2020-12-27, 21:42
Medlem
TÄNK OM vi hade haft kvar Annika Linde som statsepidemiolog, som ju framfört synpunkter motsatt Tegnells hela pandemin. Kanske vi haft mer effektiv pandemihantering från start då? Det ter sig som att den på tjänsten har stor makt och att generaldirektören och regeringen, enligt intern logik, ska respektera statsepidemiologens stoooora kunskap och roll.
Citera
2020-12-27, 21:43
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Vi kan väl med all önskvärd tydlighet se att regelverk utan reella påföljder är totalt meningslösa om man faktiskt menar allvar:

Det blir väl ett ajabaja på sin höjd?
Jag sympatiserar med att de som är svenska medbogare skall ha rätt att komma in i Sverige i alla fall men det behöver ju inte betyda att de skall kunna gå o shoppa på Mall of Scandinavia dagen efter om de vill. Tvångskarantän i två veckor oavsett om de kommer med bil, båt, flyg eller kanot.

Det är så sjukt så man tror inte det är sant. Swedavia är ett stort företag, vad är det de inte fattar? har de missat infon att inga plan från UK får landa i Sverige även BA gör fel som vet om detta.

Håller med dig om att strikt karantän skall gälla, gå ut och shoppa jävla idioti. Det är inte konstigt när varken företag eller privatpersoner följer råden t o m förbud att vi har så stor smitta som vi har.
Citera
2020-12-27, 21:43
Bannlyst
Citat:
Fast du ger ju inget bra svar, eller ser du inte toppen i statistiken?
Med ditt sätt att resonera blir även Estoniaolyckan en marginell ickehändelse.
Och Twin Towers och diverse Ebolautbrott i Afrika.

Jag ger ett bra svar. Inte konstigt med något fler döda 2020 jämfört med 2915-19.

Befolkningen har vuxit.
Citera
2020-12-27, 21:44
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Hur vet man att en person 35min senare blev smittad just av personens efterlämningar på bussen?
Kan ju ha blivit smittad var som helst. /.../

Men nu säger tex lärare att dom blir smittade av barnen. Hur vet man det? Kan ju lika bra blivit smittad på ICA.

Det är faktist möjligt att se vem som smittat vem, men då erfordras sekvensering. Det går även att se om en länk i kedjan saknas och då gå bakåt och plocka den.

Detta är givetvis inget som normalt görs.
Citera
2020-12-27, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det förstår jag men hur klarar vanliga människor att sköta sin syrgas hemma?
De har antagligen en ganska låg dos syrgas. Riken för koldioxidretention kommer med högre mängder yrgas.

Jag ska kanske påpeka att jag inte är säker på att man kan delegera till usk. Det är inte jättesvårt att lära sig men man måste förstå att stora doser syrgas ger en lägre andningsfrekvens och att patienten därmed inte ventilerar ut co2.

Det knepiga vid koldioxidretention är att det inte syns på en pulsoximeter utan man måste kolla andningfrekrvensen ofta.
Citera
2020-12-27, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jag ger ett bra svar. Inte konstigt med något fler döda 2020 jämfört med 2915-19.

Befolkningen har vuxit.

Snälla människa, titta på kurvan i SVT-artikeln jag länkade. Toppen i våras och toppen under uppbyggnad i detta nu beror inte på immigration. De beror på en särskild händelse, denna händelse heter covid19. Liknande toppar kan du hitta vid andra katastrofer också. De har inget med jämförelsevis långsamma förlopp som immigration att göra.
Citera
2020-12-27, 21:54
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
De har antagligen en ganska låg dos syrgas. Riken för koldioxidretention kommer med högre mängder yrgas.

Jag ska kanske påpeka att jag inte är säker på att man kan delegera till usk. Det är inte jättesvårt att lära sig men man måste förstå att stora doser syrgas ger en lägre andningsfrekvens och att patienten därmed inte ventilerar ut co2.

Det knepiga vid koldioxidretention är att det inte syns på en pulsoximeter utan man måste kolla andningfrekrvensen ofta.

