2020-12-28, 13:00
Medlem
rainbowias avatar
Svårt att se någon annan än Stupak - Neppy - Frida - Ebba göra upp om det. Oerhört lite bonussekunder i år, endast vid 6,0km i masstarten i VdF delas bonussekunder ut (förutom sprintarna).
Citera
2020-12-28, 13:04
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
allt återtar väl att se? Hur dom klarar hela tds ingen har gjort det ännu så vi får vänta på svaret
Förhoppningsvis inte en så lång väntan. Man kan ju fortfarande diskutera innan man vet facit. Frida gjorde ett svagt lopp sista dagen i Ruka och varit mer ojämn tidigare säsong men däremot åkte hon bra sista dagen i Östersund.

Ebbas stabilitet har ju varit att hon åkt ett bra lopp i veckan och ibland besegrat åkare som toppat sig mot andra tävlingar. I Ski Tour 2020 blev hon tyvärr rejält utklassad fastän allt tydde på att hon låg i fas inför.

Personligen skulle jag gissa på Neprajeva som segrare även om jag tror båda Ebba och Frida har en högre toppnivå.
Citera
2020-12-28, 13:14
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Förhoppningsvis inte en så lång väntan. Man kan ju fortfarande diskutera innan man vet facit. Frida gjorde ett svagt lopp sista dagen i Ruka och varit mer ojämn tidigare säsong men däremot åkte hon bra sista dagen i Östersund.

Ebbas stabilitet har ju varit att hon åkt ett bra lopp i veckan och ibland besegrat åkare som toppat sig mot andra tävlingar. I Ski Tour 2020 blev hon tyvärr rejält utklassad fastän allt tydde på att hon låg i fas inför.

Personligen skulle jag gissa på Neprajeva som segrare även om jag tror båda Ebba och Frida har en högre toppnivå.

I Tour de Ski förra säsongen gjorde väl Ebba gjorde det bra i alla distansloppen hon åkte så jag vet inte om det riktigt stämmer.
Citera
2020-12-28, 13:24
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
I Tour de Ski förra säsongen gjorde väl Ebba gjorde det bra i alla distansloppen hon åkte så jag vet inte om det riktigt stämmer.
Det var inte dåligt, fast jag tycker hon åkte bättre i de lopp som inte var i tourerna.
Citera
2020-12-28, 14:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Svårt att se någon annan än Stupak - Neppy - Frida - Ebba göra upp om det. Oerhört lite bonussekunder i år, endast vid 6,0km i masstarten i VdF delas bonussekunder ut (förutom sprintarna).

Svårt att se hur Frida Karlsson ska kunna förlora. Bara sjukdom emot.
Citera
2020-12-28, 14:29
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Svårt att se hur Frida Karlsson ska kunna förlora. Bara sjukdom emot.

Bara sjukdom och/eller bottennapp i något lopp tror jag. Hon är en av de största favoriterna helt klart, fast vågar inte spika henne. Lutar mer att jag ryggar på Surgubbens tips - Neppy.
Citera
2020-12-28, 15:05
Medlem
Vill Frida spela safe tar hon bara rygg på Ebba i alla masstarter. Plockar lite extrasekunder i sprint och avgör i backen.

Det är mer upp till Ebba att skapa avstånd nånstans på vägen. Jag tror hon gör bäst i att sätta full fart direkt i Val Mustair, det kommer bli en rätt tuff öppningshelg på höjden det där. Blir det inte avstånd i masstarten kan det nog spricka upp rejält dagen efter. Är Ebba eller Frida i topp redan efter tre etapper så är det en lång väg för övriga att vandra.
Citera
2020-12-28, 15:12
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Vill Frida spela safe tar hon bara rygg på Ebba i alla masstarter. Plockar lite extrasekunder i sprint och avgör i backen.

Det är mer upp till Ebba att skapa avstånd nånstans på vägen. Jag tror hon gör bäst i att sätta full fart direkt i Val Mustair, det kommer bli en rätt tuff öppningshelg på höjden det där. Blir det inte avstånd i masstarten kan det nog spricka upp rejält dagen efter. Är Ebba eller Frida i topp redan efter tre etapper så är det en lång väg för övriga att vandra.

Fast o andra sidan har Ebba visat sig urstark sista km i loppen denna vinter, kanske tur för Frida att det inte är bonussekunder på jakt samt masstartsmålgångar denna upplaga?

Edit. ser nu att det finns en tds-tråd.
Citera
2020-12-28, 15:24
Medlem
alltid kul spekulera.. en sak som kan hända är ju att Frida går till semi i sprint får ett bra start nr i masstarten Ebba missar kvalet i sprint och får svårt hinna fram i tid eller så kostar det för mycket på höjden det sämsta som kan hända är ju att både Ebba och Frida gör svaga sprintlopp och båda var jobba mycket för att komma fram
Citera
2020-12-28, 15:45
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Bara sjukdom och/eller bottennapp i något lopp tror jag. Hon är en av de största favoriterna helt klart, fast vågar inte spika henne. Lutar mer att jag ryggar på Surgubbens tips - Neppy.

Jaha, har du övergett Ebba nu?
Citera
2020-12-28, 17:12
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
De här bonussekunderna i sprint. Varför är det just Frida de är så farliga för?

Och hur bra tål Ebba många tävlingar? Har ju flera gånger angetts som skäl när hon förlorat mot Frida.
Enda gången som många tävlingar angetts som skäl är väl i Bruks då Ebba tävlade mer än Frida. Dvs, det var inte att Ebba tappade mer för lika mycket tävlande utan hon tappade för att hon tävlade mer.
I Ruka t ex kunde man ju inte se att Ebba tappade. I TdS ifjol var det ju årets första tävling och därför borde hon ha svajat i form under touren, nu blev hon ju tyvärr sjuk istället för att göra något dåligt lopp.
Citera
2020-12-28, 17:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Jaha, har du övergett Ebba nu?

Ingen överger Ebba utan konsekvenser ;-)

Jag vidhåller - över 8 tävlingar lär Ebba tåla mest av dom som kommer till start när trion Johaug, Heidi & Ingvild inte är med deena gång...

Frida får slåss med Nepryaeva, Fähndrich & Brennan om andraplatsen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in