2020-12-26, 11:14
  #1
Medlem
Jag och många andra brukar ju ljuga om befintliga lönen vid arbetsintervjuer och säga att lönen är högre än vad den är för att få en högre lön vid jobbytet. Frågan är om arbetsgivare /rekryterare faktiskt kollar vad ens riktiga lön är med ratsit.se? Så om de ser att man ljuger så ryker man från processen.

Någon här som brukar kolla upp?
Citera
2020-12-26, 11:18
  #2
Medlem
MrDepleteds avatar
Håller på att rekrytera en medarbetare, hoppas kunna skriva kontrakt efter helgerna. Jag kollar taxerad inkomst ja.
Citera
2020-12-26, 11:22
  #3
Medlem
Bara om det är snikna fattiga industrier kan jag tänka mig.

Inom IT skulle man aldrig göra det såvida man inte är efterbliven.

Vad du hade innan är totalt ointressant. Enda intressanta är vad du kan tillföra nu och vad företaget är benäget att betala i lön för det arbetet.

Det är ju självklart du kommer begära mer än du haft tidigare i de allra flesta fall.
Enda undantagen är när man slår i taket runt 70-75k/mån som senior. I Sverige är det nästan omöjligt att gå högre såvida du inte blir egenkonsult och går din egen väg.
Citera
2020-12-26, 11:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDepleted
Håller på att rekrytera en medarbetare, hoppas kunna skriva kontrakt efter helgerna. Jag kollar taxerad inkomst ja.

Om personen sagt att hens lön är högre än vad den är så ryker personen?

Varför kollar du upp taxerade inkomsten?

Personens befintliga inkomst påverkar hur mycket du är villig att ge?
Citera
2020-12-26, 11:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Bara om det är snikna fattiga industrier kan jag tänka mig.

Inom IT skulle man aldrig göra det såvida man inte är efterbliven.

Vad du hade innan är totalt ointressant. Enda intressanta är vad du kan tillföra nu och vad företaget är benäget att betala i lön för det arbetet.

Det är ju självklart du kommer begära mer än du haft tidigare i de allra flesta fall.
Enda undantagen är när man slår i taket runt 70-75k/mån som senior. I Sverige är det nästan omöjligt att gå högre såvida du inte blir egenkonsult och går din egen väg.

Tack det låter ju bra! Jag jobbar inom IT så det är perfekt.

Varför är man efterbliven om man kollar upp lönen inom IT?
Citera
2020-12-26, 11:38
  #6
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDepleted
Håller på att rekrytera en medarbetare, hoppas kunna skriva kontrakt efter helgerna. Jag kollar taxerad inkomst ja.
Vilket kvalificerat skitsnack.
Citera
2020-12-26, 11:57
  #7
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granattelefon
Om personen sagt att hens lön är högre än vad den är så ryker personen?

Varför kollar du upp taxerade inkomsten?

Personens befintliga inkomst påverkar hur mycket du är villig att ge?
Vem fasiken berättar vad man tjänar nu?
Man berättar vad man har för anspråk för den nya tjänsten!
Citera
2020-12-26, 12:04
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Vem fasiken berättar vad man tjänar nu?
Man berättar vad man har för anspråk för den nya tjänsten!

För jobbet jag har nu så sa jag bara anspråk och inte befintlig lön. Men min logik att säga befintlig lön (där jag lagt på några tusen) är för att arbetsgivaren då är mindre benägen att ge löneförslag som är lägre än lönen jag uppger.
Citera
2020-12-26, 12:06
  #9
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granattelefon
För jobbet jag har nu så sa jag bara anspråk och inte befintlig lön. Men min logik att säga befintlig lön (där jag lagt på några tusen) är för att arbetsgivaren då är mindre benägen att ge löneförslag som är lägre än lönen jag uppger.
Byter du bransch helt, bör du pejla läget först.
Jag har har hoppat rejält i lön när jag gjort så.
Citera
2020-12-26, 12:28
  #10
Medlem
MrDepleteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granattelefon
Om personen sagt att hens lön är högre än vad den är så ryker personen?

Varför kollar du upp taxerade inkomsten?

Personens befintliga inkomst påverkar hur mycket du är villig att ge?

Hon vill inte ge ett löneanspråk utan ville att jag kommer med ett erbjudande. Därför kollade jag taxerad inkomst. Den taxerade inkomsten är ju dock inte hela sanningen givetvis.

Nej man vill inte lägga sig för lågt heller för det kan orsaka problem i längden även om man skulle få medarbetaren eftersom personen då inte har en rimlig lön.

(Drar själv på rejält om jag byter jobb, givetvis!)
Citera
2020-12-26, 12:59
  #11
Medlem
killawifes avatar
Nej det är inte normalt att göra så. Det händer säkert inom vissa branscher och när chefen är psykopat men de flesta som anställer bryr sig inte nämnvärt om vad lönen blir utan anställer folk för att de kan utföra det uppdrag som de anställs för. Man har ett spann som lönen bör ligga inom och det är sällan nån begär mer än vad man redan har räknat på.
Jobbar man sen inom låglöneyrken som handel och liknande så får man bara minimilön och tar man inte det så går man vidare med nästa sökande. Det är standard.
Citera
2020-12-26, 13:50
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granattelefon
Jag och många andra brukar ju ljuga om befintliga lönen vid arbetsintervjuer och säga att lönen är högre än vad den är för att få en högre lön vid jobbytet. Frågan är om arbetsgivare /rekryterare faktiskt kollar vad ens riktiga lön är med ratsit.se? Så om de ser att man ljuger så ryker man från processen.

Någon här som brukar kolla upp?

Vissa gör säkert det, andra inte. Egentligen spelar det ej någon roll eftersom den lön du säger dig ha indikerar på vilken lön du är ute efter att få. Det tjänar ingenting till för arbetsgivaren att kolla upp det. I slutändan är de flesta ute efter bra personal och medarbetare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in