ett, så är han skyldig till allt.…

5 Mosebok 12:32
Allt vad jag bjuder eder, det skolen I hålla och göra. Du skall icke lägga något därtill och icke taga något därifrån.

och så kommer Jesus och ändrar på allt detta >som inte ens är en Gud om jag uppfattat ditt sätt o se på honom rätt....ja hur som helst, Gud eller ej, menar han enligt Bibeln att det går an att synda mot lagen, fast bara det att då får man lägre status där uppe i himmelen hos Gud.

.....eller vad sägs om detta där det inte ens tycks hjälpa med laggärningar till 100%, eller det kanske trots allt går an att vara förbannad i himmelen?:
Galaterbrevet 3:10-13
Ty alla de som låta det bero på laggärningar, de äro under förbannelse. Det är nämligen skrivet: »Förbannad vare var och en som icke förbliver vid allt som är skrivet i lagens bok, och icke gör därefter.»…

Tillägg pga eller för ditt fetade: Så fadern o herren är två vitt skilda personer och alltså är herren och Gud olika individer. Fadern o Jesus är ju två olika iaf och fadern är Gud men således inte Jesus...eller?
Om så varför har Gud gjort sin son Jesus arvlös? Är det månne det Jesus skriker om på korset? Fader varför har du övergivit mig?
Senast redigerad av returx 2020-12-27 kl. 17:10.
Citera
2020-12-27, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av returx
Ja Just ja du tror ju inte på treenigheten...eller? Fast vad säger du egentligen? Är det ett faktafel att Jesus inte är någon Gud?

Jesus är någon gud, men inte Gud. Paulus sade att kristna tillber bara en Gud, fadern.

Citat:
Hur som så är väl det ändå en ändring att från att i Första Mosebok 1:26 Gud sade: ”Låt oss göra människor till vår avbild, lika oss." Eller "Vi ska göra människor som är vår avbild, lika oss."

Nå finns det nu många gudar som i Moseboken eller plötsligt bara en som i NT 1 Kor 8:6 och flertalet andra exempel?

Paulus säger att det existerar andra gudar, men att kristna ska bara tillbe fadern som Gud:

"Ty även om det finns så kallade gudar, i himlen eller på jorden – och det finns ju många gudar och många herrar –
så har vi bara en Gud, fadern från vilken allting utgår och som är vårt mål, och bara en herre, Jesus Kristus genom vilken allt är till och genom vilken vi är till.
"
(1Kor 8:5-6 Bibel2000)
Citera
2020-12-27, 18:28
Medlem
lejongaddens avatar
Det verka som bibeln vilseleder även de som vill göra det rätta genom att lära sig bibeln? Det viktiga är att inte bara tro på Gud för det kommer inte göra någon skillnad.

Den som verkligen tro på Gud förstå livets regler och kan se hela skapelsen, det ska inte behövas en hel tjock bok för att tro på Gud. Många verka säga att Jesus finner en, men för min del var det jag som fann Jesus omedvetet. Intressen för problemlösning och människans beteende ledde mig in på Religion.

Allt handla om att se världen med Jesus ögon, genom att ha samma perspektiv som Jesus. Alltså att försöka vara Jesus. Genom det rätta perspektivet förstå vi att Jesus är en broder till oss som visar var vi kommer ifrån.

Kort sagt, vi fungera likadant som Jesus. Vi gå runt och försöker lära oss om gott och ont, genom att dela upp vad som måste vara från himlen och vad som är från helvetet. Upp eller ner, bra eller dåligt osv. Den som följer Jesus gör följer alltid det som är uppe i himlen, och på så sätt hittar vi vårt sanna jag och kan inte neka att vår Fader finns i himlen.
Citera
2020-12-27, 18:35
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jo, det vet vi med stor säkerhet, otroligt mycket större säkerhet än t.ex. egyptiska texter, som ofta överdrev t.ex. krigserövringar. Och ändå har människor stor tilltro till dessa texter, men inte bibeln.

Det finns arkeologiska fynd av fragment och delar av bibeln i olika tider som visar att bibeln inte har förändrats med tiden. Detta på grund av att hebreiska och kristna avskrivare var extremt nogranna när dom kopierade texterna. Det var i princip i paritet med dagens kopiatorer.

Att du inte kan ge mig ett enda exempel där förändringen är talande, visar hur tillförlitlig bibeln är. Man pratar om att bibeln har förändrats med tiden, men inga sådana bevis existerar, tvärtom visar dom att bibeln inte har förändrats.

Din anklagelse är alltså utan grund.

