2020-12-27, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jag tror du övertolkar begreppet "häftigt". Uppenbarligen menar hon inte att upplevelsen är "häftig" på samma sätt som om NASA sköt upp en henne till månen.
Hon menar antagligen att situationen är unik i det avseendet att hon är med om en global pandemi.
Det som är häftigt med att jobba inom vården är ju att hjälpa människor att kunna fortsätta sina liv.

Jag är rätt säker på att denna ssk varit med och hjälpt många fler än antalet som avlidit på hennes avdelning.

Det är naturligtvis alltid tragiskt när någon går bort men har man gjort allt som kan göras, från vårdteamets sida, får man acceptera att det inte alltid räcker utan en del patienter avlider, tyvärr.
Citera
2020-12-27, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Varför tar du enbart upp oktober?

Jag har svarat på det. Gå tillbaka och läs.
Citera
2020-12-27, 21:15
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är inte syrgas som fattas. Det är sjuksköterskor.

Om en sköterska sätter in syrgasen kan väl någon läras upp bland personalen för övervakning. Det finns ju alltid sköterska och läkare i bakgrunden. Många har ju syrgas i sitt eget hem så svårt borde det inte vara
Citera
2020-12-27, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja och då skall vi komma ihåg att andra smittsamma sjukdomar har minskat kraftigt. Kanske kommer säsongsinfluensan att helt utebli denna vinter.

De har inte försvunnit, de skrivs bara som covid numera....
Citera
2020-12-27, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
....
Troligen blir väl det mest rättvisande till slut att se på överdödlighet under ca 18 månader, så typ runt sommaren 2021? Egentligen troligen bättre att se 2020 - 2022 då det bättre, men inte helt, fångar totala effekte...

Nej man kan inte resonera så, att försöka smeta ut överdödligheten över flera år och låtsas som att det därmed inte har hänt något. Sjukvården i Sverige kan under normala omständigheter göra omfattande insatser för att förlänga livet på folk med bara några månader ibland. Där har du måttstocken att jämföra mot. Så mycket tycker vi livet är värt i normala fall.

Målet med sjukvård är inte att göra folk odödliga utan att skjuta upp döden och lindra lidande. Det som sker under topp-perioderna vi ser är att många mister livet i förtid och lider under svår sjukdom. Att de skulle dött "i alla fall" efter två år är inget etiskt rimligt argument.
Citera
2020-12-27, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Om en sköterska sätter in syrgasen kan väl någon läras upp bland personalen för övervakning. Det finns ju alltid sköterska och läkare i bakgrunden. Många har ju syrgas i sitt eget hem så svårt borde det inte vara
Jag är osäker på om man kan delegera syrgasbehandling. Jag skulle nog själv inte göra det. Det är ganska viktigt att det görs rätt, patienten kan dö av koldioxidretention annars
Citera
2020-12-27, 21:26
Medlem
Citat:
Det har du förhoppningsvis rätt i.
För framtiden kanske man skall se till att ha syrgas på äldreboenden

Och riktiga läkare - med ansvar.

Hela äldrevården bör göras om, kommunerna bör fråntas ansvaret för allt sjukvårdsrelaterat för all framtid. Det har aldrig varit en bra idé att dela upp något så viktigt som sjukvård mellan regioner och kommuner. Antingen har regionerna hela ansvaret eller så har kommunerna det. Jag röstar för regionerna.

De i sin tur behöver styras med mycket hård och samordnande hand uppifrån via en reviderad folkhälsomyndighet fri från prestigetörstande idioter som Tegnell upplärda av ännu större prestigeidioter som Gisecke.
Citera
2020-12-27, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jag har svarat på det. Gå tillbaka och läs.

Fast du ger ju inget bra svar, eller ser du inte toppen i statistiken?
Med ditt sätt att resonera blir även Estoniaolyckan en marginell ickehändelse.
Och Twin Towers och diverse Ebolautbrott i Afrika.
Senast redigerad av Varglig 2020-12-27 kl. 21:32.
Citera
2020-12-27, 21:32
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag är osäker på om man kan delegera syrgasbehandling. Jag skulle nog själv inte göra det. Det är ganska viktigt att det görs rätt, patienten kan dö av koldioxidretention annars

Det förstår jag men hur klarar vanliga människor att sköta sin syrgas hemma?
Citera
2020-12-27, 21:35
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Och riktiga läkare - med ansvar.

Hela äldrevården bör göras om, kommunerna bör fråntas ansvaret för allt sjukvårdsrelaterat för all framtid. Det har aldrig varit en bra idé att dela upp något så viktigt som sjukvård mellan regioner och kommuner. Antingen har regionerna hela ansvaret eller så har kommunerna det. Jag röstar för regionerna.

De i sin tur behöver styras med mycket hård och samordnande hand uppifrån via en reviderad folkhälsomyndighet fri från prestigetörstande idioter som Tegnell upplärda av ännu större prestigeidioter som Gisecke.

Helt klart är att hela äldrevården måste göras om, precis som du skriver. Som det är nu fungerar den inte alls, det är även väldigt viktigt att äldre får en god och näringsrik kost.
Citera
2020-12-27, 21:36
Medlem
Citat:
Det är stora problem i landet. Sverige har flygstopp från UK ändå säger Swedavia

När GP pratar med Swedavia, som äger och driver både Arlanda och Landvetter flygplats visar det sig att fler reguljära flighter från Storbritannien är planerade att landa på svenska flygplatser de närmaste dagarna, bland annat på Landvetter flygplats i Göteborg.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/brittiska-plan-landar-i-g%C3%B6teborg-trots-flygstopp-1.39169078

Vi kan väl med all önskvärd tydlighet se att regelverk utan reella påföljder är totalt meningslösa om man faktiskt menar allvar:

Citat:
– Det är inte direkt jättevanligt med brott mot flygförbud, så jag har inte så mycket att jämföra med och kan inte riktigt svara på vad påföljderna kan bli, säger Mikael Andersson.

Det blir väl ett ajabaja på sin höjd?
Jag sympatiserar med att de som är svenska medbogare skall ha rätt att komma in i Sverige i alla fall men det behöver ju inte betyda att de skall kunna gå o shoppa på Mall of Scandinavia dagen efter om de vill. Tvångskarantän i två veckor oavsett om de kommer med bil, båt, flyg eller kanot.
Citera
2020-12-27, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Bör hanteras som Neil Ferguson i UK.

Håller med

I detta nu raderas kommentarer flitigt bort från hans senaste Instagram inlägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto