2020-12-25, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
lär ju inte sprida sig så långt...om 80% dör

Citat:
Ursprungligen postat av DedMoroz
Källa? Tror inte det. Han jävlas med hjärntvättade, troende, förskräckta fårskallar.

det man kallar Disease X varnade tydligen forskare för , nästa sväng KAN bli värre! men det är gammalt och syftar inte på något specifikt virus..off topic länk https://edition.cnn.com/2020/12/22/africa/drc-forest-new-virus-intl/index.html
Citera
2020-12-25, 16:13
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Det sägs ju att Sverige får 80.000 doser i veckan , do the match...
Färdigt i Maj?? inte en chans
I Maj står svetsaren och FHM och skyller ifrån sig igen, för 10e gången

Det är för att produktionen inte har kommit upp i volym. Vaccin är fortfarande en bristvara. När Astra kommer med i matchen blir det en skalfaktor som heter duga. Dom har produktionskapacitet på flera miljarder doser.

det tog ca tre månader att vaccinera 6 miljoner för svininfluensan och då satta man inte in lika stora resurser som man gör i dag. Det är så mycket som står på spel att få ut vaccinerna nu skulle det schabbas lär det bli lynchning.
Citera
2020-12-25, 16:16
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det är för att produktionen inte har kommit upp i volym. Vaccin är fortfarande en bristvara. När Astra kommer med i matchen blir det en skalfaktor som heter duga. Dom har produktionskapacitet på flera miljarder doser.

Fast Israel kommer ju vaccinera alla israeler och palestinier innan mitten av mars (vaccinerar redan typ 50k om dagen).
Citera
2020-12-25, 16:16
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skojabara
Enligt en vän som är forskare på Astra muterar viruset under pågående tester.
Detta skall tydligen inte läcka ut men han var full igår började gråta och berättade..Tror att det är fyllesnack,idag säger han att han inget sagt.Kanske alla Domedagsprofeter får rätt..Tur man är imun..Min familj får alldrig influensa.

Din vän på Astra verkar inte må speciellt bra..
Kanske borde dra ner på spriten
Citera
2020-12-25, 16:17
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Säg tex att det blir så fullt att dom måste välja bort en person!

Gustaf 33 som festar, springer på mellandagsrea, käkar ute varje dag, skiter i att tvätta händerna

Och Olof 65 i riskzon, varit hemma sen mars och gjort allt han kan, går ut ur sin lägenhet för att gå en promenad själv,och en granne för förbi och säger hej i trappen.

Båda blir sjuka samtidigt och behöver intensiv vård, men bara en kommer få gissa vem? Men vem förtjänar den
Jag tror att regeln i princip är att den som har störst chans att överleva är den som får vård i det läge du beskriver med två sjuka och en vårdplats.

Socialstyrelsen har tagit fram Nationella principer för prioritering inom intensivvård under extraordinära förhållanden
Citera
2020-12-25, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det beror väldigt mycket på vilken virusstamm som blir dominerade under senvintern / våren. Blir det den engelska eller den sydafrikanska som tar över så kommer det krävas mycket hög immunitet.

Same same, finns inga evidens att det skulle vara någon väsentlig skillnad i praktiken på dessa "varianter".

https://virological.org/t/preliminary-genomic-characterisation-of-an-emergent-sars-cov-2-lineage-in-the-uk-defined-by-a-novel- set-of-spike-mutations/563
Citera
2020-12-25, 16:21
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
jag åker inte jag har inte haft influensa på 40 år
jag är imun+ resten av våran familj

Så lägligt. Bra med en ”vän på Astra” som ger dig sådan info. En sån skulle man haft
Citera
2020-12-25, 16:21
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Nej, den som har störst chans att överleva får platsen. Men bara Olof borde få den
Nej, det är ingen idé att ge Olof vård om han ändå kommer att dö av den vård han ska få.

Det går inte att svara på din fråga utan att ha exakt koll på båda patienternas medicinska status.
Citera
2020-12-25, 16:26
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Fast Israel kommer ju vaccinera alla israeler och palestinier innan mitten av mars (vaccinerar redan typ 50k om dagen).

Israelerna är onekligen driftiga och effektiva, tror ändå att den stora flaskhalsen i slutändan är tillgång på vaccin.

ungefär 60% av alla över 65år brukar bli vaccinerade mot influensan varje år. Nu vet jag inte exakt hur många det är i den gruppen men mellan tummen och pekfingret en miljon människor skulle jag gissa, som vaccineras på nån månad. Kapacitet finns nog.
Senast redigerad av raskens 2020-12-25 kl. 16:32.
Citera
2020-12-25, 16:26
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
vad ger dig det du skall ju dö

Det ska vi alla kan jag avslöja
Citera
2020-12-25, 16:38
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Om viruset muterar till alltmer smittsamma och dödliga varianter kan vem som helst räkna ut vad det kommer sluta. Rent teoretiskt skulle man kunna hoppas på att även mänskligheten skulle mutera och bilda mer motståndskraftiga arter, men det går för långsamt. Viruset har på bara ett år muterat tusentals gånger, den takten har inte homo sapiens.
Vad jag förstått så brukar de virusmutationer som är mindre dödliga oftare överleva.
Varför?
Jo, de får ju då möjlighet att sprida sig vidare medan de mutationer som blir dödliga inte sprider sig lika bra.

Av liknande orsak kommer de virusmutationer som smittar flera, bättre och snabbare att överleva och utvecklas eftersom de just är bäst anpassade.

Ni vet han Darwin som uttryckte "Survival of the fittest", ungefär Den mest anpassningsbara överlever.

Det är inte den starkaste av arterna som överlever, inte heller den mest intelligenta som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar för förändring som överlever.
Citera
2020-12-25, 16:38
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens

det tog ca tre månader att vaccinera 6 miljoner för svininfluensan och då satta man inte in lika stora resurser som man gör i dag. Det är så mycket som står på spel att få ut vaccinerna nu skulle det schabbas lär det bli lynchning.
Det är väl 10-12 år sen svininfluensan
Sverige har degenererat sen dess, hoppas du får rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in