2020-12-26, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Israeliter.

Det var israeliterna som fick löftet. Det är israeliter som utgör Nya Jerusalem.

Dock finns en förhoppning för hela skapelsen, "ovänner" om man så vill. Också hundarna får äta av det som fallit från barnens bord.

Israeliter är alltså den nya skapelsens härskare, Kristi medregenter, och då vi kom in på det vill jag påminna om vad Herren sa om det:

" 24. En tvist uppstod ock mellan dem om vilken av dem som skulle räknas för den störste. 25. Då sade han till dem: »Konungarna uppträda mot sina folk såsom härskare, och de som hava myndighet över folken låta kalla sig 'nådige herrar'. 26. Men så är det icke med eder; utan den som är störst bland eder, han vare såsom den yngste, och den som är den förnämste, han vare såsom en tjänare. 27. Ty vilken är större: den som ligger till bords eller den som tjänar? Är det icke den som ligger till bords? Och likväl är jag här ibland eder såsom en tjänare. --28. Men I ären de som hava förblivit hos mig i mina prövningar; 29. och såsom min Fader har överlåtit konungslig makt åt mig, så överlåter jag likadan makt åt eder, 30. så att I skolen få äta och dricka vid mitt bord i mitt rike och sitta på troner såsom domare över Israels tolv släkter." (lukas 22)

Det är genom Nya Jerusalem, "Guds söners uppenbarande", som hela skapelsen kan bli frälst.

"
12. Alltså, mina bröder, hava vi icke någon förpliktelse mot köttet, så att vi skola leva efter köttet. 13. Ty om i leven efter köttet, så skolen I dö; men om I genom ande döden kroppens gärningar, så skolen I leva. 14. Ty alla de som drivas av Guds Ande, de äro Guds barn. 15. I haven ju icke fått en träldomens ande, så att I åter skullen känna fruktan; I haven fått en barnaskapets ande, i vilken vi ropa: »Abba! Fader!» 16. Anden själv vittnar med vår ande att vi äro Guds barn. 17. Men äro vi barn, så äro vi ock arvingar, nämligen Guds arvingar och Kristi medarvingar, om vi eljest lida med honom, för att också med honom bliva förhärligade.

18. Ty jag håller före att denna tidens lidanden intet betyda, i jämförelse med den härlighet som kommer att uppenbaras på oss. 19. Ty skapelsens trängtan sträcker sig efter Guds barns uppenbarelse. 20. Skapelsen har ju blivit lagd under förgängligheten, icke av eget val, utan för dens skull, som lade den därunder; dock så, att en förhoppning skulle finnas, 21. att också skapelsen en gång skall bliva frigjord ifrån sin träldom under förgängelsen och komma till den frihet som tillhör Guds barns härlighet.

22. Vi veta ju att ännu i denna stund hela skapelsen samfällt suckar och våndas. 23. Och icke den allenast; också vi själva, som hava fått Anden såsom förstlingsgåva, också vi sucka inom oss och bida efter barnaskapet, vår kropps förlossning. 24. Ty i hoppet äro vi frälsta. Men ett hopp som man ser fullbordat är icke mer ett hopp; huru kan någon hoppas det som han redan ser? 25. Om vi nu hoppas på det som vi icke se, så bida vi därefter med ståndaktighet." (Rom 8)

Skapelsen är dock inte given ett löfte på samma vis som Abraham via Isak. Istället läser vi att den som välsignar Israel blir välsignad, och den som förbannar Israel blir förbannad.

... Men det är Gud som förhärdar och förhärligar vem Han vill. Alla människor bör be till och ropa efter Gud att förbarma sig över dem, just därför.
Om vi ser till nutiden. Vilka är "vårt folk" idag?
Citera
2020-12-26, 13:24
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nynyny
Av köttet är jag övertygad om att gother och svear är ättlingar av Gad och Simeon. Det betyder inte att alla vita är israeliter.

Vårt folk är de som fötts av Anden, vi är bara ambassadörer här i världen.
Alla blir inte frälsta. De Gud utvalt blir frälsta, och utvalda att tjäna Honom i evighet.
Citera
2020-12-26, 13:28
Medlem
Citat:
Av köttet är jag övertygad om att gother och svear är ättlingar av Gad och Simeon. Det betyder inte att alla vita är israeliter.

Vårt folk är de som fötts av Anden, vi är bara ambassadörer här i världen.
Alla blir inte frälsta. De Gud utvalt blir frälsta, och utvalda att tjäna Honom i evighet.
Så "vårt folk" har med Anden att göra och inte vilka som bor inom Sveriges gränser?
Citera
2020-12-26, 13:33
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Så "vårt folk" har med Anden att göra och inte vilka som bor inom Sveriges gränser?
Ja. De som ingår i nya förbundet har fått lagen skriven i hjärtat, så som Gud sagt. Precis som Herren Jesus sa: de är barmhärtiga så som vår Fader är barmhärtig.
Citera
2020-12-26, 13:56
Medlem
Citat:
Ja. De som ingår i nya förbundet har fått lagen skriven i hjärtat, så som Gud sagt. Precis som Herren Jesus sa: de är barmhärtiga så som vår Fader är barmhärtig.
Om min nästa bara är inom mitt eget folk så är ju liknelsen om samariern meningslös eftersom det är så självklart. Det måste finnas något mer i den liknelsen.
Citera
2020-12-26, 14:14
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Om min nästa bara är inom mitt eget folk så är ju liknelsen om samariern meningslös eftersom det är så självklart. Det måste finnas något mer i den liknelsen.
Du har rätt.

