2020-12-28, 10:58
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Tja, du kan ju räkna bort saker om du vill men då ska ju motsvarande justering ske på de man jämför med också. Dessutom ingår ju bidrag alltid i BNP, även om det är mer nu än vanligt.

Länder som ger höga bidrag är ju dessutom sannolikt rikare än länder som inte har rås med detta.

Nåja, att rädda ekonomin är hur som helst minst lika viktigt som att rädda liv.

Ekonomin kan vi återhämta men lite svårare att återuppliva döda personer
Citera
2020-12-28, 10:59
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Vi har en signifikant överdödlighet för året vilket inte tyder på att 95% skulle dött ändå. Det finns någon beräkning på den genomsnittliga förkortningen av livet på grund av covid 19. Vad jag kan minnas var det kring 10 år.
Bra synpunkt.
Fel av mig.
Jag var lite snabb (ock kanske för trött) åt hålla med den jag svarade för att få fram budskapet att väldigt många blir långtidssjuka.
Citera
2020-12-28, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ekonomin kan vi återhämta men lite svårare att återuppliva döda personer

Stockholmsbörsen +20% ca. för 2020 så de som oroar sig för ekonomin i stort har inte riktig koll på läget. Vissa branscher är hårt drabbade men ekonomin har inte kraschat på något sätt. Och när pandemin klingat av kommer massor med sektorer behöva jobba hårt för att återhämta sig så då kommer det bli rejäl skjuts. I princip ingenting råder det heller brist på i vårt land en initial pasta och toapappersskakighet i våras.
Citera
2020-12-28, 11:02
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det blir garanterat godkänt. Världen skriker ju efter vaccin som sagt. Skulle de inte godkänna vaccinet blir det ramaskri.

Faktum kvarstår ändå att de har presenterat sin data redan, där vaccinet bedöms ge 60-70% effektivitet jmf med Pfizer och Moderna som båda ger 90-95% effektivitet. Att siffrorna skiljer sig åt är inte jättekonstigt, då Astras bygger på en helt annan teknik än de två sistnämnda. Pfizers och Modernas bygger på samma teknik.

Jag tror man både från myndigheterns sida, samt Astras sida har insett att detta är ett problem. Astras vaccin behöver inte kylförvaras och hela världen skriker efter vaccin NU helst igår. Det är med Astras teknik man enkelt kan få upp volymerna och nå ut till världens alla hörn. Då behöver man bättre siffror för att sälja in det. Tror inte man behöver vara någon större konspirationsteoretiker för att se vad som pågår.

Jag tror Astra använder avdödat Adenovirus som bärare in i cellen. Kan ju vara nått för alla foliehattar som tror de skall bli nanozombies av pfizers
Citera
2020-12-28, 11:07
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det blir garanterat godkänt. Världen skriker ju efter vaccin som sagt. Skulle de inte godkänna vaccinet blir det ramaskri.

Faktum kvarstår ändå att de har presenterat sin data redan, där vaccinet bedöms ge 60-70% effektivitet jmf med Pfizer och Moderna som båda ger 90-95% effektivitet. Att siffrorna skiljer sig åt är inte jättekonstigt, då Astras bygger på en helt annan teknik än de två sistnämnda. Pfizers och Modernas bygger på samma teknik.

Jag tror man både från myndigheterns sida, samt Astras sida har insett att detta är ett problem. Astras vaccin behöver inte kylförvaras och hela världen skriker efter vaccin NU helst igår. Det är med Astras teknik man enkelt kan få upp volymerna och nå ut till världens alla hörn. Då behöver man bättre siffror för att sälja in det. Tror inte man behöver vara någon större konspirationsteoretiker för att se vad som pågår.

Så var det ju inte riktigt va?
Till de som av misstag fått halv första dos, var ju effektiviteten över 90%.
Därför gör man nu ytterligare studier i USA.

Eller hur menar du att din foliehatts-teori ser ut?
Citera
2020-12-28, 11:08
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Stockholmsbörsen +20% ca. för 2020 så de som oroar sig för ekonomin i stort har inte riktig koll på läget. Vissa branscher är hårt drabbade men ekonomin har inte kraschat på något sätt. Och när pandemin klingat av kommer massor med sektorer behöva jobba hårt för att återhämta sig så då kommer det bli rejäl skjuts. I princip ingenting råder det heller brist på i vårt land en initial pasta och toapappersskakighet i våras.

Jag tror också på en rejäl skjuts uppåt när denna smitta väl är över, det finns ett uppdämt behov.
Citera
2020-12-28, 11:09
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Fast den överdödlighet vi sett hittills sammanfaller med pandemins utveckling och smittoläget så de andra konsekvenserna verkar inte ha tillnärmelsevis samma dignitet.

