2020-12-27, 21:21
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Här kan vi verkligen se på fabulerande o killgissande en mass samt avsaknande av fakta!

Fallfärdig kåk som Ebba skulle flytta in i innan jul - jomenvisst!

Fakta på att han ville sälja o ha roligare för pengarna?

Resa för pengarna?

Du utgår från att han inte har några pengar o beskriver hur du själv hade gjort. Konstaterar att du projicerar dina egna önskedrömmar om att ha ett hus att sälja billigt o resa lite.

Många äldre vill sälja? Nej, många äldre vill bo kvar i sitt betalda hem.

Du klagar o gnäller att andra ska plocka fram fakta. Börja själv med det då o föregå med gott exempel istället för att bara gnälla!

Lite fakta:
Om nu inte Esb gömt sig så hade det varit:
15 veckor till jul dvs 75 arbetsdagar eller 600 timmar per person som skulle jobbat med huset
3 snickare 2 st rörmokare 3 elektriker 2 målare dvs 6000 mantimmar och då skulle huset mycket väl vara inflyttningsklart till jul. Detta underförutsättningar att ingen jobbar över, utan 40 timmar i veckan.

jag har byggt mitt hus på 6000 timmar då är det på 240 m2 och 2,5 våningar på 4 år.

Att han ville sälja är ju redan klart då detta var en anledning till att EB fick reda på detta.
Minnen kostar inget, och pengar verkar inte vara ett överflöd hos honom, han tog ett lån på 600.000 i närtid efter arvskiftet. detta lån är inte tillbakabetalt. så fastigheten är inte betald.
Han bodde inte där och ingen annan har bott där sen årtionde tillbaka
2020-12-27, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Hur skall köpet kunna hävas utan förhandling ?

Om Ebba drar sig ur. Men det tänker hon ju inte. När börjar rättegången ?
Blir dyrt för Esbjörn när han loosar bättre å släppa huset och roa sig för pengarna som att ut å resa, gilla läget.
2020-12-27, 21:23
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Hur skall köpet kunna hävas utan förhandling ?
Han menar nog utan tingsrättsförhandling . Men förhandla måste de likväl göra. Nu är ju inte Esbjörn känd för att komma till möten, så jag gissar att det ändå blir i tingsrättssalen det hela kommer att avgöras, med eller utan Esbjörn närvarande.
2020-12-27, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Dock är kandalen ganska mycket större för gamlingen och Matz. De har framstått som okunniga och giriga avstalsbrytare och alla i deras vänskapskrets måste verkligen undra vad det är för förlorarpersoner. Snacka om att göra bort sig inför det svenska folket.

Är någon av de en offentlig person eller partiledare för ett riksdagsparti?

Ebba och kd är förlorarna i detta. Det är ett mysterium för mig att kd inte tagit henne i örat än. Att hon får fortsätta visar tydligt att kd inte är ett parti redo att leda Sverige.
2020-12-27, 21:34
Medlem
Nån som vet när rättegången drar igång?

Ebba tordes väl vinna lätt.

Men det fanns väl inget köpebrev som kommit in till fastighetsverket vill jag minnas. Där har Esbjörn sin trumf.
2020-12-27, 21:38
Medlem
Citat:
Reflektion:

Om man hyllar god moral KAN det ju tänkas att man också ser hur en slug gamling använder ojusta medel för att lura en ensamstående mamma i en husaffär.

Det är helt uppenbart att det inte handlar om att Ebba lurar en äldre person, utan att den här äldre mannen har pressats av sina släktingar att försöka upphäva affären, och gör detta genom att skapa ett mediadrev.

Hon.är inte ett vårdbiträde med två barn och ett andrahandskontrakt. Hon.lyfter 120 lax i månaden och super på Stureplan mitt o coronakrisen.
Hon inledde detta, Hon kontaktade esbjörn. Hon valde att försöka tjata till sig ett hus som inte var till salu. Hon valde att genomföra affären utan en offentlig budgivning, Hon lovade offentligt att backa om esbjörn ångrade sig.hon ljög.
2020-12-27, 21:42
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Är någon av de en offentlig person eller partiledare för ett riksdagsparti?

