Citat:
Ursprungligen postat av
Camelot
När det gäller tourer så har jag hört Blomman flera gånger säga ungefär ”att det inte går att vinna touren på en viss etapp, men det går att förlora touren...”
Andemeningen är väl att betona vikten av jämnhet och att inte göra en jättedålig etapp och tappa mycket tid till många åkare.
När det gäller våra duktiga sprintdamer, så tror jag att de förutom sprint även kommer att vara ganska bra i individuella starter och masstarter. Har en känsla av att Maja kan vara med högt i sammandraget länge. Även Linn, Jonna och Ribom har bra chanser att vara med i toppen.
Av våra distanskanoner (Frida och Ebba) så är jag väl mest orolig att Ebba kan tappa en del i sprinten. Frida har nog större chans att kunna klara av sprinten, men måste ha en del tur där om hon ska gå långt i sprinttävlingarna.
Jag skulle gissa att Frida har ganska bra segerchanser i touren. Ebba har nog bra pallchans. Främsta konkurrenter kommer nog från Ryssland (Neppy, Bella, Sorina) och kanske någon av Amerikanskorna. Längtar till starten av touren!
Håller med om sprintkanonerna på damsidan - någon av dom tre bästa kommer göra dundersuccé i TdS!
Men, jag tror omvänt vad det gäller Ebba & Frida!
Ebba tål troligen åtta tävlingar på tio dagar bättre än en två år yngre Frida - magkänsla...
Frida kommer säkerligen ödsla massa onödiga krafter i sprintarna om hon går till semifinaler...
Dessutom, frånsett en och två ryska hot på damsidan - jag tror starkt på både Rosie Brennan och Nadie Fähndrich - bägge kommer ha pallkänning inför sista etappen...