Jag kan inte säga emot dig men många kanske hade blivit hjälpta av en lägre dos syrgas, måste vara bättre än morfin som är direkt dödligt i dessa fall.

Jag har varit med en nära vän som blev sjuk i Covid-19 väldigt tidigt. Det gick upp och ner i flera veckor men sista dygnen var ett helvete av ångest och panik tillslut gav läkarna upp och frågade anhöriga om de fick börja med morfin, ingen sa emot. Hon dog ganska snabbt efter det.
Citera
2020-12-27, 21:55
Bannlyst
Citat:
Snälla människa, titta på kurvan i SVT-artikeln jag länkade. Toppen i våras och toppen under uppbyggnad i detta nu beror inte på immigration. De beror på en särskild händelse, denna händelse heter covid19. Liknande toppar kan du hitta vid andra katastrofer också. De har inget med jämförelsevis långsamma förlopp som immigration att göra.

Vilken djävla kurva som du länkade?

En sak om SVT Budskapet är ETT ENDA: Corona är slutet såvida inte hela befolkningen vaccinerar sig. Nu på SVT, en läkare som minsann hävdar att full nedstängning är det enda som duger för att stoppa Corona.

Det totalitära är redan här. Alla ska ge upp och ta sina sprutor.

Det hemska är att folket inte tagit till gatorna och säger NU PASSAR NI ER FÖR FAN.
Citera
2020-12-27, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag kan inte säga emot dig men många kanske hade blivit hjälpta av en lägre dos syrgas, måste vara bättre än morfin som är direkt dödligt i dessa fall.

Jag har varit med en nära vän som blev sjuk i Covid-19 väldigt tidigt. Det gick upp och ner i flera veckor men sista dygnen var ett helvete av ångest och panik tillslut gav läkarna upp och frågade anhöriga om de fick börja med morfin, ingen sa emot. Hon dog ganska snabbt efter det.
Åh, jag beklagar verkligen. Jättetråkigt att höra Emma.

Som jag skrivit så många gånger tidigare: När jag ligger moribund hoppas jag att ssk INTE sparar på morfinet!
Citera
2020-12-27, 22:04
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Åh, jag beklagar verkligen. Jättetråkigt att höra Emma.

Som jag skrivit så många gånger tidigare: När jag ligger moribund hoppas jag att ssk INTE sparar på morfinet!

Håller helt med
Citera
2020-12-27, 22:25
Avslutad
Citat:

En sak om SVT Budskapet är ETT ENDA: Corona är slutet såvida inte hela befolkningen vaccinerar sig. Nu på SVT, en läkare som minsann hävdar att full nedstängning är det enda som duger för att stoppa Corona.

Det hemska är att folket inte tagit till gatorna och säger NU PASSAR NI ER FÖR FAN.

Din dåre. Det pågår en pandemi, vaccinet är ofarligt. Dags att vakna upp och lyssna på läkarkåren.
Citera
2020-12-27, 22:32
Medlem
Citat:

Eh...ok. Det var den nivån på argumentation...jaja.
Naturligtvis menar jag den "djävla" kurva som jag länkade: https://www.svt.se/datajournalistik/overdodlighet-under-corona/

Källa är SCB. Avvikelsen är liksom rätt svår att missa och ännu svårare att förklara med massimmigration. En peak i dödligheten med en utsträckning på två månader kan inte förklaras med decenniers immigration. Om du inte förstår det vet jag inte hur jag skall förklara och lämnar walk over.

Vaccinationsvinkeln är en helt ny poäng du kom med nu och en helt annan diskussion som jag tycker är rätt ointressant eftersom det är frivilligt att vaccinera sig. Du får hemskt gärna låta bli om du vill. Jag läste att det kommer ta minst ett halvår innan det spelar någon roll huruvida kreti eller pleti inte vill vaccinera sig eftersom huvudproblemet är att få ut vaccin till de som vill ha det. Vid det laget är det förhoppningsvis ganska lugnt.
Senast redigerad av Varglig 2020-12-27 kl. 22:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in