Nja, nu hittar du på.
Det finns flera exempel på ändringar mellan olika fragment av Döda havs-rullarna och de befintliga texterna.
Enligt dr Donald Parry, utgör de identifierade Bibelttexterna till 35% av masoretiska bibeltexter, 5% av septuagintan och 5% av samaritansk tradition, medan övriga 55% (alltså majoriteten) av avvikande texter och dessa avvikande texter indelas i två grupper, varav den ena är texter som avviker något medan den andra gruppen är texter som avviker markant från andra kända texter. Dr Perry anger däremot inte någon separat procentsats för dessa två grupper var för sig, men alltså mer än hälften avviker på något sätt från dagens texter.

Här är ett annat citat från The Oxford Companion to Archaeology:
"While some of the Qumran biblical manuscripts are nearly identical to the Masoretic, or traditional, Hebrew text of the Old Testament, some manuscripts of the books of Exodus and Samuel found in Cave Four exhibit dramatic differences in both language and content."

Så, nej, att ditt påstående att bibeln inte har förändrats med tiden är en lögn. Troligen har du bara lurats att tro det och alltså inte ljög medvetet.
Citera
2020-12-27, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nja, nu hittar du på.
Det finns flera exempel på ändringar mellan olika fragment av Döda havs-rullarna och de befintliga texterna.
Enligt dr Donald Parry, utgör de identifierade Bibelttexterna till 35% av masoretiska bibeltexter, 5% av septuagintan och 5% av samaritansk tradition, medan övriga 55% (alltså majoriteten) av avvikande texter och dessa avvikande texter indelas i två grupper, varav den ena är texter som avviker något medan den andra gruppen är texter som avviker markant från andra kända texter. Dr Perry anger däremot inte någon separat procentsats för dessa två grupper var för sig, men alltså mer än hälften avviker på något sätt från dagens texter.

Här är ett annat citat från The Oxford Companion to Archaeology:
"While some of the Qumran biblical manuscripts are nearly identical to the Masoretic, or traditional, Hebrew text of the Old Testament, some manuscripts of the books of Exodus and Samuel found in Cave Four exhibit dramatic differences in both language and content."

Så, nej, att ditt påstående att bibeln inte har förändrats med tiden är en lögn. Troligen har du bara lurats att tro det och alltså inte ljög medvetet.

Jag frågar dig samma fråga som kiss74 fick:

"Ge ditt bästa och värsta exemplet som omkullkastar hela bibeln som tillförlitlig källa."
Citera
2020-12-27, 19:58
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag frågar dig samma fråga som kiss74 fick:

"Ge ditt bästa och värsta exemplet som omkullkastar hela bibeln som tillförlitlig källa."

Nu var det ju inte det som frågan gällde. Du påstod att inget ändrats, jag visade att The Oxford Companion to Archaeology påstår att hittade texter från böckerna i Andra Moseboken och Samuel uppvisar dramatiska skillnader i både språk och innehåll.

Alltså inte bara små skillnader.

Jag visade också att en forskare inom området påstår att mer än hälften av texterna med Bibelcitat uppvisar skillnader.

Exempel på sådana ändringar har jag för närvarande inte tid att söka efter, men kan återkomma med det om några dagar.
Citera
2020-12-27, 20:20
Medlem
Citat:
Nu var det ju inte det som frågan gällde. Du påstod att inget ändrats, jag visade att The Oxford Companion to Archaeology påstår att några av de hittade texterna från böckerna i Andra Moseboken och Samuel uppvisar dramatiska skillnader i både språk och innehåll.

Alltså inte bara små skillnader.

Exempel på sådana ändringar har jag för närvarande inte tid att söka efter, men kan återkomma med det om några dagar.

Jag har inte förnekat att det finns skillnader, det finns t.o.m. skillnader i dagens olika översättningar, och framförallt mellan olika språk, men budskapet från Gud finns i alla översättningar, det omkullkastar inte människors möjlighet att förstå budskapet från Gud.

Därför har jag alltid rekommenderat människor att läsa den översättning som dom själva föredrar, och därför citerar jag alltid (i princip) andra översättningar än Jehovas vittnens översättning. Jag har förtroende för att Guds ord kommer fram i alla slags biblar, det går inte att förfalska Guds ord. Det har skett försök till att förfalska bibeln/gjorts felaktiga förändringar, men eftersom bibeln är så utbredd, så blir sådana försök avslöjade.

Ja, kom tillbaks när du kan ge ditt bästa och värsta exempel som omkullkastar hela bibeln som tillförlitlig källa.
Citera
2020-12-27, 20:34
Medlem
Citat:
Vad med att Jesus fastslår att man kan bryta mot Guds lag, given till Moses, och ändå få tillträde till himmelen? Det om något är väl en ändring?! Se Bergspredikan Matteus 5:19! "Den som bryter ett enda bud, och lär andra att göra likadant, kommer att vara den minste i himmelriket."