Vårt folk har inte med territoriella eller religiösa gränser att göra.

Vårt folk har med arv att göra. Att någon har lagen skriven i hjärtat bevisar att Gud friköpt denne. Arvet ges genom ett löfte, ingenting annat.

Löftet är inte universellt, om så vore skulle ju alla människor i världen nu vara kristna (ny skapelse). Tvärtom:
Endast de utvalda fick det. Det är ju därför ingen alls kan "berömma sig".

Samarien var ju "förkastad" av Gud, medan judarna (i Judea) ansågs vara Guds folk. Men löftet var att friköpa de av Israels hus och Juda hus.
Sålunda var det inte självklart för den lagkloke vem som var "hans nästa".
Citera
2020-12-26, 14:31
Avslutad
Citat:
Vi ser här i Lukas 10 Herren praktisera "älska din ovän" och "gör inte skillnad på människor", dvs den onde lagkloke får ett sant och gott råd utan hänsyn till person.
Våra ovänner/fiender som vi ska älska är våra Vita bröder och systrar.
Nedan är ett exempel där fienden är en broder:

Andra Moseboken 23:4-5
4. Om du träffar på din fiendes oxe
eller hans åsna som gått vilse, ska
du sannerligen föra den tillbaka till
honom. 5 Mos. 22:1-4.
5. Om du ser åsnan till honom som
hatar dig ligga nertyngd under sin
börda, får du inte lämna honom utan
hjälp. Du måste hjälpa honom med
det.

Vad menas med att Gud inte gör skillnad på människor? Så klart handlar det endast om Israeliter, och inte all världens folk. Gud gör skillnad sitt folk och annat folk! Gud gör inte skillnad på Israeliter, fattiga som rika, när Han dömer!

Tredje Moseboken 19:15
15. Ni ska inte handla orätt i domen.
Du ska inte ta hänsyn till om någon är
fattig och inte heller ära den mäktige,
utan du ska döma din nästa med
rättvisa.

Femte Moseboken 1:17
17. Ni ska inte ha anseende till
personen när ni dömer, utan ni ska
höra den ringa lika mycket som den
höga. Ni ska inte frukta för någon
människas närvaro för domen hör
Gud till. Om någon sak blir för svår
för er ska ni lägga fram den för mig,
så att jag får höra den.

Femte Moseboken 16:19
19. Du ska inte förvränga rätten. Du
ska inte ha anseende till personen,
inte heller ta emot mutor, för
mutor förblindar de visas ögon och
förvränger de rättfärdigas sak.

Petrus första brev 1:17
17. Och om ni åkallar Fadern,
som utan att göra skillnad på
människor dömer var och en efter
hans gärning, så vandra i fruktan
under er tid här som främlingar.

Apostlagärningarna 10:34
34. Då öppnade Petrus sin mun och
sa: Nu inser jag i sanning att Gud
inte gör skillnad på människor.

Citat:
Det var israeliterna som fick löftet. Det är israeliter som utgör Nya Jerusalem.
Dock finns en förhoppning för hela skapelsen, "ovänner" om man så vill. Också hundarna får äta av det som fallit från barnens bord.
Helt rätt att det var Israel som fick löftet, där evigt liv ingår. Paulus skriver också att även barnaskapet och förbunden tillhör Israeliterna.
Vad blir då över för icke-israeliterna?

Och vad gäller hundarna som tar av brödsmulorna som faller ner, var står att läsa att de lovas evigt liv? Jesus hjälpte "hunden", men det står ej att Han skulle ge henne evigt liv.
Citat:
Skapelsen är dock inte given ett löfte på samma vis som Abraham via Isak. Istället läser vi att den som välsignar Israel blir välsignad, och den som förbannar Israel blir förbannad.
En välsignelse betyder nödvändigtvis inte att man får evigt liv.
Citat:
... Men det är Gud som förhärdar och förhärligar vem Han vill. Alla människor bör be till och ropa efter Gud att förbarma sig över dem, just därför.
Nej, Gud vill att alla av Jakob/Israel, Hans egendomsfolk, ska be till och ropa efter Honom.
Citat:
Helt rätt!
Citat:
Yes. Men det var inte ett löfte till alla folk.

Jeremia 31:33 Svenska 1917 (SV1917)
33 Nej, detta är det förbund som jag skall sluta med Israels hus i kommande dagar, säger HERREN: Jag skall lägga min lag i deras bröst och i deras hjärtan skall jag skriva den, och jag skall vara deras Gud, och de skola vara mitt folk.
Citat:
Dina Vita bröder och systrar. Men de som kommit till tro ska du hålla högre.
Citera
2020-12-26, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Dina Vita bröder och systrar.

Vilka är dessa vita?
Citera
2020-12-26, 14:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vilka är dessa vita?
Europeer, nordamerikaner, boer i SA, australiensare etc.
Citera
2020-12-26, 14:45
Medlem
Citat:
Europeer, nordamerikaner, boer i SA, australiensare etc.

Ursprungsbefolkningen i Sverige?
Citera
2020-12-26, 14:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ursprungsbefolkningen i Sverige?
I Sverige är det germanerna som är dessa Vita.
Citera
2020-12-26, 14:51
Medlem
Citat:
I Sverige är det germanerna som är dessa Vita.

Hur vet man att någon tillhör germanerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in