2020-12-23, 07:42
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Var hittar du det undantaget?

Om du beställer från svenska Amazon tillkommer inga ytterligare kostnader.
Det har det i alla fall inte gjort för mig på varor som skickats från Kina.

Det står på punkt 5 i köpavtalet.

5. TULLAR

När du beställer produkter från Amazon för leverans utanför EU kan du bli föremål för importavgifter och skatter som debiteras när paketet når den specificerade destinationen. Eventuella ytterligare avgifter för tullklarering måste bäras av dig; vi har ingen kontroll över dessa avgifter. Tullregler varierar kraftigt mellan olika länder, så du bör kontakta din lokala tullmyndighet för ytterligare information. Observera vidare att när du beställer från Amazon anses du vara den registrerade importören och därför måste du följa alla lagar och förordningar i det land där du tar emot produkterna. Din integritet är viktig för oss och vi vill att våra internationella kunder ska vara medvetna om att gränsöverskridande leveranser kan öppnas och inspekteras av tullmyndigheter.

Citera
2020-12-23, 08:28
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Det står på punkt 5 i köpavtalet.

5. TULLAR

När du beställer produkter från Amazon för leverans utanför EU kan du bli föremål för importavgifter och skatter som debiteras när paketet når den specificerade destinationen. Eventuella ytterligare avgifter för tullklarering måste bäras av dig; vi har ingen kontroll över dessa avgifter. Tullregler varierar kraftigt mellan olika länder, så du bör kontakta din lokala tullmyndighet för ytterligare information. Observera vidare att när du beställer från Amazon anses du vara den registrerade importören och därför måste du följa alla lagar och förordningar i det land där du tar emot produkterna. Din integritet är viktig för oss och vi vill att våra internationella kunder ska vara medvetna om att gränsöverskridande leveranser kan öppnas och inspekteras av tullmyndigheter.

Här kan man ju argumentera att leveransen inte alls är utanför EU, då den levereras inom EU (men att den skickas utanför EU).
Citera
2020-12-23, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
Jag tolkar det som att säljaren står för alla sådana tillkommande kostnader så länge som amazon.se är "förmedlaren", även om det skickas från utom-EU, enligt denna info.

"Tull- eller importavgifter kan tillkomma för leveranser från länder utanför den Europeiska unionen när försändelsen når ditt land.

Om du gör en beställning till en leveransadress inom Sverige är säljaren ansvarig för tull- eller importavgifter."

Tror den där informationen är felaktig. Nåt som skickas från amazon.se utanför EU är ju iprincip privatperson från Kina som skickar till privatperson i Sverige = mottagaren betalar postnords moms + administrationsavgift. Är det amazon som fullbordar leveransen så skall man aldrig åka på moms eftersom det aldrig egentligen skall skickas från ett icke-EU land. Problem kan uppstå om amazon skickar ut från GB/UK efter årsskiftet, men då antar jag att dem bjuder på avgiften - postnord kommer däremot inte bry sig om hur länge ditt paket hålls i karantän. Så man får ju hoppas på att amazon.se inte skickar från UK-lager i januari.

Många brittiska produkter jag tidigare såg på amazon.se, fullbordade av amazon, verkar ha försvunnit för leverans inom EU nu i veckan p.g.a rådande brexit-framträde. Man får väl hoppas att amazon tar in dessa på det franska, tyska, italensika och svenska lagret så småningom, så vi kan handla dessa produkter utan avgift.
Senast redigerad av fonzen 2020-12-23 kl. 11:47.
Citera
2020-12-23, 13:06
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Här kan man ju argumentera att leveransen inte alls är utanför EU, då den levereras inom EU (men att den skickas utanför EU).

Ah, det är nog rätt.

Jag läste typ "Leverans ifrån utanför EU", men så står det ju inte.

Dock så behöver man nog göra en claim på varan för att få tillbaka pengarna. Amazon brukar betala tillbaka om det är probem och säljare inte vill det.
Citera
2020-12-26, 20:12
Medlem
smoerreboms avatar
Som jag uppfattar det är amazon främst bra för småkprylar i de prisklasser där man inte tycker att det är värt att reklamera. Där kan man göra en del fynd, billiga mobilhörlurar, usb-minnen och dylikt.
Jag köpte en äggkokare för 120 spänn där som inte finns för under 200 i Sverige Att köpa en större grej där som typ en dammsugare eller en mobil gör man på nåt ställe där man vet att man kan reklamera. Amazon betalar inte ens skatt i sitt hemland, jag har mkt svårt att tro att de är bra att ha att göra med i reklamationsärenden.
Citera
2020-12-26, 20:40
Medlem
Varför skickar inte Amazon några som helst bekräftelser på någonting? Fick ingen bekräftelse på att jag lagt en order, ingen bekräftelse på att den var betald, fick inte heller någon information om att varan tydligen inte kunde skickas utan att jag skulle få en återbetalning!

Inte har jag fått tillbaka pengarna heller, trots att det skulle ske inom 2-4 dagar. Den enda info man får är de meddelanden som finns när man loggar in på Amazon och de är korthuggna och saknar relevant info som t.ex datum och liknande.

