Uppgifter om Bohemia 1986-02-28
https://drive.google.com/file/d/1qvFcqIaopWT9JPo6tnPLsw5gPhDd_OrQ/view
I detta uppslag där det efter 30 år kom fram intressanta uppgifter om rest. Bohemia, börja läs på sida 11. Nya tips tycks ha kommit in 2016 på 30 års dagen.
Detta uppslag är märkligt och mycket intressant av flera orsaker:
1/
Det är egentligen 2 uppslag, ett gammalt sida 1-10, och ett nytt sida 11-20 som kom in 2016 på 30 års dagen. Varför PU inte gav det nya intressanta uppslaget ett eget nummer begriper jag inte, ren lättja eller att de ville dölja det nya uppslaget…
2/
Det nya uppslaget, kort fattat enligt min tolkning, se också citerade inlägg.
En läkare, hans bror och en kamrat passerar MP före mordet, strax efter 23.00, de går sedan och äter på Bohemia. När de har ätit och kommer ut på Luntmakargatan ser de blåljus och poliser på MP.
Efteråt ringer läkaren en kamrat vars far jobbar på Rapport, enligt honom är det på detta sätt SVT får reda på mordet.
Senare träffas sällskapet och diskuterar händelsen och då, som jag tolkar det, nämner hans bror en vit bil som kör häftigt på Luntmakargatan och stannar och släpper av 2 män som diskuterar var de ska ställa sig, detta just när sällskapet ska gå in på Bohemia.
Som jag förstår det så förhörs sedan brodern 3 år senare den 2019-10-07, sid 19. Han har inte riktigt samma minnesbild i några detaljer, men OBS det har gått 33 år efter händelsen.
Min tolkning och teori är att GM på detta sätt kom till MP, via bil/VW-buss på Luntmakaregatan, och att han hade medhjälpare på Tunnelgatan.
3/
Varför har läkaren och hans bror dröjt över 30 år med att lämna dessa viktiga uppgifter.??
När sällskapet senare våren 1986 träffas och diskuterar händelsen, enligt läkaren, tycker jag att de borde ha insett hur viktig händelsen var. Brodern säger ju 33 år senare att
”Alltsammans såg enligt maskning
väldigt kommandolikt ut”. Jag kan bara spekulera att det rörde sig om ren rädsla att de hade råkat se för mycket.
4/
Vi har ofta diskuterat hur GM tog sig till mordplatsen, det har tidigare inte funnits några uppgifter om detta. Jag tycker att vägen via Luntmakargatan och Tunnelgatan är mycket sannolik. OBS det fanns ju ett gap på 1,5-2 meter mellan byggbarackerna att gömma sig i.
5/
Det har berättats för mig att det har funnits ett rykte om dessa uppgifter bland mycket initierade kretsar (dit hör inte jag) kanske på grund av kopplingen till SVT Rapport.
6/
Dag A förhörde läkaren den 2016-02-29, sen lämnade väl Dag A sommaren 2016 PU, kanske orsaken till att brodern förhördes först 2019, och den 3:e mannen i sällskapet tycks aldrig ha förhörts.