2020-12-27, 20:42
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Ja men om EBT har lurat Esbjörn på ca 1.5 miljoner, via hjälp av icke ännu namngivna mäklare som oberoende av varandra (under)värderat den till 4.2 milj, men om inte dessa mäklare finns så faller ju målet på en sekund.
Finns dessa mäklare blir det en fråga om de undervärderat medvetet och isf kan affären därav ändå hävas.

Allt tjafs om juridik hit och dit är betydelselöst, för där har nog EBT rätt om än moraliskt fel.
Sagt detta från ruta ett, men fått 2000 olika avtal och paragrafer uppvisade av EBT klanen.

Förstår du vad jag menar, eller ska du ge mej än mera paragrafer?

Hur menar du att det är betydelselöst att Ebba (mest troligt) har rätt juridiskt?
2020-12-27, 20:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Nej, jag trollar absolut inte. Jag är egentligen mest intresserad av det juridiska och det jag ser precis som du fram emot processen. Jag har inte ens någon "favorit" av dem. Som jag ser det bör juridiken få ha sin gång oavsett vem som går segrande ur den. Men jag har gjort bedömningen att Ebba kommer att gå segrande ur detta. Men visst finns det en lite chans ändå att Esbjörn "vinner", men då ställs det högra krav på att hans ombud lyckas visa att Esbjörn är otillräknelig och dement och att Ebba verkligen lurat honom (att hon fått fastigheten gratis eller oskäligt billigt).

Sedan skulle jag också önska att Kamratföreningen Esbjörns vänner tog sig en funderare över om det verkligen är det bästa för Esbjörn att behålla huset, som han ändå inte underhållit på 20 år och om det inte vore bättre att ta pengarna och göra något roligt för dem istället. Och om han ändå kommer att förlora målet, är det värt att betala hundratusentals kronor i kostnader för juridiska ombud och sedan stå där med en god man när allt är över?

Blir ingen god man, blir ingenting av någonting om köpet hävs pga att oegentligheter föregått affären.

Förstår att du har juridiskt intresse i målet, men där vinner väl EBT alla dagar i veckan.

Sen tror jag att fastigheten kommer att säljas än om EBT inte förvärvar den.
Finns ju inga tvivel om att inte detta läge skulle hitta en köpare.

Som sagt vi får se.
2020-12-27, 20:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Hur menar du att det är betydelselöst att Ebba (mest troligt) har rätt juridiskt?

Menar om avtalet ska upp i tinget så vinner väl EBT alla gånger.
Men om oegentligheter föregått att affären blivit av faller hela affären innan det ens blir förhandling.
2020-12-27, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Ho ska representera och leda ett parti som försöker sälja sig själva som ett parti med 1. Högre moral än andra. Och 2. Ett parti som värnar om äldre.
Hon har har litegrann misslyckats som ansiktet utåt för den rörelsen, men hon är för fylld av livetsord och tok för att fatta det.

Det spelar ingen roll om hon får rätt i domstol, hon har letat upp en gamling tjatat på han för att köpa huset, lovat att häva affären om han ändrar sig men inte gjort det utan dragit det hela till rätten.
Precis som andra som lever på att lura konflikträdda äldre gör.

Hon är narcissist, girig och umgås med fel folk.

Inte bra för kd
2020-12-27, 21:00
Avslutad
Citat:
Men om oegentligheter föregått att affären blivit av faller hela affären innan det ens blir förhandling.
Fp.
2020-12-27, 21:01
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Ho ska representera och leda ett parti som försöker sälja sig själva som ett parti med 1. Högre moral än andra. Och 2. Ett parti som värnar om äldre.
Hon har har litegrann misslyckats som ansiktet utåt för den rörelsen, men hon är för fylld av livetsord och tok för att fatta det.

Det spelar ingen roll om hon får rätt i domstol, hon har letat upp en gamling tjatat på han för att köpa huset, lovat att häva affären om han ändrar sig men inte gjort det utan dragit det hela till rätten.

Inte bra för kd

Dock är kandalen ganska mycket större för gamlingen och Matz. De har framstått som okunniga och giriga avstalsbrytare och alla i deras vänskapskrets måste verkligen undra vad det är för förlorarpersoner. Snacka om att göra bort sig inför det svenska folket.
2020-12-27, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det är vad han själv sade.

