2020-07-14, 18:03
Medlem
WhiteWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Du kan inte köpa riktiga kinesiska aktier. Om du har en särskilt bra internationell mäklare kan du köpa på Hong Kong-börsen. Men med Avanza får du köpa Kina-fonder, eller köpa kinesiska aktier noterade i USA. Det är faktiskt alla de bästa bolagen, inklusive Alibaba. Så ja, du köper aktien på den amerikanska börsen helt enkelt.

Misstänkte att så var fallet, då jag hört att man inte får äga kinesiska aktier som utomstående. Komiskt med tanke på hur de köper upp våra länder sakta men säkert.. Aja, för att inte gå OT. Får nog bli en fond då, då jag har dålig erfarenhet av att handla värdepapper i dollar i år.
Citera
2020-07-15, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteWalker
Misstänkte att så var fallet, då jag hört att man inte får äga kinesiska aktier som utomstående. Komiskt med tanke på hur de köper upp våra länder sakta men säkert.. Aja, för att inte gå OT. Får nog bli en fond då, då jag har dålig erfarenhet av att handla värdepapper i dollar i år.

Om du bor i Kina kan du tekniskt sett köpa kinesiska aktier. Om du uppfyller vissa krav och lämnar in dokumentation. Men det öppnas upp varje år. Om 1-3 år kan jag nog köpa kinesiska aktier i Kina. För de som bor utanför så blir det nog fonder och ETFer ett tag till.

Däremot kan du köpa aktier på Hong Kong-börsen, om du har en mäklare som ger den möjligheten. Alla de bästa bolagen är noterade där. Vissa har avnoterat sig från NYSE och IPO:at i HK istället. Blir nog fler som gör så.

Men den långsiktiga trenden är att kinesiska bolag noteras i Shanghai eller Shenzhen istället för Hong Kong, allt i takt med att dessa exchanges öppnas internationellt.
Senast redigerad av nykines 2020-07-15 kl. 00:27.
Citera
2020-07-15, 00:26
Medlem
fel
Citera
2020-07-15, 14:01
Medlem
Sjukt bra rapport fran BABA idag.
Citera
2020-08-01, 05:07
Medlem
Tror att det blir rally i BABA nästa vecka. Oron i USA verkar vara borta och då köper man säkert BABA som ett alternativ till AMZN som nu är väldigt dyr.
Citera
2020-08-02, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteWalker

Du kan köpa BABA genom ett holdingbolag registrerat på Cayman. De handlas på NY-börden. Samma courtage som alla andra aktier du handlar där. Dollarn har rasat så det är köpläge. Jag har mina på Nordnet.
Citera
2020-12-24, 17:54
Medlem
Sålde allt idag. Inga fler kinesiska bolag för min del.
Citera
2020-12-27, 19:38
Medlem
debians avatar
Ska man köpa på sig lite nu när det gick ner så mycket?
Citera
2020-12-28, 05:06
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacy1
Sålde allt idag. Inga fler kinesiska bolag för min del.
Skulle lyssnat på Trump.
Citera
2020-12-28, 09:10
Medlem
Fenjal888s avatar
Hoppade ju in tungt i Amazon för någon månad sen, var ju en jävla tabbe. Vad motiverar nedgången? Jag fick känslan av att Trump pressade Kina rätt så hårt, och Biden är mera "lösaktig". Jag trodde företag i Kina skulle gynnas väldigt mycket av att Biden blev president.

Speciellt nu under corona då det känns som denna typen av shopping ökat markant.
Citera
2020-12-28, 09:49
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Hoppade ju in tungt i Amazon för någon månad sen, var ju en jävla tabbe. Vad motiverar nedgången? Jag fick känslan av att Trump pressade Kina rätt så hårt, och Biden är mera "lösaktig". Jag trodde företag i Kina skulle gynnas väldigt mycket av att Biden blev president.

Speciellt nu under corona då det känns som denna typen av shopping ökat markant.

Jack Ma har öppet bråkat med kommunistpartiet och har nu "försvunnit". Kommunistpartiet är förbannade och Alibaba kommer förmodligen att drabbas av regleringar. Detta har inget med handelskriget att göra. Det är mycket värre. Jag har Prosus som äger en bit av Tencent och den faller också som en sten.
Citera
2020-12-28, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888

Menar du Alibaba men skrev Amazon?
Att Alibaba går ner har inte att göra med omvärlden, utan är resultatet av en inre maktkamp i Kina mellan Jack Ma och CCP (som kinesiska staten självklart vinner).
Marknaden är orolig över att Kina lägger sig i företagen.

https://www.theguardian.com/business/2020/nov/04/jack-ma-ant-group-is-tamed-social-media-reacts-after-china-blocks-ipo

edit: JustinTrudeau hann före. Kolla in artikeln jag länkade iaf, rätt intressant
Senast redigerad av junktown 2020-12-28 kl. 10:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in