2020-12-27, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur avgör du vad som kommer från Gud och vad som kommer från människor ?
Speciellt med tanke på att Bibeln är skriven av människor, samt ändrad under tidens gång.
Om Gud ville ha ut sitt budskap, skulle han då tillåta att det var otydligt och innehålla falskheter?
Svårt att styra över något som sker innan man är fysiskt närvarande. Alla bryr sig inte om vad anden säger. Gud kommer som allsmäktig på slutet, säger bibeln.
Citera
2020-12-27, 08:30
Medlem
Citat:
Kan Gud veta vad jag tänker ?

Ja, Gud och Jesus kan det. Det står inget om att Satan och andra skapelser kan det, så det är mest troligt att dom inte kan det, men däremot kan andliga varelser se människors gärningar, dom kan se vad människor gör på jorden.
Citera
2020-12-27, 08:33
Medlem
Citat:
Ja, total frihet är ingen bra idé.

Ja, och på liknande sätt är Gud inte totalt allvetande. Därför mitt exempel på att det beror på vad man menar.
Citera
2020-12-27, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, men det är väl det som menas med bättre?

Nja, "bättre" är i alla fall inte "perfekt"

Citat:
Min invändning är att hela biten med att "lyda Herren" saknas i det översatta konceptet. Det räcker ju inte med att bara vara "mild till sinnes", eller hur? Det är de som är "milda till sinnes och lyder Herren" som skall ärva jorden. En inte helt oviktig detalj.

Ok, men därför är det bra att läsa andra delar av bibeln för att få en överblick, och inte stirra sig blind på ett enda skriftställe.
Citera
2020-12-27, 08:58
Medlem
Citat:
Står det verkligen inte i Bibeln att Gud är allvetande?

Ordet "allvetande" existerar inte, men bibeln beskriver Gud som att kunna förutse framtiden med t.ex. profetior, i motsats till avgudar:

"Så säger Herren, Israels konung, han som friköper dem, Herren Sebaot: Jag är den förste, jag är den siste.
Det finns ingen annan Gud än jag. Vem är som jag? Må han ge sig till känna, förklara och bevisa det för mig.
Vem har i förväg kungjort det som händer?
Låt dem berätta för oss vad som skall ske.
Var inte förfärade, hys ingen fruktan! Kungjorde och berättade jag det inte i förväg?
Ni är mina vittnen. Finns det någon annan Gud än jag, någon klippa som jag inte vet om?
Avgudamakarnas fåfänga verk, deras älskade bilder ger ingen hjälp. Deras vittnen varken ser eller förstår och får stå där med skam.
" (Jes 44:6-9 Bibel2000)

Att Gud skulle vara totalt allvetande motsägs av att människan har en fri vilja. Om allting är förutbestämt och Gud vet alltid hur människor agerar, så har människor inte längre fri vilja, utan är som programmerade robotar som gör så som Gud har vetat om i förväg.
Citera
2020-12-27, 09:02
Medlem
Citat:
samt ändrad under tidens gång.

Kan du ge ett exempel på där bibeln är ändrad under tidens gång?

Ge ditt bästa och värsta exemplet som omkullkastar hela bibeln som tillförlitlig källa.
Citera
2020-12-27, 09:23
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ok, men därför är det bra att läsa andra delar av bibeln för att få en överblick, och inte stirra sig blind på ett enda skriftställe.

Vad har det med min invändning att göra?
Jag har läst hela Bibeln mer än en gång. Har du med det jag skrivit verkligen trott att jag stirrat mig blind på ett enda skriftställe eller hittade du bara på det för att undvika ett direkt svar på min invändning?
Det kan väl inte vara så att du inte vågar ha en egen åsikt om Bibelöversättningen av Matt 5:5?

Ett bättre ord än "ödmjuka" skulle kunna vara "underdåniga". Det inkluderar i alla fall konceptet att följa en herres befallningar, eller man skulle kunna återinföra det gamla begreppet "underdånödmjuk" om man tvunget vill ha kvar den ödmjuka delen (varför man nu ska göra det – betydelsen "balanserad självuppfattning och medvetenhet om sina egna begränsningar" är inte riktigt vad som avses i det grekiska originalet).

Problemet, enligt min uppfattning, är att det är ytterst svårt att ändra på gamla felaktiga Bibelöversättningar. Problemet är att dessa formuleringar ofta är så ingrodda att viljan att ändra dem saknas. Inte ens att haren idisslar har man velat ändra på, trots att det är helt fel och inte vad originaltexten faktiskt säger ("tugga om"). Varför är det så svårt att ändra på när det helt uppenbart står fel på svenska?

Kanske är det därför jag aldrig blev Bibelöversättare ...
Citera
2020-12-27, 10:20
Medlem
Citat:
Vad har det med min invändning att göra?
Jag har läst hela Bibeln mer än en gång. Har du med det jag skrivit verkligen trott att jag stirrat mig blind på ett enda skriftställe eller hittade du bara på det för att undvika ett direkt svar på min invändning?
Det kan väl inte vara så att du inte vågar ha en egen åsikt om Bibelöversättningen av Matt 5:5?

Suck, det är inte vad jag sade, varför är du så snarstucken? Jag trodde vi hade kommit någon vart.
Citera
2020-12-27, 10:27
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Suck, det är inte vad jag sade, varför är du så snarstucken? Jag trodde vi hade kommit någon vart.

Om det inte var det du menade så tycker jag att du skrev konstigt för det var så som jag uppfattade det.
Citera
2020-12-27, 10:33
Medlem
Citat:
Om det inte var det du menade så tycker jag att du skrev konstigt för det var så som jag uppfattade det.

Jag skrev allmänt, det var inte en kritik mot dig.
Citera
2020-12-27, 10:52
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag skrev allmänt, det var inte en kritik mot dig.

Det missade jag. Det såg inte så ut när jag läste det.
Men glöm det, jag skriver kanske inte så tydligt jag heller ibland, Man kan ha det tydligt för sig i huvudet, men missa att det kan läsas på något annat sätt av någon annan.
Citera
2020-12-27, 11:15
Medlem
Citat:
Det missade jag. Det såg inte så ut när jag läste det.
Men glöm det, jag skriver kanske inte så tydligt jag heller ibland, Man kan ha det tydligt för sig i huvudet, men missa att det kan läsas på något annat sätt av någon annan.

Ja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in