Du som skryter med att du vet allt om mejeribranschen borde väl ändå ha koll på var man hittar sådan information... Tog mig några sekunder.
Det har jag aldrig skrytit om. Sluta fantisera. Om du menar Skånemejeriers eget uttalande så är det ju i stort sätt debunkat, då Livsmedelsverket själva har sagt att de inte bekräftar säkerheten på några enskilda produkter. Det är tillverkarens ansvar. Menar du någonting annat så får du faktiskt källhänvisa bättre, så svårt är det inte.
Brukar aldrig köpa mjukost, men jag ska nog göra det nästa gång jag handlar. En klassisk med räkor, från Kavli.
Aaaahhhahahahahaaa!!!
Jag besökte ett företag (svenskt, men inte Skånemejerier) inom ostbranchen en gång och såg att på deras lager fanns en mängd mögligt ost som inte ens de tordes hyvla och skära för försäljning. De förklarade att dessa ostar såldes till vidare förädling till att bli folkkära mjukostar på tub.
Jag besökte ett företag (svenskt, men inte Skånemejerier) inom ostbranchen en gång och såg att på deras lager fanns en mängd mögligt ost som inte ens de tordes hyvla och skära för försäljning. De förklarade att dessa ostar såldes till vidare förädling till att bli folkkära mjukostar på tub.
Så ät på du bara.
Det finns ju säkert en möjlighet att detta förfarande är ok om man följer de riktlinjer som finns vid förädlingen (det vill säga avlägsningen av möglet) och själva bekfräftar produktens säkerhet utan att försöka lämpa över ansvaret på någon annan.
Senast redigerad av pf10 2020-12-23 kl. 11:28.
Skånemejerier har i alla högsta grad med möglet att göra. Det är de som hyvlar bort och sedan säljer produkten som de påstår är av högsta kvalitet. Hur fan kan du tycka något annat?
Ja, men Lactalis har ägt Skånemejerier i 8år. Mejeriföreningen som sålde Skånemejerier för 8år sedan har ju inget med möglet att göra.
(ICA köper ost till sitt EMV till lägsbjudande och byter leverantör om någon annan gör det billigare. Givetvis blir kvaliten därefter)
Senast redigerad av Engineer 2020-12-23 kl. 12:54.
Så ät på du bara.
Ingen av de två svenska producenterna av mjukost köper möglig ost och blandar i. De är oerhört petiga med vad som kommer in i deras fabriker.
Möglig ost går utomlands, en del blir nog mjukost men mycket blir ostpulver som senare blir ostbågar o dylikt....
Om du frågat skånemejerier så hade dom svarat exakt likadant hehe.
Du vet ingenting.
Jag vet, så är det.
Har du någon kontakt med de svensk mjukostproducenterna? Har du någon kontqkt med de utländska kunderna som köper möglig ost?
Nej tänkte väl det. Jag brukar inte säga det ofta, men du pratar mot bättre vetande.