5 Mosebok 27:26
Förbannad vare den som icke håller denna lags ord och icke gör efter dem. Och allt folket skall säga: »Amen.»

Jakobsbrevet 2:10,11
Ty om någon håller hela lagen i övrigt, men felar i ett, så är han skyldig till allt.…

5 Mosebok 12:32
Allt vad jag bjuder eder, det skolen I hålla och göra. Du skall icke lägga något därtill och icke taga något därifrån.

och så kommer Jesus och ändrar på allt detta >som inte ens är en Gud om jag uppfattat ditt sätt o se på honom rätt....ja hur som helst, Gud eller ej, menar han enligt Bibeln att det går an att synda mot lagen, fast bara det att då får man lägre status där uppe i himmelen hos Gud.

Nej, Jesus säger inte att judarna ska bryta några lagar. Det du tänker på (antar jag) är det avfallna judar gjorde på Jesu tid, som han tillrättavisade.

Jesus följde lagförbundet (som Moses fick), till punkt och pricka, och han uppmanade alla som var under Mose lagförbund att göra detsamma. På den tiden var alla Guds folk under lagförbundet, det upphävdes inte under Jesus livstid. Jesus hade kommit för att uppfylla lagarna och profeterna, men han sade också att när han hade uppfyllt alla lagens krav, och dött på grund av det, så skulle lagförbundet ersättas med det nya förbundet genom hans blod/ hans död, Jesus säger:

"Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er." (Lukas 22:20 Bibel2000)

Paulus bekräftar detta:

"Det nya förbundet började gälla efter Jesu död, och det ersatte det tidigare förbundet:
Genom att tala om ett nytt förbund har han gjort det förra föråldrat. Och det som blir gammalt och föråldrat skall snart försvinna.
" (Hebr 8:13 Bibel2000)
Citera
2020-12-27, 20:39
Medlem
Citat:
.....eller vad sägs om detta där det inte ens tycks hjälpa med laggärningar till 100%, eller det kanske trots allt går an att vara förbannad i himmelen?:
Galaterbrevet 3:10-13
Ty alla de som låta det bero på laggärningar, de äro under förbannelse. Det är nämligen skrivet: »Förbannad vare var och en som icke förbliver vid allt som är skrivet i lagens bok, och icke gör därefter.»…

Det krävs både tro och gärningar.

Alltså inte enbart tro, och inte enbart gärningar.
Citera
2020-12-27, 20:57
Medlem
Citat:

Tillägg pga eller för ditt fetade: Så fadern o herren är två vitt skilda personer och alltså är herren och Gud olika individer.

Om du läser från vers 5 så kanske det klarnar?

Det står:
"det finns ju många gudar och många herrar"(1 Kor 8:5)

Både Gud och Jesus kallas för "herre".
Både "herre" och "gud" är titlar som även människor kan ha, därför finns det många herrar och många gudar.

Jesus är "herre" för kristna eftersom Jesus fått all makt i himlen och på jorden från Gud:

"Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden." (Matt 28:18 Bibel2000)

Det är Gud/fadern som har gett makten åt Jesus, så Gud är större än Jesus:

"Om ni älskade mig skulle ni vara glada över att jag går till Fadern, ty Fadern är större än jag." (Joh 14:28 Bibel2000)

Citat:
Fadern o Jesus är ju två olika iaf och fadern är Gud men således inte Jesus...eller?

Jesus är inte Gud, Jesus är Guds son.

Citat:
Om så varför har Gud gjort sin son Jesus arvlös? Är det månne det Jesus skriker om på korset? Fader varför har du övergivit mig?

Hur menar du? Du kunde ju läsa att Jesus fått all makt i himlen och på jorden, är man arvslös då?
Citera
2020-12-27, 22:12
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ja, kom tillbaks när du kan ge ditt bästa och värsta exempel som omkullkastar hela bibeln som tillförlitlig källa.

Varför skulle enstaka förändringar omkullkasta hela Bibeln?

De ändringar som kan påvisas ifrågasätter väl bara på sin höjd de textdelar som man kan påvisa har ändrats?
Citera
2020-12-28, 07:57
Medlem
Citat:
Varför skulle enstaka förändringar omkullkasta hela Bibeln?

De ändringar som kan påvisas ifrågasätter väl bara på sin höjd de textdelar som man kan påvisa har ändrats?

Jag vet inte, fråga vad kiss74 menar.

Det verkar som att kiss74 kräver att bibeln ska vara skriven av Gud, utan några fel, kanske t.o.m. skrivet på stentavlor med Guds egna finger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in