2020-12-27, 02:49
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverpondus
https://www.youtube.com/watch?v=f-_93i5Yy38

Nej, 240 sa han:

https://www.youtube.com/watch?v=-byVY24Nx6s
Citera
2020-12-27, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Nej, 240 sa han:

https://www.youtube.com/watch?v=-byVY24Nx6s
Nu skiter jag i volvos hahhaha

https://www.youtube.com/watch?v=k1jUPKSmjo4
Citera
2020-12-27, 04:28
Avslutad
Du har nog rätt i att det var roligare men det var ju för att första bilen var något nytt och spännande. Frihet helt enkelt.

Köpte min första bil i början av 90-talet och den kostade 8 000 kr. Sen kom driftkostnaderna. Billiga bilar är aldrig bra. Det är därför dom är billiga. Alltid nåt som behövde repareras eller fixas. En kostnad oavsett om man gör det mesta själv. Bilarna var också sämre överlag. Så var det bara. Rost och åter rost. Alltid nåt gnissel, blårök eller annan skit. Sen vet jag inte om bränslekostnaderna var så mycket lägre heller. En liter bensin låg på 8 kr. En ungdomslön inom resturang eller handel var väl runt 30-45 kr i timmen. Bilarna drog mycket soppa. Min låg väl på litern blandad körning. Men det tyckte man var värt. Jag var lyckligare över "pärlan" då än vad jag är över min nya och problemfria bil idag.
Citera
2020-12-27, 04:40
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckyCheese
Du har nog rätt i att det var roligare men det var ju för att första bilen var något nytt och spännande. Frihet helt enkelt.

Köpte min första bil i början av 90-talet och den kostade 8 000 kr. Sen kom driftkostnaderna. Billiga bilar är aldrig bra. Det är därför dom är billiga. Alltid nåt som behövde repareras eller fixas. En kostnad oavsett om man gör det mesta själv. Bilarna var också sämre överlag. Så var det bara. Rost och åter rost. Alltid nåt gnissel, blårök eller annan skit. Sen vet jag inte om bränslekostnaderna var så mycket lägre heller. En liter bensin låg på 8 kr. En ungdomslön inom resturang eller handel var väl runt 30-45 kr i timmen. Bilarna drog mycket soppa. Min låg väl på litern blandad körning. Men det tyckte man var värt. Jag var lyckligare över "pärlan" då än vad jag är över min nya och problemfria bil idag.
Rost, gnissel och blårök är vad vi på den tiden kallade "charm". Dessutom var bilar tillverkade på 70-talet så enkla att det inte fanns någonting som kunde gå sönder. Rost fixades med silvertejp och ståltråd. Blårök kunde man fixa med en flaska undermedel från bensinmacken som hade exotiska namn som OK, Esso, Shell, Texaco, Uno X eller BP. Idag heter bensinmackar Circle Gay eller någonting liknande och säljer korv och mikrovågsugnar i större utsträckning än bränsle och varningstrianglar.

Soppan låg på runt 3-5 kronor litern i mitten på 1980-talet, vilket motsvarar under tian idag:

https://nyheter24.se/nyheter/927972-sa-mycket-har-bensinen-kostat-genom-historien
Citera
2020-12-27, 04:52
Medlem
stom72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Rost, gnissel och blårök är vad vi på den tiden kallade "charm". Dessutom var bilar tillverkade på 70-talet så enkla att det inte fanns någonting som kunde gå sönder. Rost fixades med silvertejp och ståltråd. Blårök kunde man fixa med en flaska undermedel från bensinmacken som hade exotiska namn som OK, Esso, Shell, Texaco, Uno X eller BP. Idag heter bensinmackar Circle Gay eller någonting liknande och säljer korv och mikrovågsugnar i större utsträckning än bränsle och varningstrianglar.

