2020-12-27, 09:26
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alephO
Enligt Niklas Arnberg har coronaviruset inte förutsättningar att mutera särskilt mycket. Detta på grund av hur det är uppbyggt:

– Viruset har en förhållandevis stor arvsmassa för att vara ett så kallat rna-virus. Om det skulle mutera lika mycket som influensaviruset då skulle det mutera ”ihjäl sig”. Om det blir för mycket mutationer då blir det också för mycket fel. Därför har coronaviruset en mekanism som bromsar det.

Men - hur har det kunnat sprida sig så mycket i södra England då, om det bara har samma gamla vanliga smittsamhet? I så fall måste engelsmännen i stor skala ha struntat i restriktionerna.
Citera
2020-12-27, 09:27
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Det blir ett race mellan sprutan och nya Corona-varianten.
Om supercoronan tar över innan vaccineringen tagit fart så riskerar själva vaccineringen att bli ett superspridarevent. Systrarna på min VC har aldrig munskydd även fast dom möter multisjuka 85+ dagligen. Nu hoppas jag verkligen att vården har tänkt om.
Ett race som redan är förlorat, supercoronan lär ha tagit kål på ännu fler än de 8k som dött nu när vaccinationen är klar, och då kan det vara dags för dolores-21,nästa pandemi
Citera
2020-12-27, 09:28
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag håller med. Det är beklämmande att folk beger sig ut och reser nu, trots de rekommendationer som föreligger. Var det obligatorisk karantän tror jag dessutom reslusten skulle minska rätt påtagligt. En vecka på Gran Canaria känns nog inte fullt lika lockande om den innebär 14 dagars inlåsning på ett vandrarhem på Arlanda efter hemkomst. Tror det budskapet skulle spridas rätt snabbt.

Exakt - och i sådana här lägen måste man använda alla medel som står till buds, för att ändra människors beteenden. När de inte fattar själva. Jag tycker att det skulle ha varit rätt åt dem som åkte till Sverige nu, trots att de VISSTE att de kunde bära med sig en dödlig smitta, om de hade fått fira nyår på en karantänanläggning. Ju kalare och tristare, desto bättre!
Citera
2020-12-27, 09:44
Avstängd
Merwinnas avatar
https://www.swedavia.se/arlanda/ankomster/#/2020-12-27/BA780

BA-Planet från London som skulle ha landat 16:50 på Arlanda idag, är i alla fall inställt. Men det är alldeles för många plan som kommer in från hela världen. Det från Shiphol t.ex. - det är ju en knutpunkt för flyglinjer från hela världen, där folk byter plan. De som kommer med det kan ha varit var som helst - England, Sydamerika, Indien - och det kollas antagligen inte vid ankomsten.
Citera
2020-12-27, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alephO
Enligt Niklas Arnberg har coronaviruset inte förutsättningar att mutera särskilt mycket. Detta på grund av hur det är uppbyggt:

– Viruset har en förhållandevis stor arvsmassa för att vara ett så kallat rna-virus. Om det skulle mutera lika mycket som influensaviruset då skulle det mutera ”ihjäl sig”. Om det blir för mycket mutationer då blir det också för mycket fel. Därför har coronaviruset en mekanism som bromsar det.
Det är verkligen olika bud om detta. Vissa har sagt att coronavirus muterar mycket, andra att det är stabilt. Men uppenbarligen muterar det en del i alla fall. Dock är det naturligtvis så att 99% av alla mutationer är till det sämre för viruset. Det är bara en minimal andel av mutationerna som gör viruset effektivare precis som det är för allt annat levande.
Vad jag misstänker är att detta virus muterar mer än förkylningsvirus på grund av att man är sjuk så länge. När de skulle spåra varifrån den brittiska mutationen härstammar så tror man att det är från någon patient som har haft långtidscovid.
En annan anledning till murationer är att det kan hoppa mellan djur och människa. Det verkar som de flesta djur kan bli sjuka, inte minst minkar.
Tyvärr är det så att ju mer smittan sprids desto större sannolikhet att det muterar.
Citera
2020-12-27, 10:09
Medlem
sannes avatar
Ingen som reagerade på att det tog FoHM 3 (tre) dagar för att göra sekvensering av det prov som skickades till dem från region Värmland, där det fanns en misstänkt smittad person?