Jag avvaktar med nästa beställningen tills de fått ordning på grejerna!
Citera
2020-12-26, 20:46
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Postorder suger dom på men amazon prime är prisvärt, har inte provat mer än prime-tv och satan i gatan vad mycket man får för pengarna. Mer än Netflix och i minst lika bra kvalitet bildmässigt(ja, jag har netflix största, dvs max upplösning), amazons hdr10+ ser bättre ut på min tv än netflix dolby vision.
Citera
2020-12-26, 22:44
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikAnderzohn
Bezos är här för att dammsuga upp våra köpvanor, trimma sina algoritmer och öppna upp för amerikanska produkter på den nordiska marknaden (så fort Biden fått till ett nytt handelsavtal med EU). Säg mig, finns det någon annan aktör som har som vision att flytta delar av sitt lager till stora luftskepp och som planerar att skicka ut kollina med drönare? Det kanske inte sker det närmaste året, dock har Amazon alla möjligheter i världen att göra verklighet av logistik-utopin att erbjuda leverans samma dag som beställningen klickades hem...I alla fall långt innan någon annan kan det.

Att saker och ting är långt över par idag kommer fyndjägare glömma bort fortare än fortast den dagen de kan leverera nästintill vad som helst, billigare än de flesta, inom en dag. Och lanseras Amazon Go här, då kanske man inte bara slipper dryga coronadrypande köer, vi får kanske även se företag som ICA eller COOP sänka sina priser som en konsekvens därav. En bra utveckling för kunden med andra ord -- i synnerhet för de nyfattiga som nyss förlorat jobbet på grund av all sublim automatisering.

Inside Amazon's Smart Warehouse

Sen i alla fall ett år tillbaka har man kunnat få saker hem med bud eller till box i Stockholm samma dag eller nästa, ofta till låg eller ingen kostnad.

Amazon har inte mycket att komma med i Sverige, men bolaget kan ju om de vill utan problem pumpa in en massa miljarder för att ta marknadsandelar.

Betydligt större hot mot svenska handlare vore om Wish/Aliexpress fick ordning på sin logistik och kunde leverera på runt en vecka utan extrema fraktkostnader.
Citera
2020-12-27, 05:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Varför skickar inte Amazon några som helst bekräftelser på någonting? Fick ingen bekräftelse på att jag lagt en order, ingen bekräftelse på att den var betald, fick inte heller någon information om att varan tydligen inte kunde skickas utan att jag skulle få en återbetalning!

Inte har jag fått tillbaka pengarna heller, trots att det skulle ske inom 2-4 dagar. Den enda info man får är de meddelanden som finns när man loggar in på Amazon och de är korthuggna och saknar relevant info som t.ex datum och liknande.

Jag avvaktar med nästa beställningen tills de fått ordning på grejerna!

Den mesta informationen får man genom sitt konto. Har också fått mejl om det mesta. Jag avbröt en order, pengarna kom efter någon vecka. Du behöver nog inte vara orolig. De har koll på sina rutiner är min erfarenhet.
Citera
2020-12-28, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckyCheese
Den mesta informationen får man genom sitt konto. Har också fått mejl om det mesta. Jag avbröt en order, pengarna kom efter någon vecka. Du behöver nog inte vara orolig. De har koll på sina rutiner är min erfarenhet.

Jag tror inte att mina pengar är i fara men varför inte skicka ett mail om att ordern annulerats? Inte så att jag loggar in på Amazon en gång om dagen bara för att kolla läget.
Citera
2020-12-28, 16:49
Medlem
Algoritmerna är inte särskilt bra. Rekommendationerna speglar inte surfhistorik och sökorden man använt. Det är också svårt att hitta bra grejer bland allt skräp. De har verkligen ingen kvalitetskontroll över huvud taget.

Sedan undrar jag också hur kundernas smak egentligen är. Bedrövligt vilka produkter de ger bra rekommendation på. Men det finns stor potential. Dock just nu så får man scrolla länge för att hitta det bra.

Det är likadant med alibaba så amazon är inte ensamma i detta. Kanske är det till och med självvalt.
Citera
2020-12-28, 18:27
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Som jag uppfattar det är amazon främst bra för småkprylar i de prisklasser där man inte tycker att det är värt att reklamera. Där kan man göra en del fynd, billiga mobilhörlurar, usb-minnen och dylikt.
Jag köpte en äggkokare för 120 spänn där som inte finns för under 200 i Sverige Att köpa en större grej där som typ en dammsugare eller en mobil gör man på nåt ställe där man vet att man kan reklamera. Amazon betalar inte ens skatt i sitt hemland, jag har mkt svårt att tro att de är bra att ha att göra med i reklamationsärenden.

Min uppfattning är helt tvärtom, både returer och reklamationer har fungerar helt utomordentligt, behövde inte ens skicka in ett par hörlurar som var defekta.

Returerna är ännu bättre, man kan returnera nästan varje typ av produkt, i Sverige så faller väldigt många produkter inom "hygienartiklar".

Det som är negativt med Amazon är leveranstiderna, det går oerhört segt, även fast det är gratis frakt vid köp över typ 230 kr.

Finns varan ungefär lika billigt i en Svensk butik så väljer jag nästan alltid den Svenska pga leveranserna. Men Amazon har ett helt enormt utbud, så jag har handlat många produkter som inte finns i Sverige.

En annan fördel med det enorma utbudet och den billiga frakten är att du kan handla mycket billiga produkter i samma butik. Skulle du köpa samma produkter från en mängd olika butiker i Sverige så hade fraktkostnaderna blivit väldigt höga.
Senast redigerad av -Mystic 2020-12-28 kl. 18:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in