2020-12-26, 11:12
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Som du märker finns det invändningar mot det du och andra för fram om wt-männen. Utan bevis blir det återigen spekulationer.

Vår avsikt är inte att spekulera. Vår åsikt är att understryka att WT-männen inte är seriöst grundligt utredda. Det är en stor brist i utredningen.

Vilka var de? Varför var de där? Att folk struntar i dessa frågor bevisar att de förväntar sig att vi ska vara nöjda som det är. Det är vi inte.

Det somliga tycks ha väldigt svårt att förstå är att Ölvebro med flera baserade utredningen på en spekulation. Det är ingen sanning. De vet inte. Precis som de inte vet vilka WT-männen var. Om du läser protokollen från de senaste åren ser du det.
Citera
2020-12-26, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Vår avsikt är inte att spekulera. Vår åsikt är att understryka att WT-männen inte är seriöst grundligt utredda. Det är en stor brist i utredningen.

Vilka var de? Varför var de där? Att folk struntar i dessa frågor bevisar att de förväntar sig att vi ska vara nöjda som det är. Det är vi inte.

Det somliga tycks ha väldigt svårt att förstå är att Ölvebro med flera baserade utredningen på en spekulation. Det är ingen sanning. De vet inte. Precis som de inte vet vilka WT-männen var. Om du läser protokollen från de senaste åren ser du det.

De kanske vet men vill inte att vi skall veta.
Citera
2020-12-26, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
De gjorde själva en rekonstruktion efter mordet av sträckan de åkte. Den visade att de åkt i 2 minuter när de fick larmet.
Räknar man på det itifrån deras startplats inne på Johannesgatan 15m ifrån DB´s gata (enl deras videorekonstruktion på plats med reportern och kameraman i bilen) så har de åkt i ganska exakt 20 km/h innan de får larmet i Brunkebergssvängen 213,23. Det är då 1 min och 47 sek sedan de passerade krönet 23.21,13, dvs runt 10 sek efter skotten.

Mördaren som kommer dit 50-60 sek senare har en enorm tur. Lika stor tur har han när han når korsn David Bagares gata/ Regeringsgatan där Dahlsgaard någon minut senare kommer insvängande.
Citera
2020-12-26, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta

Utredningen är undermåligt skött, det tror jag att de flesta håller med om. Som jag ser det så blir det samma problematik med wt-männen som kring t ex SE. Hur ska något kunna slås fast efter 34 år? Tolkningar av vittnesmål? Tidsangivelser? Har för mig att du tidigare skrivit liknande " vi kan konstatera", "då kan vi fastslå" när det gäller wt-männen. Det tycker inte jag utan det blir gissningar på samma sätt som om den springande mannen på David Bagares gata hade en handledsväska eller en vapenväska. Hur ska något kring personerna med walkie-talkie kunna göras "utom rimligt tvivel"?
Citera
2020-12-26, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Därför är det viktigt att få fram hela uppslaget med underuppslag.

Har brevskrivaren blivit hörd?

Om inte, så kanske han inte ens existerar.

Har han blivit hörd, så är förhören intressanta.

Finns det ett brev finns det en brevskrivare.
Jag har fått ut att de hittat fingeravtryck på ett brev Joakim Palme fick o sen att de försökt jämföra men inte med vilka. Ska ställa en ny fråga.
Citera
2020-12-26, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olmors
Uppgifter om Bohemia 1986-02-28

https://drive.google.com/file/d/1qvFcqIaopWT9JPo6tnPLsw5gPhDd_OrQ/view

I detta uppslag där det efter 30 år kom fram intressanta uppgifter om rest. Bohemia, börja läs på sida 11. Nya tips tycks ha kommit in 2016 på 30 års dagen.

