2020-12-27, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ln6lnp/forvirring-kring-stoppade-flygen--nya-biljetter-saljs

Sverige kan alltså inte ens stoppa plan att landa i Sverige. Denna regering saknar all handlingsförmåga, de kan rekomendera andra länder att INTE invadera men vi kan inte göra något för att stoppa det. Det sammanfattar situationen. Jag skrattar ihjäl mig. Men inte av covid för jag slipper skiten i Sverige.

Sverige vill inte stoppa flygplanen, det är spel för galleriet.
Citera
2020-12-27, 14:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Aerosol transmission can occur in specific settings osv.

Är det verkligen en massiv spridning när en person normalt smittar 1 - 2 andra?

Man säger att 20% står för 80% av smittan, dvs superspridarna, det har t.o.m. spekulerats i att det är så lågt som 10% (paretofördelningen). Tar man det i beaktande så förstår man Tegnells frustration i våras när han jagade sin älskade flockimmunitet, den fanns helt enkelt inte då mörkertalet var så lågt. Hoppet står till vaccinerna.
Citera
2020-12-27, 14:24
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
De kan ha skidat över till Frankrike eller Italien.

Mitt i natten? Var länge sen jag var i Verbier men tror inte det är möjligt att med skidor ta sig varken till Italien eller Frankrike på natten, inga liftar igång
Citera
2020-12-27, 14:29
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Man säger att 20% står för 80% av smittan, dvs superspridarna, det har t.o.m. spekulerats i att det är så lågt som 10% (paretofördelningen). Tar man det i beaktande så förstår man Tegnells frustration i våras när han jagade sin älskade flockimmunitet, den fanns helt enkelt inte då mörkertalet var så lågt. Hoppet står till vaccinerna.
Efter att ha läst på lite så är jag mera inne på att även aerosoler sprider smittan.
Citera
2020-12-27, 14:32
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdKemper
https://www.vg.no/spesial/corona/vaksinering/verden/?utm_source=vgfront&utm_content=row-2

Här kan ni följa vaccineringen i världen, hittar ingen svensk sida med statistik. Nu får vi se hur effektiva Sverige är då...

Jag kan meddela att de närmsta två månaderna är det verkligen kapaciteten hos regionerna som sätter gränserna, utan mängden vaccin som kommer..

Om varje region vaccinerar 272 pers/dag så har man använt all tillgänglig vaccin..
Citera
2020-12-27, 14:35
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Eller så ligger man bara på kapacitetstaket. Vi får väl se om det blir nya dödsfallsrekord (justerat) nästa vecka..

Sluta med det snacket!

Oufcompulsive höll på så långt in i juli.
Att anledningen till de minskande antalen var pga kollapsad vård..

Där är vi inte (än)
Man har inte sluta lägga in folk varesig i Stockholm eller Sörmland..
Citera
2020-12-27, 14:35
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Maria Rotzen Östlund, bor på Södermalm i en 5 rummare, utsågs så sent som i nov 2020 till smittskyddsläkare, som verkar uppfylla alla pk-detaljer.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/11/maria-rotzen-ostlund-blir-ordinarie-smittskyddslakare/
https://se.linkedin.com/in/maria-rotz-en-östlund-33bb309a

Ja denna nu tillträdande smittskyddsläkare (tidigare tf), är ofta med och uttalar sig enligt gängse FoHM mantra = tvätt händerna, håll avstånd.

Men hon gjorde faktiskt ett oväntat drag, när hon stängde biblioteken och äldreboenden fastän hon inte fått "klartecken" (behöver hon inte men har ofta väntat på det) från FoHM.

Den största boven i detta drama anser jag fortfarande FoHM vara som vid ett muterat covid19 virus, med överbelastad sjukvård, många äldre som har legat och dött med morfin på våra äldreboenden.
INTE rekommenderar snabbtest för alla som reser in i Sverige nu. Det är direkt oansvarigt. Att inte få reda på vilka som bär in det muterade nya viruset, och istället rekommenderar att man åker kollektivt bil och smittar ner andra ifrån flygplatsen.

Att det får förekomma är för mig helt obegripligt. Det måste finnas något slut på FoHM grepp om hela Sverige. Vi har redan denna variant i landet, nu är det smittspårning direkt som gäller, på plats. Inte få åka hem och frivilligt ringa och testa sig - där det inte kanske finns någon testkapacitet och personen inte har symptom, går till jobbet och voilá så är det ute i kluster som sen blir allmän.