Ebba och kd är förlorarna i detta. Det är ett mysterium för mig att kd inte tagit henne i örat än. Att hon får fortsätta visar tydligt att kd inte är ett parti redo att leda Sverige.

Spelar föga roll om man är offentlig eller inte när man gjort bort sig. Vänner, bekanta och folk i bygden lär fråga sig en del.
2020-12-27, 21:43
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Han menar nog utan tingsrättsförhandling . Men förhandla måste de likväl göra. Nu är ju inte Esbjörn känd för att komma till möten, så jag gissar att det ändå blir i tingsrättssalen det hela kommer att avgöras, med eller utan Esbjörn närvarande.

Nja, inte riktigt så:

En sådan här övning börjar med en muntlig förberedelse, dvs parterna träffas tillsammans med domaren och en notarie. Kommer man inte dit kan det gå illa (därav formuleringen "vid äventyr av tredskodom").

Här har domstolen i uppdrag att försöka åstadkomma en förlikning. Det troliga är (om nu Binninge inte har MYCKET bra argument för sin klient och i princip kan visa brottet "ocker") att ett klokt biträde försöker mjuklanda köpet på så sätt att parterna tar sina egna kostnader och köpet går igenom.

Givetvis kan Ebba (av hjärtats godhet) avstå från affären, men jag har en stark misstanke att handpenningen inte längre finns i Esbjörns ägo. I så fall blir det kostsamt för Ebba att vara "snäll", med en fordran på Esbjörn på 400.000 , inget hus och all skada redan skedd. Så det tror jag inte kommer att inträffa.

Om Binninge (och Esbjörn) framhärdar med en process blir det en lång uppförsbacke. Bara en sådan sak som att köpet genomfördes för ett halvår sedan kommer att göra alla nyliga intyg om "klent förstånd och demens" till frågor, snarare än svar.
2020-12-27, 21:46
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Nån som vet när rättegången drar igång?

Ebba tordes väl vinna lätt.

Men det fanns väl inget köpebrev som kommit in till fastighetsverket vill jag minnas. Där har Esbjörn sin trumf.

Det är detta som anmälan handlar om: klippt ur dokumentet

Organisatorisk enhet: Uppsala tr, Enhet 3, Domare 3:5, Avdelning 2 Inkommandedatum: 2020-11-25
Målnummer: Målgrupp: Måltyp:
Avgörande Datum
Avgörandetyp
Utgång
Sambandsmål: Plockgallras:
Innehåll
Kärande Svarande
T 8555-20
10 99
Överklaganden
Aktörer
1 2
Saken
bättre rätt till fast egendom
Ebba-Elisabeth Busch, 870211-1462
Ombud: Advokat Katrin Björklund
ESBJÖRN Alvar Axel Dedekind Bolin, 390510-7557 Ombud: Johann Binninge
2020-12-27, 21:48
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Hon.är inte ett vårdbiträde med två barn och ett andrahandskontrakt. Hon.lyfter 120 lax i månaden och super på Stureplan mitt o coronakrisen.
Hon inledde detta, Hon kontaktade esbjörn. Hon valde att försöka tjata till sig ett hus som inte var till salu. Hon valde att genomföra affären utan en offentlig budgivning, Hon lovade offentligt att backa om esbjörn ångrade sig.hon ljög.

Det är naturligtvis den bilden Binninge vill lyfta fram (och, händelsevis, alla som störs av att KD har god opinion och har det pga Ebba).

Ifall den bilden vinner gehör i en rättssal blir då den viktiga frågan.
2020-12-27, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Visst har Esbjörn ångrat sig. Men har ju skrivit på. Han kände sig smickrad.
Det är Esbjörn som gjort fel sorgligt nog.
Men Ebba blir ju ändå den onda som lurar en åldring på dennes hus.

Hur kan man lura någon som frivilligt gått med på något? Som varit med och lagt upp affären? Som varit medveten om alla detaljer?
2020-12-27, 21:55
Medlem
Citat:
Det är naturligtvis den bilden Binninge vill lyfta fram (och, händelsevis, alla som störs av att KD har god opinion och har det pga Ebba).

Ifall den bilden vinner gehör i en rättssal blir då den viktiga frågan.

Och händelsevis alla med en fungerande moralisk kompass.

Sådär jag rättade din felstavning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in