Soppan låg på runt 3-5 kronor litern i mitten på 1980-talet, vilket motsvarar under tian idag:

https://nyheter24.se/nyheter/927972-sa-mycket-har-bensinen-kostat-genom-historien

Tack för "Circle gay" haha.
Avskyr dessa ställen, tankar på automatstationer och beställer vätskor etc över nätet för att slippa Circle gay

Köpte en gul Volvo 343 år1991, microbil som drog 1 liter per mil haha, bör ha haft bränslekostn på 7,50 per mil.
Idag med ngt äldre V70 D5 som tar 0,55 per mil räknar jag med 8,50 kr per mil i bränslekostnad, 30 år senare, hänsyn inflation och löneökn så har det ju blivit billigare att tanka, men detta tack vare bilbyggarna (fransk dieselmotor i V70:n) och inte tack vare våra högt ärade politiker...
Citera
2020-12-27, 04:56
Avslutad
Citat:

Ja, du har rätt. Det var roligare och man brydde sig inte så mycket om någon rostfläck här eller någon liten buckla där. En annan sak jag kom på var bilstereon. Glömde man att ta ut fronten en natt så hade man garanterat en knackad ruta och var en steroanläggning fattigare. Likaså bilstölder. Fick min "pärla" stulen men den hittades av polisen några veckor senare. Tur för mig som bara hade trafikförsäkring. Stjäls det ens bilar och stereoanläggningar idag?
Citera
2020-12-27, 05:10
Medlem
Citat:
Alla bilar.

Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Svårt att säga eftersom alla ser likadana ut. Men typ "alla" bör vara rätt svar.

Något i era drömmar. Kan snarare säga att det finns ingen sådan bil. Plast finns som stötfångare bl.a., men inget "pålimmat som döljer identiteten" på någon bil alls.
Citera
2020-12-27, 05:11
Medlem
Citat:
Numera är man närmare 30 innan man tar körkort. Då har man precis blivit färdig med sin master i business administration som tog 6 år och som leder till ett trist kontorsjobb med 24 000 i månadslön och tjänstebil i budgetklassen som lockvara och påtryckningsmedel när man vill förhandla upp lönen. "Du får tänka på att den fina bilen du fått av företaget är en del av lönen" får man höra varje år av HR-kärringen när man bara får en hundring i påökt.

Det har blivit fler som tar körkort i högre ålder, men lejonparten är fortfarande 18-20. Dessutom fler som inte tar körkort alls, men de köper inte bil heller.
Citera
2020-12-27, 05:15
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ja, du har rätt. Det var roligare och man brydde sig inte så mycket om någon rostfläck här eller någon liten buckla där. En annan sak jag kom på var bilstereon. Glömde man att ta ut fronten en natt så hade man garanterat en knackad ruta och var en steroanläggning fattigare. Likaså bilstölder. Fick min "pärla" stulen men den hittades av polisen några veckor senare. Tur för mig som bara hade trafikförsäkring. Stjäls det ens bilar och stereoanläggningar idag?
Idag är "stereon" integrerad med navigationssystemet och den där funktionen som surrar om man kör för nära sidomarkeringen i någon slags modul som kostar 50 000 att ersätta om den går sönder. På 80-talet hade man en äkta bilstereo kompletterad med en equalizer som man beställde från Hobbex eller Scan Trend.
Citera
2020-12-27, 05:15
Medlem
Citat:

Om man, som vanligt var, mest åkte runt i stadstrafik så ville bilen gärna ha 1½ liter per mil, gällde många normalstora bilar på 70- och 80-talet.
Citera
2020-12-27, 05:23
Medlem
Citat:

Nu minns du med ett filter som sållar bort allt elände med bilar som gick illa eller inte alls.
Det kan tyckas vara en märklig utveckling att så få bilrelaterade produkter säljs på ställen som säljer drivmedel jämfört med vad som var fallet för några decennier sedan. Misstänker dock att det är vanlig logik som styr, eller i detta sammanhang, efterfrågan saknas på sådant. Behovet av akuta reparationer har reducerats till ett minimum, sålunda inget löpande behov av reservdelar heller. Idag kanske tändstift byts enligt intervall när bilen rullat 10000 mil först, förr tveksamt om de höll 1000 mil, möjligen om de demonterades för justering av elektrodavståndet och rengjordes därimellan.
Dagens sortiment är nog väl anpassat efter vad bilägarna efterfrågar; torkarblad och glödlampor samt spolarvätska.
Citera
2020-12-27, 05:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Om man, som vanligt var, mest åkte runt i stadstrafik så ville bilen gärna ha 1½ liter per mil, gällde många normalstora bilar på 70- och 80-talet.
Visst var det så. Riktiga bränsleslukare jämfört med dagens. Fast det fanns undantag. Jag hade en Fiat 127 ett tag. Tror aldrig den drog mer än en halvliter oavsett hur jag körde. Sen att bilen var en dödsfälla vid en eventuell kollision är en annan historia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in