Detta uppslag är märkligt och mycket intressant av flera orsaker:
1/
Det är egentligen 2 uppslag, ett gammalt sida 1-10, och ett nytt sida 11-20 som kom in 2016 på 30 års dagen. Varför PU inte gav det nya intressanta uppslaget ett eget nummer begriper jag inte, ren lättja eller att de ville dölja det nya uppslaget…
2/
Det nya uppslaget, kort fattat enligt min tolkning, se också citerade inlägg.
En läkare, hans bror och en kamrat passerar MP före mordet, strax efter 23.00, de går sedan och äter på Bohemia. När de har ätit och kommer ut på Luntmakargatan ser de blåljus och poliser på MP.
Efteråt ringer läkaren en kamrat vars far jobbar på Rapport, enligt honom är det på detta sätt SVT får reda på mordet.
Senare träffas sällskapet och diskuterar händelsen och då, som jag tolkar det, nämner hans bror en vit bil som kör häftigt på Luntmakargatan och stannar och släpper av 2 män som diskuterar var de ska ställa sig, detta just när sällskapet ska gå in på Bohemia.

Som jag förstår det så förhörs sedan brodern 3 år senare den 2019-10-07, sid 19. Han har inte riktigt samma minnesbild i några detaljer, men OBS det har gått 33 år efter händelsen.

Min tolkning och teori är att GM på detta sätt kom till MP, via bil/VW-buss på Luntmakaregatan, och att han hade medhjälpare på Tunnelgatan.

3/
Varför har läkaren och hans bror dröjt över 30 år med att lämna dessa viktiga uppgifter.??

När sällskapet senare våren 1986 träffas och diskuterar händelsen, enligt läkaren, tycker jag att de borde ha insett hur viktig händelsen var. Brodern säger ju 33 år senare att ”Alltsammans såg enligt maskning väldigt kommandolikt ut”. Jag kan bara spekulera att det rörde sig om ren rädsla att de hade råkat se för mycket.
4/
Vi har ofta diskuterat hur GM tog sig till mordplatsen, det har tidigare inte funnits några uppgifter om detta. Jag tycker att vägen via Luntmakargatan och Tunnelgatan är mycket sannolik. OBS det fanns ju ett gap på 1,5-2 meter mellan byggbarackerna att gömma sig i.
5/
Det har berättats för mig att det har funnits ett rykte om dessa uppgifter bland mycket initierade kretsar (dit hör inte jag) kanske på grund av kopplingen till SVT Rapport.
6/
Dag A förhörde läkaren den 2016-02-29, sen lämnade väl Dag A sommaren 2016 PU, kanske orsaken till att brodern förhördes först 2019, och den 3:e mannen i sällskapet tycks aldrig ha förhörts.

Detta har diskuterats en del innan och man måste ifrågasätta om de verkligen minns rätt tid som de anländer till Bohemia. Enligt deras egna ord så betyder det att de på endast 25-30 min har fått bord, beställt mat och dryck samt ätit och druckit och betalt notan. Det är ju teoretiskt möjligt men det låter troligare att de ankommer till tunnelgatan lite tidigare än de minns, och då är troligen paret Palme kvar inne på biografen. Det bör då betyda att det inte har med mordet att göra eller så är OP´s gångväg hem redan förutbestämd tidigare.
Citera
2020-12-26, 12:46
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Utredningen är undermåligt skött, det tror jag att de flesta håller med om. Som jag ser det så blir det samma problematik med wt-männen som kring t ex SE. Hur ska något kunna slås fast efter 34 år? Tolkningar av vittnesmål? Tidsangivelser? Har för mig att du tidigare skrivit liknande " vi kan konstatera", "då kan vi fastslå" när det gäller wt-männen. Det tycker inte jag utan det blir gissningar på samma sätt som om den springande mannen på David Bagares gata hade en handledsväska eller en vapenväska. Hur ska något kring personerna med walkie-talkie kunna göras "utom rimligt tvivel"?

Nu får jag citera Jesus trots att jag inte är det minsta religiös:

"O ye of little faith".

Hur ska något kring personerna med walkie talkie kunna göras utom rimligt tvivel?

