2020-12-25, 21:07
Medlem
Tycker att projektet är riktigt spännande. I synnerhet under pandemin har jag läst mycket av utländska medier skriver, och uppskattar en rakare, tydligare och mindre agendastyrd nyhetsrapportering. Den svenska politiserade nyhetsflödet är tröttsamt.

Men det är tröttsamt åt båda hållen. Folk här verkar önska sig att Ivar Arpi och Alice Teodorescu ska starta Fria Tider 2, det är inte intressant för folk med pengar och inflytande. Det är lika politiserat att kalla en IS-terrorist för resenär som det är att kalla alla brottslingar med utländsk bakgrund för bidragsparasiter.

Det finns något mellan, där man rakt och utan krusiduller talar om vad som skett och låter kvalificerade skribenter med en liberalkonservativ åskådning diskutera och elaborera kring detta.

Av mig fick de ett halvårsprenumeration, tycker det ser lovande ut.

Och till sist, att de av V utpekas som Fria Tider 2, och av Nyheter idag utpekas som DN 2 tyder ju om något på att de befinner sig i ett spann som åtminstone jag som gammelmoderat är intresserad av.
Citera
2020-12-25, 21:56
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Du vet att M är liberalkonservativa och KD är socialkonservativa va?
Liberal och konservativ är dess egna motsägelse så den nya benämningen är totalt efterbliven och endast en köpt karriärpolitiker skulle vara idiotisk nog att kalla sig själv det.

De är båda en del av samma globalistiska världsåskådning. Allt utöver det är fluff och skådespel...
Citera
2020-12-25, 22:51
Medlem
Att Bulletin plockade in ca 4.000 prenumeranter på de första 2 dagarna tyder på att tidningen har bra chans att överleva, och kanske bli riktigt stor på några års sikt. Jag är en av prenumeranterna. Det var också lustigt att se hur lite VPK lyckades dra in med sin uppmaning om att tysta Bulletin. Men VPK är äkta Swish-horor - de vill ha pengar i gengäld för den sexuella tjänsten att givaren känner sig god. När jag Swishade Bulletin så får jag god journalistik i gengäld. Kommunister förstår inte skillnaden.
Citera
2020-12-25, 23:29
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Hörde att heberlein var krönikör. Nån som hört on Birro är med på tåget?
Hoppas verkligen inte att Marcus Birro gör comeback någonstans alls — han är fruktansvärt patetisk och spretig. Därtill självömkande och grandios på en och samma gång. Lite samma typ som Örjan Ramberg, tänker jag. Nej, någon måtta får det trots allt lov att vara. Bulletin kan inte ta alla under sina vingar som det svenska mediala etablissemanget stött ut.

På det stora hela är jag väl inte så där överdrivet imponerad av Bulletin än så länge.
Jag vet att man inte ska förhasta sig, än mindre döma ut behjärtansvärda initiativ på förhand, och jag är medveten om att man bör tycka att det är positivt med en något mer högerorienterad nyhetskanal på den (ska man säga) etablerade mediakartan. Med Bulletin blir det lite mer som i USA. Inte nödvändigtvis polariserat, vilket ju var SVT:s oro nu veckan som var, men aningen bredare med i alla fall något mainstreamalternativ som fyller ett tomrum till höger om CNN/DN. Innehållet de första dagarna har trots det varit ganska slätstruket. Jag tror tom. att jag kvävde en gäspning eller två när jag gick igenom texterna på förstasidan någon dag innan jul.

Jag insåg bl.a. snabbt att Paulina Neuding är otroligt trist att läsa. Bulletin skulle behöva en Sven Stolpe, som ju är död sedan länge, och kanske ett stänk satir eller två som krydda i soppan.
Senast redigerad av Blot-Sven 2020-12-26 kl. 00:03.
Citera
2020-12-25, 23:30
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Om folk kunde sluta använda, och hänga upp sig på, ord som konservativ, libreral, höger, vänster, upp, ner, osv, så skulle man kanske komma någonstans. Men som vanligt i Sverige kör man fast direkt i det metapolitiska träsket.
Jo, he he he. Det är som om "folk" försöker pressa in sin privatmoral (typ vad pappa sa vid middagsbordet på 70-talet) i dylika kategorier. Vad är de ute efter egentligen?

Men även om terminologin är delvis densamma, har Flashback rört på sig. Tidigare sågs ofta en tävling i vem som var mest "marknadsliberal". Nu, två steg senare, drar det mer åt att bevisa sig icke vara "liberalkonservativ", vilket på märkligt vis ska äga rum utan att man definierar vad den, tydligen livsviktiga, "äkta konservatismen", går ut på.

He he he ...

Folk är skojiga ibland (små mesar men inte desto mindre, skojiga)!

He he he, lol ...

He he he!
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2020-12-25 kl. 23:50. Anledning: Lade till ytterligare sju smileys, ditt lilla Homo Red Ii: lade till ytterligare två smileys samt ... red iii: var tvungen att tillägga ytterligare ett "he he he" samt dätill sv naturen nödt
Citera
2020-12-26, 00:02
Medlem
Guillounisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caedite-eos
Ingen kan ta ifrån Barbro att hon är en duktigt skribent, men hon är en judinna och driver tesen om svenskarnas skuld och "förintelsen" vilket direkt diskvalificerar henne. Lackmustestet "förintelsen" måste uppfyllas för att en skribent ska vara läsvärd.

