2020-12-27, 12:42
Medlem
Välbe kan ha en poäng men hon har helt nyligen också lugnat kritiker med att det formmässigt går enligt plan mot TdS och framåt.
Jag såg också att hon svingade mot framförallt Norge angående avhoppet till TdS men för bara några veckor sådan visade hon förståelse och hänvisade till att hon personligen sett effekterna av covid-19 på nära håll. Hon verkar ytterst beroende av dagsform vad gäller sina uttalanden och ståndpunkter.
Citera
2020-12-27, 19:52
Medlem
OweGbgs avatar
Extra morot i TdS, omräknat blir cirka 48000 kr

"Arrangörerna av den första Tour de Ski-etappen i Val Müstair erbjuder "Val Müstair Trophy" CHF 5'000 extra prispengar till varje ledare för dam- och herrturneringen efter de tre första tävlingarna i Val Müstair!"
Senast redigerad av OweGbg 2020-12-27 kl. 20:05.
Citera
2020-12-27, 20:11
Medlem
När det gäller tourer så har jag hört Blomman flera gånger säga ungefär ”att det inte går att vinna touren på en viss etapp, men det går att förlora touren...”

Andemeningen är väl att betona vikten av jämnhet och att inte göra en jättedålig etapp och tappa mycket tid till många åkare.

När det gäller våra duktiga sprintdamer, så tror jag att de förutom sprint även kommer att vara ganska bra i individuella starter och masstarter. Har en känsla av att Maja kan vara med högt i sammandraget länge. Även Linn, Jonna och Ribom har bra chanser att vara med i toppen.

Av våra distanskanoner (Frida och Ebba) så är jag väl mest orolig att Ebba kan tappa en del i sprinten. Frida har nog större chans att kunna klara av sprinten, men måste ha en del tur där om hon ska gå långt i sprinttävlingarna.

Jag skulle gissa att Frida har ganska bra segerchanser i touren. Ebba har nog bra pallchans. Främsta konkurrenter kommer nog från Ryssland (Neppy, Bella, Sorina) och kanske någon av Amerikanskorna. Längtar till starten av touren!
Citera
2020-12-27, 23:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot
När det gäller tourer så har jag hört Blomman flera gånger säga ungefär ”att det inte går att vinna touren på en viss etapp, men det går att förlora touren...”

Andemeningen är väl att betona vikten av jämnhet och att inte göra en jättedålig etapp och tappa mycket tid till många åkare.

När det gäller våra duktiga sprintdamer, så tror jag att de förutom sprint även kommer att vara ganska bra i individuella starter och masstarter. Har en känsla av att Maja kan vara med högt i sammandraget länge. Även Linn, Jonna och Ribom har bra chanser att vara med i toppen.

Av våra distanskanoner (Frida och Ebba) så är jag väl mest orolig att Ebba kan tappa en del i sprinten. Frida har nog större chans att kunna klara av sprinten, men måste ha en del tur där om hon ska gå långt i sprinttävlingarna.

Jag skulle gissa att Frida har ganska bra segerchanser i touren. Ebba har nog bra pallchans. Främsta konkurrenter kommer nog från Ryssland (Neppy, Bella, Sorina) och kanske någon av Amerikanskorna. Längtar till starten av touren!

Håller med om sprintkanonerna på damsidan - någon av dom tre bästa kommer göra dundersuccé i TdS!

Men, jag tror omvänt vad det gäller Ebba & Frida!

Ebba tål troligen åtta tävlingar på tio dagar bättre än en två år yngre Frida - magkänsla...
Frida kommer säkerligen ödsla massa onödiga krafter i sprintarna om hon går till semifinaler...

Dessutom, frånsett en och två ryska hot på damsidan - jag tror starkt på både Rosie Brennan och Nadie Fähndrich - bägge kommer ha pallkänning inför sista etappen...
Citera
2020-12-28, 07:57
Medlem
FNLSs avatar
Tydligen kallades Poromaa för frälsaren av halfvarsson redan innan vi började kalla honom för det
Citera
2020-12-28, 08:45
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Tydligen kallades Poromaa för frälsaren av halfvarsson redan innan vi började kalla honom för det
Ja, det trodde jag var allmänt känt. Det var därifrån jag fick det i alla fall.
Citera
2020-12-28, 08:52
Medlem
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/min-idol-det-ar-sa-jakla-maktigt/

Poromaa har tydligen Mackan Hellner som mentor.
Citera
2020-12-28, 09:30
Medlem
FNLSs avatar
Om någon vill ha en utmaning kan ni försök hitta en banprofil för distansloppen i val mustair
Citera
2020-12-28, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Om någon vill ha en utmaning kan ni försök hitta en banprofil för distansloppen i val mustair
Ja, det vore ett storverk. Den homologerade slingan om 2.5km bör väl användas i minst ett lopp och kan beskådas här iallafall https://www.youtube.com/watch?v=DyLUV7INl1M&t=317
Citera
2020-12-28, 11:24
Medlem
Ja, värt att tänka på att hård satsning i sprinten som kanske ger några bonussekunder (i bästa fall) kan straffa sig i längden om det gör att hon inte orkar följa med i ett ryck på slutet i en masstart eller jaktstart...
Håller med om att Brennan känns farlig, efter det hon visade i Davos både på sprint och distans. I Davos var hon stark uppför så hon kanske klarar "slalombacken" tillräckligt bra också.

Citat:
Ursprungligen postat av ErrkaP
Håller med om sprintkanonerna på damsidan - någon av dom tre bästa kommer göra dundersuccé i TdS!

Men, jag tror omvänt vad det gäller Ebba & Frida!

Ebba tål troligen åtta tävlingar på tio dagar bättre än en två år yngre Frida - magkänsla...
Frida kommer säkerligen ödsla massa onödiga krafter i sprintarna om hon går till semifinaler...

Dessutom, frånsett en och två ryska hot på damsidan - jag tror starkt på både Rosie Brennan och Nadie Fähndrich - bägge kommer ha pallkänning inför sista etappen...
Citera
2020-12-28, 11:59
Medlem
Surgubben-Jans avatar
De här bonussekunderna i sprint. Varför är det just Frida de är så farliga för?

Och hur bra tål Ebba många tävlingar? Har ju flera gånger angetts som skäl när hon förlorat mot Frida.
Citera
2020-12-28, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
De här bonussekunderna i sprint. Varför är det just Frida de är så farliga för?

Och hur bra tål Ebba många tävlingar? Har ju flera gånger angetts som skäl när hon förlorat mot Frida.

allt återtar väl att se? Hur dom klarar hela tds ingen har gjort det ännu så vi får vänta på svaret
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in