Jag vet inte men du verkar känna släkten.
Men ok, Då kan han ju sälja och roa sig för stålarna likväl.

Vad han säger är ju det som är problemet.. .Det är uppenbart en lögn.
Återigen visar det sig att med ålder kommer erfarenhet. För alla som är gamla nog att ha umgåtts med äldre människor med minnesproblem - min mormor fick det vid 95 - inser att man inte först kan glömma en sak (som att man sålt sitt hus) för att sedan komma på det och sedan minnas det fortsatt. det fungera inte så. Om han nu glömt att han sålt - och ångrat sig, så skulle han efter några dagar ha glömt att han ångrat sig och inte känt till att han sålt huset. Man skulle då åter fått berätta at han sålt huset - han skulle då ångrat igen, men inte kommit ihåg det särskilt länge och efter någon vecka inte kommit ihåg att han sålt huset och sedan ångar sig. Det är så man som anhörig upptäcker begynnande demens. Inte att de först minns, sen "råkar glömma" för att sedan komma ihåg och efter det vidmakthålla en historia. Det är precis så man INTE kan göra om man har problem med minnet. Det är ju en uppenbar lögn som alla som mött personer på väg in i dimman lätt genomskådar.
2020-12-27, 21:03
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Det spelar ju ingen roll om hon stämt Esbjörn för att han stulit pengarna EBT fått när hon sålt Jultidningar, eller precis vad som helst.

OM affären är uppgjord på falska grunder finns ingen affär att ha förhandling om!

Vet egentligen inte om du trollar eller bara inte vill förstå vad jag skriver, vad jag menar.
Men vi får vänta tills tingsrätten har gjort sitt så får vi båda svar.

Finns det någonting som tyder på det eller är det mest något du hoppas på?
2020-12-27, 21:09
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Om Esbjörn är tillräknelig, finns det väl inga oegentligheter? Han får sälja om han vill och till vilket pris som helst. Om han inte är det, så går affären tillbaka och då behöver han ju hjälp i tillvaron, så han inte säljer nåt av misstag igen, eller låter pengarna rinna iväg.
2020-12-27, 21:14
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen

Inte bra för kd

Reflektion:

Om man hyllar god moral KAN det ju tänkas att man också ser hur en slug gamling använder ojusta medel för att lura en ensamstående mamma i en husaffär.

Det är helt uppenbart att det inte handlar om att Ebba lurar en äldre person, utan att den här äldre mannen har pressats av sina släktingar att försöka upphäva affären, och gör detta genom att skapa ett mediadrev.
2020-12-27, 21:16
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Hur skall köpet kunna hävas utan förhandling ?
2020-12-27, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Vad han säger är ju det som är problemet.. .Det är uppenbart en lögn.
Återigen visar det sig att med ålder kommer erfarenhet. För alla som är gamla nog att ha umgåtts med äldre människor med minnesproblem - min mormor fick det vid 95 - inser att man inte först kan glömma en sak (som att man sålt sitt hus) för att sedan komma på det och sedan minnas det fortsatt. det fungera inte så. Om han nu glömt att han sålt - och ångrat sig, så skulle han efter några dagar ha glömt att han ångrat sig och inte känt till att han sålt huset. Man skulle då åter fått berätta at han sålt huset - han skulle då ångrat igen, men inte kommit ihåg det särskilt länge och efter någon vecka inte kommit ihåg att han sålt huset och sedan ångar sig. Det är så man som anhörig upptäcker begynnande demens. Inte att de först minns, sen "råkar glömma" för att sedan komma ihåg och efter det vidmakthålla en historia. Det är precis så man INTE kan göra om man har problem med minnet. Det är ju en uppenbar lögn som alla som mött personer på väg in i dimman lätt genomskådar.

Visst har Esbjörn ångrat sig. Men har ju skrivit på. Han kände sig smickrad.
Det är Esbjörn som gjort fel sorgligt nog.
Men Ebba blir ju ändå den onda som lurar en åldring på dennes hus.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in