Vad är källan till att hon är judinna? Jöberger låter ju lite judiskt men är tydligen ett taget namn som en en gammal make hade. I övrigt låter ju bakgrunden så pursvensk den bara kan bli:

Citat:
Jöberger är dotter till Stig Wikström (1922–2001) och Karin Ahlström (1923–2012), vilka båda arbetade vid Postverket. Mellan 1971 och 1982 var hon gift med DN-journalisten Sven Åke Jöberger[4] (1943–1999)[8], ursprungligen Johansson.[1]

https://sv.wikipedia.org/wiki/Barbro_J%C3%B6berger
Citera
2020-12-26, 00:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Inom vänstern är man lojal mot varandra. S och V samarbetar. SVT anställer från Aftonbladet. De som samarbetar med S i riksdagen får senare landshövdingsposter och liknande. Etc. Högern dvs allt höger om S är fragmenterad. På alla olika plan. Vilket är en anledning till varför S varit så pass lyckat i Sverige.

Sådana som du saknar taktiskt tänkande. Förstår inget om kamp och laganda. Du vill bara gnälla och syna etiketter.

De som du tycker vi skall vara i lag med är en del av samma "landshövdingsposter" du skriver om. Vi har en laganda; vi är 35000 i vårt lag, det råkar bara vara ett annat lag än din borgerliga skenhöger som i praktiken inte skiljer sig från den vänster du kritiserar. Om inte vi står självständiga så kommer man bara ta med C, L och MP som vanligt och det blir samma gamla vänsterliberala globalism.
Citera
2020-12-26, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Att Bulletin plockade in ca 4.000 prenumeranter på de första 2 dagarna tyder på att tidningen har bra chans att överleva, och kanske bli riktigt stor på några års sikt. Jag är en av prenumeranterna. Det var också lustigt att se hur lite VPK lyckades dra in med sin uppmaning om att tysta Bulletin. Men VPK är äkta Swish-horor - de vill ha pengar i gengäld för den sexuella tjänsten att givaren känner sig god. När jag Swishade Bulletin så får jag god journalistik i gengäld. Kommunister förstår inte skillnaden.

Håller med. Jag ger också Bulletin en chans och prenumererar, det är ju inga stora pengar. De utlovar riktig journalistik och dessutom är detta journalister som kan hantera språket. Tyvärr har den stilistiska förmågan sjunkit katastrofalt och det handlar inte om slarv utan om okunskap. Många av dagens journalister kan helt enkelt inte skriva.
Det här blir spännande för nu samlas de mest begåvade skribenterna där de - hoppas jag - dessutom slipper tvångströja. Uppfriskande i det offentliga samtalet.
Lycka till, Bulletin!
Citera
2020-12-26, 00:50
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guillounism
Vad är källan till att hon är judinna? Jöberger låter ju lite judiskt men är tydligen ett taget namn som en en gammal make hade. I övrigt låter ju bakgrunden så pursvensk den bara kan bli:

Varför skulle hon vara judinna (jo, jag är med dig där, frågan är retorisk, riktad till tråden)?

Och om hon så vore, eller om hon så icke-vore, vilket högst sannolikt är fallet, skulle det inte ha med Bulletin att göra.

Mycket skitsnack här f.ö., f.f.a. antydningar om att Paulina Neuding skulle motsätta sig landets bästa, bara för att hon är judinna!

Kyligt betraktat (ja, jag är svensk), har Neuding gjort mer för massmedial svensk intellektueĺl nykterhet än någon annan chefredaktör under de senaste två årtiondena.

Det bara är så. Men då kommer det självklart
ett gäng glupska individer, av svensk härstamning, som undrar varför hon inte gjort revolution åt dem, och strax skyller det på hennes religion!

Att driva en tidning är en sak, resten får någon annan ta hand om. Skilj på så olika saker.

Det kommer att underlätta för er, ungdomar.
Citera
2020-12-26, 01:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Mycket låghängande frukt än så länge. Många av poängerna har redan gjorts kring 2016-17. Hoppas de kommer våga mer och mer med tiden. Hade varit uppfriskande om någon på Bulletin gick ut och tog ställning för yttrandefriheten i fallet med Swebbtv.

Ser att Leijonborg är med. Han hade kunnat börja med att be om ursäkt för att han själv inte gjorde något för att få ordning på invandringspolitiken i realiteten. Det är en sak att lägga fram förslag i opposition 2002 om språkkrav, som väl dessutom var Johan Pehrsons idé? Men alla de visionerna försvann sen när FP satt i regeringen och Sveriges invandringspolitik liberaliserades alltmer för varje år. Leijonborg bidrog dessutom till att piska upp stämningen mot invandringskritiker i början av 00-talet. Har alla glömt hans debatter mot både Pia Kjaersgaard 2002 och Jimmie Åkesson 2004?
Lars Lejonman har redan debuterat i SvD 2.0 och skrivit om vikten av att stänga ute SD.
Citera
2020-12-26, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guillounism

Vi har en massa kryptojudar i Sverige som har släktband som går långt tillbaka till kunglig tid. En journalist vid DN som gifter sig med en jude, kommer inte att vara en "pursvensk" flicka ifrån landsbygden.

Hennes åsikter om "förintelsen" är vad som slutligen avslöjar henne. Man skriver inte så om svenskar och svensk historia om man inte är judinna. Finns inte en chans.
Citera
2020-12-26, 04:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Lars Lejonman har redan debuterat i SvD 2.0 och skrivit om vikten av att stänga ute SD.

Ja han, och Bulletin, vill väl ha tillbaka alliansen med så mycket liberalt inflytande från L och C som möjligt. De vill inte ha mer nationalism och konservatism; de vill bara att borgarna skall bli så stora att de slipper SD igen. Med det sagt tycker jag att det är bra med en opposition även från liberalt håll och jag tror inte det blir som de vill; de bidrar till att "radikalisera" moderater och andra borgerliga väljare till att acceptera SD mer än i dag. D.v.s. de vill göra SD "onödiga" genom att ta deras frågor men egentligen kommer de göra SD mer accepterade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in