Jag tycker FoHM är inkompetenta. Det här handlar om att de inte klarar smittskyddsarbetet för Sverige. Och FoHM vi är inte i den fasen (smittspårning), vad ska vi ha svaret till (testresultat) borde bara det klassa dem som allmän fara!
Citera
2020-12-27, 14:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Efter att ha läst på lite så är jag mera inne på att även aerosoler sprider smittan.

Det var ju en användare här i tråden igår som sa att han blev smittad och hans fru blev smittad av honom trots att de var mycket noga med att hålla ett avstånd om minst 2 meter när de var hemma.
Citera
2020-12-27, 14:40
Medlem
Värt att notera är även detta märkliga resonemang i Expressenartikeln om Arlanda och det brittiska flyget:

Citat:
Johan Carlson påpekade också att människor kommer in i Sverige på andra sätt än via flyget.

– Vi har en stor ström med människor som kommer med tåg och bil - och även till våra hamnar ser vi ett inflöde. Det är angeläget att man hanterar alla människor på samma sätt, så att man får en enhetlig hantering av det här problemet.

Senast i lördags fick Folkhälsomyndigheten på nytt frågan om att testa inresande i Sverige.

– Vi har inte sett det som en effektiv åtgärd - man kan vara negativ då och sedan utveckla symtom och bli sjuk. Det är en viss inkubationstid. I nuläget har vi inga planer på att testa alla inresande till Sverige, säger Sara Byfors,
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/folkhalsomyndigheten-darfor-testar-vi-inte-folk-pa-flygplatsen/

FHM prioriterar alltså någon slags pedanteri kallat "enhetlighet" framför effektivitet? Undrar vad ens enhetlighet är? Ståndpunkten är ju helt bisarr om man tänker på den. Skall man avvakta med att stoppa ett skenande tåg också utifall att det finns ett skenande tåg någon annanstans så att man kan stoppa dem båda på exakt samma sätt, d.v.s. "enhetligt"?

Eller är det en återupprepning av munskyddsfobin där argumentet verkade vara att saker som inte ger 100% skydd är meningslösa? Antagligen hade rejäl smittspårning på Arlanda inte stoppat alla fall så då struntar man hellre i det. I sig en totalt obegriplig ståndpunkt det med.

En alternativ tolkning är att de inte vill ha ansvar för något alls via en central knutpunkt som Arlanda utan hellre ser att problemet späs ut i regionerna så att allt blir diffust och oklart. Och så sparar man några spänn också.
Citera
2020-12-27, 14:40
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Mitt i natten? Var länge sen jag var i Verbier men tror inte det är möjligt att med skidor ta sig varken till Italien eller Frankrike på natten, inga liftar igång
Det är väl typ ett halvt Vasalopp till någon riksgräns.
Citera
2020-12-27, 14:42
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det var ju en användare här i tråden igår som sa att han blev smittad och hans fru blev smittad av honom trots att de var mycket noga med att hålla ett avstånd om minst 2 meter när de var hemma.
De glömde att tvätta händerna!

Motsatsen finns ju också, de som levt på som vanligt och endast en i familjen av fyra har blivit smittad.
Citera
2020-12-27, 14:44
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Värt att notera är även detta märkliga resonemang i Expressenartikeln om Arlanda och det brittiska flyget:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/folkhalsomyndigheten-darfor-testar-vi-inte-folk-pa-flygplatsen/

FHM prioriterar alltså någon slags pedanteri kallat "enhetlighet" framför effektivitet? Undrar vad ens enhetlighet är? Ståndpunkten är ju helt bisarr om man tänker på den. Skall man avvakta med att stoppa ett skenande tåg också utifall att det finns ett skenande tåg någon annanstans så att man kan stoppa dem båda på exakt samma sätt, d.v.s. "enhetligt"?

Eller är det en återupprepning av munskyddsfobin där argumentet verkade vara att saker som inte ger 100% skydd är meningslösa? Antagligen hade rejäl smittspårning på Arlanda inte stoppat alla fall så då struntar man hellre i det. I sig en totalt obegriplig ståndpunkt det med.

En alternativ tolkning är att de inte vill ha ansvar för något alls via en central knutpunkt som Arlanda utan hellre ser att problemet späs ut i regionerna så att allt blir diffust och oklart. Och så sparar man några spänn också.

Ja håller med. Det är galenskap. Alltså ren galenskap. Jag förstår inte hur vi i Sverige kan gå på detta? Om och om igen, dessa kringelkrångel resonemang, labyrintsvar. Och totalt helt ologiska. Det känns som man är i Matrix.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in