2020-12-26, 14:07
  #13
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDepleted
Håller på att rekrytera en medarbetare, hoppas kunna skriva kontrakt efter helgerna. Jag kollar taxerad inkomst ja.
Varför gör du det? Vad kan det ha med arbetet som ska utföras att göra?
De flesta arbetsgivare vet i vilket spann lönen bör vara.
Citera
2020-12-26, 14:56
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granattelefon
Jag och många andra brukar ju ljuga om befintliga lönen vid arbetsintervjuer och säga att lönen är högre än vad den är för att få en högre lön vid jobbytet. Frågan är om arbetsgivare /rekryterare faktiskt kollar vad ens riktiga lön är med ratsit.se? Så om de ser att man ljuger så ryker man från processen.

Någon här som brukar kolla upp?

Finns ju massa saker som påverkar det Ratsit visar te x löneväxling, övertid, jour, antal karensdagar etc etc så du kan fortsätta ljuga.
Citera
2020-12-26, 14:59
  #15
Medlem
MrDepleteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Varför gör du det? Vad kan det ha med arbetet som ska utföras att göra?
De flesta arbetsgivare vet i vilket spann lönen bör vara.

Hon ligger så att säga mellan två befattningar och ville (smart nog) inte ge ett löneanspråk. Så jag ville veta ungefär vad hon kunde tänkas ligga på idag.
Citera
2020-12-26, 15:02
  #16
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDepleted
Håller på att rekrytera en medarbetare, hoppas kunna skriva kontrakt efter helgerna. Jag kollar taxerad inkomst ja.
Taxerad inkomst är inte detsamma som lön, utan det är det belopp på vilket den slutliga inkomstskatten fastställs.
Utöver grundavdraget kan personen ha andra avdrag, t ex underskott av kapital och resor till och från arbete, samt ha andra inkomster, t ex näringsverksamhet och förmåner.
Samt som nån påpekar ovan: jobba övertid. Utöver det så kan ju personen ha haft ett extraknäck.

Vet ej vilka uppgifter ratsit har, men tar du en UC så kan en del av dessa ”extrauppgifter” framkomma.
Citera
2020-12-26, 16:51
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Finns ju massa saker som påverkar det Ratsit visar te x löneväxling, övertid, jour, antal karensdagar etc etc så du kan fortsätta ljuga.

Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Taxerad inkomst är inte detsamma som lön, utan det är det belopp på vilket den slutliga inkomstskatten fastställs.
Utöver grundavdraget kan personen ha andra avdrag, t ex underskott av kapital och resor till och från arbete, samt ha andra inkomster, t ex näringsverksamhet och förmåner.
Samt som nån påpekar ovan: jobba övertid. Utöver det så kan ju personen ha haft ett extraknäck.

Vet ej vilka uppgifter ratsit har, men tar du en UC så kan en del av dessa ”extrauppgifter” framkomma.

Men "lönen" Ratsit visar bör väl ändå vara ganska nära vad personen faktiskt har i lön? Som mest i genomsnitt bör det väl bara skilja några tusenlappar i så fall? Annars känns det ju värdelöst att använda Ratsit
Citera
2020-12-26, 19:53
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granattelefon
Men "lönen" Ratsit visar bör väl ändå vara ganska nära vad personen faktiskt har i lön? Som mest i genomsnitt bör det väl bara skilja några tusenlappar i så fall? Annars känns det ju värdelöst att använda Ratsit

Detta får du med i Lönekollen
Inkomst av kapital
Inkomst av kapital är all inkomst som genereras av till exempel handel med värdepapper och uthyrning av fastighet, men även ränta på sparade pengar som är en vanlig typ an inkomst från kapital.

Lön (tjänst + näringsv.)
Lön är den ersättning man får för utfört arbete. Oavsett om man får lön från en arbetsgivare eller plockar ut lön från ett eget bolag, exempelvis en enskild firma, räknas denna del av inkomsten som lön.


Så beroende på vem du kollar upp kan lönen säkert vara fel med flera tusen i månaden.
Citera
2020-12-26, 20:11
  #19
Medlem
Kämpendahls avatar
Jag har inte hört att det företag jag jobbar på (stort företag i byggbranschen) kollar upp sökandes taxerade inkomst. Det skulle vi nog inte göra utan att informera dem om det. Däremot har det hänt att vi tackat nej till att anställa personer på grund av att de haft för höga löneanspråk. Det eftersom vi har en lönepolicy där lönen till stora delar sätts efter befattning, erfarenhet och kunskaper. Nyligen en person som hade en väldigt bra lön hos sin nuvarande arbetsgivare. Små och medelstora företag kan tydligen betala hur bra som helst för nyckelpersoner, så länge de betalar sig. Så kan inte vi riktigt göra. Det går inte att betala 10000 - 15000 mer för en person som inte gör bättre jobb än övriga anställda. Men självklart kan man göra lite grann på lönen för att locka någon, men då kan man ju inte räkna med riktigt lika höga löneökningar de närmaste åren eftersom lön sätts efter prestation.

