2020-12-27, 14:04
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Man får ju viss förståelse för Boris Johnssons beslut att låsa in de rackarna, de verkar ju inte kunna sköta sig överhuvudtaget.

Det var i Schweiz, i Verbier (en exklusiv skidort). Det var schweizarna som låste in dem, och jag gissar att det fick britterna att tänka på Nacht-und-Nebel-aktionerna i de av nazisterna ockuperade länderna under kriget! D.v.s. civilpersoner som hämtades av Gestapo och bara försvann!
Citera
2020-12-27, 14:06
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det var i Schweiz, i Verbier (en exklusiv skidort). Det var schweizarna som låste in dem, och jag gissar att det fick britterna att tänka på Nacht-und-Nebel-aktionerna i de av nazisterna ockuperade länderna under kriget! D.v.s. civilpersoner som hämtades av Gestapo och bara försvann!
Och nu har de försvunnit!
Citera
2020-12-27, 14:09
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Och nu har de försvunnit!

Kanske schweizarna - vanligt folk i byn - som dammat av gamla metoder..?
Citera
2020-12-27, 14:11
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Otroligt!
Jag misstänker att de kan få rätt stränga straff om de hittas.

De var "bara" 200 st enl. artikeln.
Det kan man trycka in i en buss så att alla garanterat blir smittade.

Det står olika i olika tidningar men hur tusan har de tagit sig därifrån? Det är Alperna, de kan inte gärna gått ifrån Verbier. Det står ingenstans om deras bagage var med eller inte.

De måste ju hålla tyst, alla hör ju att de är engelsmän. Mig veterligen har även Italien och Frankrike stängt mot UK
Citera
2020-12-27, 14:11
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Fast nu är det ju i huvudsak droppsmitta även om det vid vissa tillfällen kan vara nära en aerosolsmitta.

Hade det varit en luftburen smitta (aerosol) skulle smittspridningen varit snabbare och det hade inte funkat särskilt bra med smittspårning med virus som flyger omkring i luften en längre tid och når längre avstånd.

Här blir det fel.
Smittan är aerosolbunden, men smittar inte lika effektivt som mässlingen. Men när nu larmet kom om att smittan blivit 70% värre i England, är risken att den då kan närma sig mässlingen i smittsamhet, därav paniken där ingen ännu vet data i detta, men vi såg ju under våren när D614G tog över att smittan tilltog vid förra muteringen via luftsmitta.

Du behöver alltså mycket mera covid-19 virus i antal per m3 luft, än vad som behövs för mässlingen. Man kan ju jämför med folk som röker, om du sitter 2m eller 4m från en normalrökare på en krog, kommer du direkt att kunna ange skillnaden i avstånd på rökkoncentrationen som du kan känna. Sen hur många viruspartiklar per enhet m3 som smittar vet man inte ännu, då man inte får forska i detta pga etiska regler, utan dom testar på djur istället för att försöka få fram vilken koncentration i luften som gäller, och sen är det också beroende på personens känslighet/immunförsvar.
Citera
2020-12-27, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det står olika i olika tidningar men hur tusan har de tagit sig därifrån? Det är Alperna, de kan inte gärna gått ifrån Verbier. Det står ingenstans om deras bagage var med eller inte.

De måste ju hålla tyst, alla hör ju att de är engelsmän. Mig veterligen har även Italien och Frankrike stängt mot UK
En antal hade hittats i Frankrike.
Citera
2020-12-27, 14:16
Medlem
AreYouBacks avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ln6lnp/forvirring-kring-stoppade-flygen--nya-biljetter-saljs

Sverige kan alltså inte ens stoppa plan att landa i Sverige. Denna regering saknar all handlingsförmåga, de kan rekomendera andra länder att INTE invadera men vi kan inte göra något för att stoppa det. Det sammanfattar situationen. Jag skrattar ihjäl mig. Men inte av covid för jag slipper skiten i Sverige.
Citera
2020-12-27, 14:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Jo jag vet att det var där, men även hemma i UK så får ju Boris låsa in dem. Det är möjligt att de upplevde det så, Schweizarna är inte rädda för att ta i med hårdhandskarna. Kan ju också vara befolkningen själva som tagit lagen i egna händer, skjut, gräv och tig som vi gör på landet. Man undrar ju var de tagit vägen, polisen där nere brukar vara snabba.
Citera
2020-12-27, 14:17
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är nog bara FHM som vidhåller att det i huvudsak är en droppsmitta. Hade det varit det hade vi inte sett den massiva spridning som vi gör. Det här är avhandlats i tråden flera gånger.

WHO:
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19-how-is-it-transmitted
Aerosol transmission can occur in specific settings osv.

Är det verkligen en massiv spridning när en person normalt smittar 1 - 2 andra?

Edit: https://www.ijidonline.com/article/S1201-9712(20)32558-3/fulltext
Aerosolsmitta verkar fortfarande vara en oklar smittväg
Edit 2: men verkar också vara en av dem. Mera undersökningar verkar fortfarande krävas.
Senast redigerad av Surtruten 2020-12-27 kl. 14:27.
Citera
2020-12-27, 14:18
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:

De kan ha skidat över till Frankrike eller Italien.
Citera
2020-12-27, 14:19
Medlem
Citat:
Vad har botox med vaccin att göra?

= Allvarliga biverkningar
Citera
2020-12-27, 14:22
Moderator
Chantres avatar
Citat:
En kemikalie i Pfizers nya covidvaccin misstänks orsaka livshotande allergiska reaktioner hos vissa personer.
Citat:
anafylaktiska reaktioner kan vara mer än 20 gånger vanligare än normalt vid vaccinering med det nya covidvaccinet.
Citat:
Anledningen till det större antalet anafylaktiska reaktioner misstänks vara att det nya vaccinet innehåller polyetylenglykol, en kemikalie som bland annat används i bromsvätskor, impregneringsmedel
https://www.friatider.se/darfor-kan-den-andra-vaccinsprutan-vara-farligast

Varför har man en sådan kemikalie i vaccinet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in