Ja, där har du kärnfrågan. Det är precis det som återstår att se. Man kan inte på förhand döma ut saker. Man måste ta reda på hur det förhåller sig. Sen får man värdera om det håller i en rättegång eller inte. Man kan inte säga att "nu har vi utrett allt och vi hittar inte mördaren" om man inte utrett allt.

WT-männen ska seriöst utredas. Annars blir det aldrig tyst. De förslag till lösningar som hittills kastats fram håller inte. Sen kan man tycka att det är försmädligt och irriterande på alla sätt man vill. Det kan inte jag påverka. Jag framför bara min uppfattning i en sakfråga. Andra får ha vilken uppfattning de vill.
Citera
2020-12-26, 12:54
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
De kanske vet men vill inte att vi skall veta.

Jo det är alltid en möjlighet. Men jag får intrycket av de försök som gjordes under KP:s tid ledde fram till den bistra insikten att de faktiskt inte själva vet. De vet inte vilka männen var och de vet inte om deras närvaro har betydelse för utredningen.

Jag har skrivit så mycket om detta nu att jag väl får säga att jag tror att alla förstår min uppfattning i frågan. Jag må vara enfaldig men jag förstår faktiskt inte hur man kan konstatera detta och ändå inte bry sig om att försöka lösa problemet?

Det finns tydliga signalement. Det finns tider och platser. Hur gärna man än vill att frågan ska försvinna för att man säger "alla vittnen hittade på" så håller det inte. Det blir som Ölvebro-paradigmet "ingen visste att de skulle gå på bio..."

Ja, hur vet du/ni det, ni som hävdat detta i drygt 30 år? Berätta. Var är bevisen för att er spekulation är riktig? Jag vet redan svaret.
Citera
2020-12-26, 13:07
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Räknar man på det itifrån deras startplats inne på Johannesgatan 15m ifrån DB´s gata (enl deras videorekonstruktion på plats med reportern och kameraman i bilen) så har de åkt i ganska exakt 20 km/h innan de får larmet i Brunkebergssvängen 213,23. Det är då 1 min och 47 sek sedan de passerade krönet 23.21,13, dvs runt 10 sek efter skotten.

Mördaren som kommer dit 50-60 sek senare har en enorm tur. Lika stor tur har han när han når korsn David Bagares gata/ Regeringsgatan där Dahlsgaard någon minut senare kommer insvängande.

Det där har diskuterats tidigare. Såvida inte polispatruller befann sig på nämnda platser vid ung. samma tid varenda kväll (alt. varje fredag), så tycker jag nog att man snarare kan påstå att GM skulle haft otur om han skulle sprungit rakt i armarna på polisen. Man kan möjligen fundera över om en mycket professionell grupp skulle tagit den risken, vilket då kan leda till att tro att den lr de ansvariga var lite oförsiktiga, möjligen lite amatörmässigt.
Citera
2020-12-26, 14:15
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

Vad PU konstaterat är, enligt de kontakter jag haft med de som utrett WT, att man har utrett detta flera gånger genom åren, man har inte kunnat se något samband med mordet.
Citera
2020-12-26, 14:18
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Det där har diskuterats tidigare. Såvida inte polispatruller befann sig på nämnda platser vid ung. samma tid varenda kväll (alt. varje fredag), så tycker jag nog att man snarare kan påstå att GM skulle haft otur om han skulle sprungit rakt i armarna på polisen. Man kan möjligen fundera över om en mycket professionell grupp skulle tagit den risken, vilket då kan leda till att tro att den lr de ansvariga var lite oförsiktiga, möjligen lite amatörmässigt.

Det går inte tolka på annat sätt än att det är en ensam person som inte har koll på vad som finns runt hörnet.

I annat fall är den eventuella gruppen en Jönsson-liga, vilket i sammanhanget bör kunna uteslutas.
Citera
2020-12-26, 14:48
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Hur som helst lär det bli svårt att få fram något som löser mordet.

Ja, det lär inte hända, i vart fall inte de närmaste decennierna, vad jag förstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in