2020-12-28, 17:24
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Vill Frida spela safe tar hon bara rygg på Ebba i alla masstarter. Plockar lite extrasekunder i sprint och avgör i backen.

Det är mer upp till Ebba att skapa avstånd nånstans på vägen. Jag tror hon gör bäst i att sätta full fart direkt i Val Mustair, det kommer bli en rätt tuff öppningshelg på höjden det där. Blir det inte avstånd i masstarten kan det nog spricka upp rejält dagen efter. Är Ebba eller Frida i topp redan efter tre etapper så är det en lång väg för övriga att vandra.
Vad säger att Frida är bättre klättrare än Ebba?
Citera
2020-12-28, 17:35
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Enda gången som många tävlingar angetts som skäl är väl i Bruks då Ebba tävlade mer än Frida. Dvs, det var inte att Ebba tappade mer för lika mycket tävlande utan hon tappade för att hon tävlade mer.
I Ruka t ex kunde man ju inte se att Ebba tappade. I TdS ifjol var det ju årets första tävling och därför borde hon ha svajat i form under touren, nu blev hon ju tyvärr sjuk istället för att göra något dåligt lopp.
Även Holmenkollen, då hade Ebba en mer tävling än Frida och lika många resdagar på en vecka.
Citera
2020-12-28, 17:48
Medlem
katws avatar
Citat:
Enda gången som många tävlingar angetts som skäl är väl i Bruks då Ebba tävlade mer än Frida. Dvs, det var inte att Ebba tappade mer för lika mycket tävlande utan hon tappade för att hon tävlade mer.
I Ruka t ex kunde man ju inte se att Ebba tappade. I TdS ifjol var det ju årets första tävling och därför borde hon ha svajat i form under touren, nu blev hon ju tyvärr sjuk istället för att göra något dåligt lopp.

Och i Östersund kunde man inte se att Frida tappade trots mer tävlande.
Citera
2020-12-28, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Även Holmenkollen, då hade Ebba en mer tävling än Frida och lika många resdagar på en vecka.

En tävling?

Ebba åkte väl tävling både tisdag och torsdag före Holmenkollen?
Har jag missat något här?
Citera
2020-12-28, 18:58
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErrkaP
En tävling?

Ja, Ebba tog dubbla guld på 10 km klassiskt 3/3, samt 15 km fritt 5/3 på U23 VM och tävlade därefter i Kollen 7/3.

Frida hade stafetten i Lahtis 1/3 närmast före Kollen.
Citera
2020-12-28, 18:59
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErrkaP
En tävling?

Men inte söndag vilket Frida gjorde.

Poängen är att om Ebba har så bra återhämtning bör inte hennes extra lopp spelat så stor roll även om konkurrenter kört färre.
Citera
2020-12-28, 19:24
Medlem
Citat:

Poängen är att om Ebba har så bra återhämtning bör inte hennes extra lopp spelat så stor roll även om konkurrenter kört färre.

Men är ändå rätt stor skilland på Söndag och Tisdag o Torsdag...och vad säger att Ebba har så bra återhämting jämfört med andra?
Citera
2020-12-28, 19:25
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Men är ändå rätt stor skilland på Söndag och Tisdag o Torsdag...och vad säger att Ebba har så bra återhämting jämfört med andra?
Det är det jag försöker diskutera.
Citera
2020-12-28, 19:31
Bannlyst
Citat:

Ok, Jan, du vinner - Frida åkte fem (5) ynka kilometer stafett på söndagen, sex dagar innan Holmenkollen, MEN, Ebba åker 25km tävlingar innan Holmenkollen, men bara två dagars vila...

Alltså, tycker nog Ebbas bedrift i Holmenkollen var lika bra som Fridas - Ebba var ju uppe och drog ganska mycket i loppet, och, hon kroknade lite efter 26km... Inte illa...

Hade bägge haft samma viloperiod innan loppet så kanske Ebba hade varit historisk istället, vem vet ;-)
Citera
2020-12-28, 20:25
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:

Fast nu var det väl du (?) som påstod att hon hade sämre återhämtning vilket jag inte tycker det finns stöd för. Tills motsatsen är bevisad tycker jag man kan anta att Ebba och Frida har likvärdig återhämtningsförmåga.
Citera
2020-12-28, 21:35
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Fast nu var det väl du (?) som påstod att hon hade sämre återhämtning vilket jag inte tycker det finns stöd för. Tills motsatsen är bevisad tycker jag man kan anta att Ebba och Frida har likvärdig återhämtningsförmåga.
Jag tror inte Ebba har sämre återhämtning men inte säkert att den är så mycket bättre än konkurenterna heller, jag kan se en hel del som talar för att hon är den bäste men tycker inte resultaten helt visar det. Nu var inte Kollen dåligt och hon hade åkt en tour innan.

Är väl möjligen lite färgad över hur besviken jag var under Ski Tour där jag verkligen trodde Ebba skulle utmana Johaug efter det oerhört fina loppet i Falun och hur hennes trenden tydligt pekade uppåt. Så slutade det med att Östberg och Weng utklassade henne.

Med det sagt känner jag mig trygg på med att Ebba kommer åka bra, förmodligen Frida också så får vi se hur de står sig mot Neprajeva. Ebba hade förlorat mot henne ifjol men då hade hon en struligare ingång. Troligen kommer både Ebba och Frida tappa tid på sprinten och jag tror tyvärr det är rätt mycket önsketänkande att färre heat ger en fördel som kompenserar tidstappet. Men det kommer säkert öppnas möjligheter så det blir en spännande tour.
Citera
2020-12-28, 23:29
Medlem
Vilken löjlig och meningslös träta mellan Fridas fanclubb och Ebbas.

Var glada över att vi har två världsåkare som båda kan vinna årets TdS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in