Sara Byfors säger själv att de mottog provet den 23 december och sekvenseringen blev klar 26 december.
En ny farlig mutation som kan göra att vi får en ännu snabbare smittspridning av en variant som kanske potentiellt gör att vår sjukvård kraschar. Då tar de FoHM 3 dagar för att upptäcka att vi fått in mutationen i Sverige. Jag tycker det är häpnadsväckande minst sagt. Jul nyår, FoHM sköter smittskyddsarbetet och ska därför vara på tårna när det gäller allt det. Nu fick det provet serverat på guldfat och ändå tog det så lång tid.

https://www.youtube.com/watch?v=cEB4gevuj-o'
29:53

" - Att personen var smittad var ju första steget, sen så kom det här provet till oss på FoHM tror det var den 23 december och sekvensering och analysen blev klart idag (26 december) .. så att ..."

Klart vi bara har 1 känt fall i Sverige när våran myndighet tar 3 dagar på sig för att sekvensera misstänkta prov med den nya mutationen? Borde inte det vara akutremiss till labbet och svar direkt!
Senast redigerad av sanne 2020-12-27 kl. 10:14.
Citera
2020-12-27, 10:16
Medlem
Jag är ledsen men det är faktiskt uteslutande invandrare på de trängselbilder som kablas ut från mall of Scandinavia. Vad beror det på? Måste covid informationen ges på fler språk?
Citera
2020-12-27, 10:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Jag är ledsen men det är faktiskt uteslutande invandrare på de trängselbilder som kablas ut från mall of Scandinavia. Vad beror det på? Måste covid informationen ges på fler språk?

Detta har pågått i 1 år över hela världen. Går inte att skylla på att man inte visste .
Citera
2020-12-27, 10:20
Medlem
Arethas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
När de skulle spåra varifrån den brittiska mutationen härstammar så tror man att det är från någon patient som har haft långtidscovid.

Rätta om fel, men ”långtidscovid” är väl nån sorts inflammationstillstånd i kroppen som kvarstår trots att själva viruset är nedkämpat. Jag tror att teorin är att en person med nedsatt immunförsvar har haft en aktiv virusinfektion under längre tid, vilket är nåt annat, och kanske mindre vanligt?
Citera
2020-12-27, 10:21
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ingen som reagerade på att det tog FoHM 3 (tre) dagar för att göra sekvensering av det prov som skickades till dem från region Värmland, där det fanns en misstänkt smittad person?

Sara Byfors säger själv att de mottog provet den 23 december och sekvenseringen blev klar 26 december.
En ny farlig mutation som kan göra att vi får en ännu snabbare smittspridning av en variant som kanske potentiellt gör att vår sjukvård kraschar. Då tar de FoHM 3 dagar för att upptäcka att vi fått in mutationen i Sverige. Jag tycker det är häpnadsväckande minst sagt. Jul nyår, FoHM sköter smittskyddsarbetet och ska därför vara på tårna när det gäller allt det. Nu fick det provet serverat på guldfat och ändå tog det så lång tid.

" - Att personen var smittad var ju första steget, sen så kom det här provet till oss på FoHM tror det var den 23 december och sekvensering och analysen blev klart idag (26 december) .. så att ..."

Klart vi bara har 1 känt fall i Sverige när våran myndighet tar 3 dagar på sig för att sekvensera misstänkta prov med den nya mutationen? Borde inte det vara akutremiss till labbet och svar direkt!

Googlade lite o tiden att sekvensera kan ta ett par dagar. Sen är det väl inte FHM som utför det? Borde väl va lab i regionerna?

Sen har man förstått att UK o Danmark satsar mycket mer på sekvensera. Hörde att UK stod för nästan hälften av all sekvensiering i världen.

"This innovative approach allows to rapidly (1–2 days) obtain a consensus sequence directly from clinical samples loaded with as few as 50 genome copies per reaction."
Citera
2020-12-27, 10:21
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne

Julen var värt några tusen liv antar jag.
Citera
2020-12-27, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är verkligen olika bud om detta. Vissa har sagt att coronavirus muterar mycket, andra att det är stabilt. Men uppenbarligen muterar det en del i alla fall. Dock är det naturligtvis så att 99% av alla mutationer är till det sämre för viruset. Det är bara en minimal andel av mutationerna som gör viruset effektivare precis som det är för allt annat levande.
Vad jag misstänker är att detta virus muterar mer än förkylningsvirus på grund av att man är sjuk så länge. När de skulle spåra varifrån den brittiska mutationen härstammar så tror man att det är från någon patient som har haft långtidscovid.
En annan anledning till murationer är att det kan hoppa mellan djur och människa. Det verkar som de flesta djur kan bli sjuka, inte minst minkar.
Tyvärr är det så att ju mer smittan sprids desto större sannolikhet att det muterar.

Från Brittiskt håll så sa man också att det höga antalet mutationer, 17 eller 23, i VUI - 202012/01 är en anledning till att
höja garden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in