En intressant siffra här kommer vara självmordsfrekvensen för 2020. Det har ju omtalats som något som riskerar att öka pga restriktioner och isolering. Jag har inte hört några larmrapporter om stor ökning så jag misstänker att den inte visat någon alarmerande ökning, men osvuret är bäst. Jag har inte sett några siffror alls än så länge så vi får se.
Jag såg nyligen något om att det varit 60 000 flera självmordssamtal till någon "självmordslinje" jämfört med tidigare år. Minns tyvärr inte mera.
Citera
2020-12-28, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Snackas inte så mycket om flockimmunitet via smitta längre. Verkar vara väldigt svårt att uppnå....

“That is still a very small fraction of the population. Logically, after this second big wave, we can expect this number to more than double: perhaps between 15% and 20% of the population.”

However, that will still not be sufficient to lead Belgium to herd immunity. “For that, you need to have at least 50% to 70% of people who are immune or have antibodies. We are still a long way from that.”

https://www.brusselstimes.com/news/belgium-all-news/138859/belgium-still-a-long-way-from-herd-immunity-vaccine-steven-van-gucht-sciensano-covid-19-coronavirus- infections-sciensano/

Har i princip också gett upp det, särskilt nu när vaccin är på väg. Hårt drabbade områden har möjligen en immunitet som dämpar smittspridningen, men riktig flockimmunitet, som innebär att smittan inte ökar i ett samhälle utan restriktioner, känns det som att alla områden på jordklotet är långt ifrån.
Citera
2020-12-28, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Snackas inte så mycket om flockimmunitet via smitta längre. Verkar vara väldigt svårt att uppnå....

“That is still a very small fraction of the population. Logically, after this second big wave, we can expect this number to more than double: perhaps between 15% and 20% of the population.”

However, that will still not be sufficient to lead Belgium to herd immunity. “For that, you need to have at least 50% to 70% of people who are immune or have antibodies. We are still a long way from that.”

https://www.brusselstimes.com/news/belgium-all-news/138859/belgium-still-a-long-way-from-herd-immunity-vaccine-steven-van-gucht-sciensano-covid-19-coronavirus- infections-sciensano/

Manaus i Brasilien uppnådde troligtvis flockimmunitet under sitt enorma coronautbrott men där finns nu tecken på ny uppgång. Jag hittar inte den lite mer seriösa artikel jag läste igår men det finns en del skrivet om det, t.ex:
https://theconversation.com/coronavirus-is-manaus-brazil-the-first-city-to-reach-herd-immunity-146860
Citat:
Manaus is now regarded as one of the most coronavirus-infected cities in the world, with 44%-66% of the population infected, and is at the centre of a debate about herd immunity.
...
However, it will be interesting to watch how the COVID-19 infection rate trends in the next year. Indeed, early evidence suggests that rates are on the rise once again in the city.
Citera
2020-12-28, 11:11
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Här.

https://theworldnews.net/se-news/sverige-klarade-coronakrisen-samst-varsta-bnp-raset-i-skandinavien

Du har fortfarande inte fattat vad BNP innebär?
Kolla statsskuldens utveckling i förhållande till BNP, så kanske du förstår sambandet..

Låna mycket för att dopa ekonomin = bättre BNP

Hur tänkte du att skulden skall betalas?
Citera
2020-12-28, 11:11
Medlem
qwerty-66s avatar
Pressträff om nya pandemilagen strax...

"Förslag om pandemilag lämnas till Lagrådet
Under måndagen lämnar regeringen in förslaget om en ny pandemilag till Lagrådet, skriver TT.

Målet är att den nya tillfälliga lagen ska börja gälla i mitten av januari. Den innebär att regering, myndigheter och kommuner får ökade befogenheter att reglera och i sista hand stänga ned verksamheter för att minska smittspridning.

Förslaget har varit ute på remiss hos över hundra myndigheter, kommuner och organisationer. Reaktionerna har varit stor förståelse för att tuffare restriktioner kan behövas, men också en oro för att åtgärderna ska drabba näringsidkare hårt.

Med start 11.15 kommer socialminister Lena Hallengren och näringsminister Ibrahim Baylan (båda S) att hålla en pressträff om den nya lagen."

omni.se
Citera
2020-12-28, 11:13
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Så var det ju inte riktigt va?
Till de som av misstag fått halv första dos, var ju effektiviteten över 90%.
Därför gör man nu ytterligare studier i USA.

Eller hur menar du att din foliehatts-teori ser ut?
Jag tror också att man gett MHRA data som visar att 100% av de som fått vaccinet ej blivit allvarligt sjuka även om de infekterats, detta även efter bara en dos. Det verkar vara det som antyds i intervjuer med VD:n. Detta skulle öppna för att ge många en förstados snabbt och komplettera med en andra dos flera månader senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in