Yrkesarbetare har lön enligt kollektivavtal så dem kan man göra absolut noll med för att locka. Mindre företag kan locka med "fri bil" hur man nu kan göra det och undgå Skatteverket? Det händer att sökande vill ha en jobbarbil att åka till och från arbetet med, men det är inget vi kan lova. Det vi kan locka med istället är att vi ska vara en bra arbetsgivare och vi har värvat lite folk till vår grupp nu . Däremot blev vi av med en kille som gick över till ett medelstort företag. Han fick "fri bil" av dem och det var tydligen viktigt för honom.
Citera
2020-12-26, 20:14
  #20
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granattelefon
Jag och många andra brukar ju ljuga om befintliga lönen vid arbetsintervjuer och säga att lönen är högre än vad den är för att få en högre lön vid jobbytet. Frågan är om arbetsgivare /rekryterare faktiskt kollar vad ens riktiga lön är med ratsit.se? Så om de ser att man ljuger så ryker man från processen.

Någon här som brukar kolla upp?

Ja, det är vanligt att dom kör en full check på inkomst, skulder osv.
Citera
2020-12-27, 16:49
  #21
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Ja, det är vanligt att dom kör en full check på inkomst, skulder osv.

Nej det är inte "vanligt". Det händer inom yrken där man ska ha ett ekonomiskt ansvar, eget kreditkort o.s.v, men för den absoluta majoriteten av arbeten som man söker så är detta inget som arbetsgivare lägger energi på.
Jag har sökt minst 100 jobb de senaste 10 åren och gått på kanske tio intervjuer och EN gång har de tagit en UC på mig. Så det är inte vanligt.
Min polare däremot som jobbar som konsult där det ofta ingår representation, boende, kreditkort, jobbmobil, tjänstebil och liknande får ofta en UC check på sig när han får nya uppdrag.
Citera
2021-04-01, 11:42
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granattelefon
Jag och många andra brukar ju ljuga om befintliga lönen vid arbetsintervjuer och säga att lönen är högre än vad den är för att få en högre lön vid jobbytet. Frågan är om arbetsgivare /rekryterare faktiskt kollar vad ens riktiga lön är med ratsit.se? Så om de ser att man ljuger så ryker man från processen.

Någon här som brukar kolla upp?


Som arbetsgivare, tittar jag på allt om dig när du säker arbete.
Jag tittar på tidigare domar, Facebook, ev instagram, relationer, löner etc.
Allt för att säkerställa att rätt person kommer vara på rätt plats.
Citera
2021-04-01, 11:48
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag har inte hört att det företag jag jobbar på (stort företag i byggbranschen) kollar upp sökandes taxerade inkomst. Det skulle vi nog inte göra utan att informera dem om det. Däremot har det hänt att vi tackat nej till att anställa personer på grund av att de haft för höga löneanspråk. Det eftersom vi har en lönepolicy där lönen till stora delar sätts efter befattning, erfarenhet och kunskaper. Nyligen en person som hade en väldigt bra lön hos sin nuvarande arbetsgivare. Små och medelstora företag kan tydligen betala hur bra som helst för nyckelpersoner, så länge de betalar sig. Så kan inte vi riktigt göra. Det går inte att betala 10000 - 15000 mer för en person som inte gör bättre jobb än övriga anställda. Men självklart kan man göra lite grann på lönen för att locka någon, men då kan man ju inte räkna med riktigt lika höga löneökningar de närmaste åren eftersom lön sätts efter prestation.

Yrkesarbetare har lön enligt kollektivavtal så dem kan man göra absolut noll med för att locka. Mindre företag kan locka med "fri bil" hur man nu kan göra det och undgå Skatteverket? Det händer att sökande vill ha en jobbarbil att åka till och från arbetet med, men det är inget vi kan lova. Det vi kan locka med istället är att vi ska vara en bra arbetsgivare och vi har värvat lite folk till vår grupp nu . Däremot blev vi av med en kille som gick över till ett medelstort företag. Han fick "fri bil" av dem och det var tydligen viktigt för honom.

Det kallas marknadsekonomi, mer specifikt lagen om tillgång och efterfrågan. Något som de stora drakarna verkar ha glömt bort när de står och gallskriker om sina världsledande raketingenjörskirurger från 3e världen och om hur alla i Sverige bor i grottor och använder eldgropar. Inte alls som de högstående arbetarna från Pakistan, Bangladesh och Indien.
Citera
2021-04-01, 22:17
  #24
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granattelefon
Om personen sagt att hens lön är högre än vad den är så ryker personen?

Varför kollar du upp taxerade inkomsten?

Personens befintliga inkomst påverkar hur mycket du är villig att ge?

Bara en oerfaren idiot säger vad man har för nuvarande lön på en intervju, då vet motparten vad du har och utgår från det.

Jag har haft mängder av högstatus jobb över åren, har fått den frågan och bara svarat att det är inte en relevant fråga till nya tjänsten.

Låt dom kolla lönen hos Skatteverket, vad spelar det för roll? lönen har inget med den nya rollen att göra och har inget samband.

Du kräver en lön och viss förhandlingsmarginal, annars är det bara göra en walk-out.

Alla arbetsgivare vill ha så billigt som möjligt i dagens marknad, vem vill inte det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in